Artykuły,Publicystyka

A. Przybylska: Malezja. Globalizacja szkolnictwa wyższego i pozyskiwanie zagranicznych studentów

 

Koncept internacjonalizacji szkolnictwa wyższego jest produktem ludzkiej mobilności, choć powstał już w epoce kolonialnej, kiedy centra nauki w znacznym stopniu należały do zachodniego, eurocentrycznego świata i były kojarzone z większością chrześcijańską. [1] Początkowi nowej ery nadał proces dekolonizacji zachodnich centrów edukacyjnych wraz z rosnącą klasą średnią na całym świecie. Wpływ globalizacji na szkolnictwo wyższe mobilizuje nie tylko studentów, ale także uczelnie, które konkurują o miano global schoolhouses (pojęcie to zostało użyte po raz pierwszy przez Singapurskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu w 2002. Oznacza kocncepcję przekształcenia edukacji wyższej w globalne centrum edukacyjne i promowanie rozwoju społeczeństwa.)[2]

Jednym z krajów, który obrały strategię umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego jest azjatycki kraj muzułmański – Malezja, który wypełnił niszę edukacyjną, przyciągając mieszkańców rozwijających się państw Commonwealth (w szczególności studentów z krajów afrykańskich i Bliskiego Wschodu) i krajów o niższym statusie rozwojowym.[3]

Odnosząc się do badań i statystyk malezyjskiego rządu, w 2010 roku w Malezji studiowało ponad 87 000 zagranicznych studentów, a rząd kraju chce pozyskać 200 000 zagranicznych studentów do 2020 roku. Z obliczeń Malezyjskiego Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego wynika, że ukierunkowanie szkolnictwa wyższego przyniesie państwu 6 milionów RM rocznie (ok. 5,3 mln zł.), zakładając, że każdy z zagranicznych studentów wyda rocznie 30,000 RM (26000zł).[4]

Malezja, która cieszy się ze statusu dobrze rozwiniętego kraju pod względem ekonomicznym i socjalnym, ubiega się o jeszcze lepszą pozycję w rankingu HDI, czego celem jest Plan Ekonomiczny 2020, zwany również Wawasan. Biorąc pod uwagę region Azji Południowo-Wschodniej, Malezja zaraz po Singapurze i Brunei Darussalam jest jednym z lepiej prosperujących gospodarczo krajów i często bywa celem migracji zarobkowej.

Nowe wizje: Afrykańsko-Azjatycki fenomen

Malezyjski marketing uczelniany i jego strategie zwróciły uwagę Niemieckiego Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań Naukowych (BMBF), który przyznał grant naukowy w wysokości 5,9 milionów euro dla projektu AFRASO prof. dr. Arndt Grafowi i prof. dr. Frankowi Schulze- Engler z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie nad Menem. Od 2013 roku projekt AFRASO bada Afrykańsko-Azjatyckie interakcje na płaszczyźnie ekonomicznej, socjalnej i kulturowej. Ten empiryczno-interdyscyplinarny projekt zajmuje się migracją społeczną afrykańskich studentów na terenie Azji i poprzez analityczne badania ukazuje różnorodne perspektywy, motywacje i nowe wyzwania, które towarzyszą temu fenomenowi.[5]

Świat po ataku terrorystycznym 11 września 2001

Według statystyk pokazujących demografię zagranicznych studentów w Malezji stworzonych przez Prof. Grafa można stwierdzić, że malezyjskie uczelnie pozyskały uznanie wśród studentów nie tylko wywodzących się z państw Afryki Północno-Zachodniej czy regionu Oceanu Indyjskiego jak również byłego Szlaku Jedwabnego, lecz stały się niszą wśród studentów obu nurtów szkół islamskich – Szyitów i Sunnitów. Te transreligijne interakcje obu odłamów Islamu niosą za sobą nowe wyzwania dla Malezji oraz dla samej religii. Warto dodać, że niektóre zajęcia uniwersyteckie nauczane są w języku arabskim, co jest znaczące, ponieważ językiem tym posługuje się prawie 20,000 zagranicznych studentów w Malezji.[6]

Dla Afrykańskich studentów wywodzących się z populacji klasy średniej bądź wyższej Malezja posiada wiele czynników przyciągających (tzw. pull-push factors) takich jak niski koszt utrzymania, niskie opłaty za studia, wielokulturowe społeczeństwo, możliwość dalszej kariery i prestiż społeczny. Znaczący jest również szeroko rozprzestrzeniony w Malezji język angielski. [7] Malezja cieszy się też uznaniem wśród zagranicznych studentów ze zdecydowanie mniejszych i mniej rozwiniętych krajów jak na przykład Fidżi, Czad, Afganistan i inne.

Globalny efekt internacjonalizacji edukacji wyższej w Malezji może być wynikiem historycznych i politycznych uwarunkowań takich jak mobilizacja regionu Szlaku Jedwabnego  w interakcjach z Azją, transport morski poprzez kanał Sueski, Brytyjskich kolonii, ataku terrorystycznego na World Trade Centre który zahamował migrację grup Islamskich w celach edukacyjnych  i sytuacji ekonomicznej Malezji, która pozyskała zagranicznych studentów poprzez strategie internacjonalizacji i przyczynił się do mobilności wcześniej niespotykanych grup społecznych.

Video projektu AFRASO dostępne online https://www.youtube.com/watch?v=vntHx0iu-YY  (Accessed 22.12.2017)

 

Agnieszka Przybylska- studentka pierwszego roku studiów magisterskich na kierunku Nauk o Azji Południowo-Wschodniej na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie nad Menem, absolwentka antropologii i kulturoznawstwa Azji Południowo-Wschodniej. Podczas studiów licencjackich studiowała na Uniwersytecie Udayana w Indonezji i odbyła praktykę w indonezyjskim czasopiśmie, odbyła również staż w Ambasadzie RP w Singapurze. Do jej głównych zainteresowań naukowych należą rozwój młodzieży w Malezji i Indonezji, ruchliwość społeczna na terenie Azji Południowo-Wschodniej i sztuka współczesna tego regionu. Chętnie podróżuje, fotografuje i uczy się nowych języków. Zna angielski, niemiecki, indonezyjski, malezyjski i podstawy języka birmańskiego.

 

 

źródło zdjęcia: https://www.pexels.com/photo/malaysia-kuala-lumpur-58603/

[1] Graf, A. (2016):Malaysia’s Niche in International Higher Education: Targeting Muslim-majority, Commonwealth and Less-developed Countries. TRaNS: Trans-Regional and National Studies of Southeast Asia, 4(1). 5-40.

[2] Tan, E. T. J. (2016). Singapore: A small Nation with Big Dreams of Being a Global Schoolhouse. In The Palgrave Handbook of Asia Pacific Higher Education(pp.547-569). Palgrave Macmillan US.

[3] Graf, A. (2016):Malaysia’s Niche in International Higher Education: Targeting Muslim-majority, Commonwealth and Less-developed Countries. TRaNS: Trans-Regional and National Studies of Southeast Asia, 4(1). 5-40.

[4] Graf, A. (2016): Malaysia’s Niche in International Higher Education: Targeting Muslim-majority, Commonwealth and Less-developed Countries. TRaNS: Trans-Regional and National Studies of Southeast Asia, 4(1). 5-40.

[5] AFRASO (2017). Dostępne online:http://www.afraso.org/en/content/research-programme. Accessed: 18.12.2017

[6]Graf, A. (2016):Malaysia’s Niche in International Higher Education: Targeting Muslim-majority, Commonwealth and Less-developed Countries. TRaNS: Trans-Regional and National Studies of Southeast Asia, 4(1). 5-40.

[7] Falk, M.L.,& Graf, A.(2016). Student mobility within Southeast Asia .TRaNS: Trans-regional and -National Studies of Southeast Asia, 4(1).

 

Udostępnij:
  • 15
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    15
    Udostępnienia
A. Przybylska: Malezja. Globalizacja szkolnictwa wyższego i pozyskiwanie zagranicznych studentów Reviewed by on 25 grudnia 2017 .

  Koncept internacjonalizacji szkolnictwa wyższego jest produktem ludzkiej mobilności, choć powstał już w epoce kolonialnej, kiedy centra nauki w znacznym stopniu należały do zachodniego, eurocentrycznego świata i były kojarzone z większością chrześcijańską. [1] Początkowi nowej ery nadał proces dekolonizacji zachodnich centrów edukacyjnych wraz z rosnącą klasą średnią na całym świecie. Wpływ globalizacji na szkolnictwo wyższe

Udostępnij:
  • 15
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    15
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź