Artykuły,Publicystyka

P. Biernat: Złota biżuteria- Wietnam najsilniejszym rynkiem w regionie

źródło: zdjęcie własne

6 lutego 2018 World Gold Council opublikował raport „Gold Demand Trends Full Year 2017” opisujący sytuację na rynku złota. Wietnam uzyskał imponujący wynik w dziedzinie złotej biżuterii i został nazwany „najsilniejszym rynkiem w regionie”.

Globalny popyt na złoto w roku 2017

Zgodnie z raportem, w ubiegłym roku całkowity popyt na złoto wyniósł 4071.7t (odnotowano aż siedmioprocentowy spadek w porównaniu z popytem w 2016). To najniższy wynik od 2010 roku – dla porównania, na wykresie 1 zwizualizowane zostały wysokości globalnego zapotrzebowania na złoto w kolejnych latach.

Głównym powodem tej sytuacji było gwałtowne osłabienie (ponad 60%) zapotrzebowania na Fundusze Indeksowe i podobne produkty związane z surowcem. W rezultacie popyt inwestycyjny na złoto w 2017 roku (30% całkowitego popytu na złoto w 2017 – zestawienie sektorów na wykresie 2.) zmalał o 23%.

Wspomniane redukcje zostały częściowo zbalansowane przez czteroprocentowy wzrost zapotrzebowania na złotą biżuterię, która stanowi największy komponent zagregowanego popytu na złoto (w ubiegłym roku 52%). Był to pierwszy roczny wzrost popytu w sektorze złotej biżuterii od 2013 roku. Wykres 3. pokazuje fluktuacje popytu na złotą biżuterię, jak również stosunkowo wysoki wynik w roku 2017.

 

Globalny popyt na złotą biżuterię w roku 2017

Wzrost popytu na złotą biżuterię został w ubiegłym roku odnotowany przez jej trzy główne kraje konsumenckie – Chiny, Indie oraz Stany Zjednoczone.

Trzyprocentowa zmiana poziomu zapotrzebowania na złoto w Chinach spowodowana była głównie zintensyfikowanym marketingiem i ulepszeniami w dziedzinie doświadczenia zakupowego (włączając rzeczywistość rozszerzoną w „inteligentnych sklepach” oraz „Dzień Singla”), które doprowadziły do wzrostu konsumpcji, a także wzrost popularności biżuterii o wyższej marży.

W Indiach popyt poprawił się o 12% (silny spadek popytu w roku 2016 ułatwił osiągnięcie znacznego wzrostu rok później), a Stany Zjednoczone odnotowały najwyższy roczny popyt na złotą biżuterię od roku 2010.

Jak donosi World Gold Council: „Mniejsze rynki azjatyckie wypadły słabiej, zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym 2017 roku; jedynie Indonezja i Wietnam przeciwstawiły się temu trendowi”. Council dodaje również, że „Wietnam był najsilniejszym rynkiem w regionie: 11% wzrostu w czwartym kwartale (w porównaniu z 2016) pomogło podnieść roczne zapotrzebowanie o 7% z 15,4t w 2016 roku do 16,5t w 2017 roku”. Imponujący wzrost popytu w ostatnich latach można zaobserwować na wykresie 4.

 

Złoto w Wietnamie

Wietnam znajduje się w czołówce konsumentów złota. W ubiegłym roku wietnamski popyt konsumencki (obejmujący złotą biżuterię, sztabki oraz monety) znalazł się na 5 miejscu w Azji (wył. Bliski Wschód) zarówno pod względem ilościowym (53.9t), jak również proporcjonalnym (0.6g na osobę). Dla porównania liczby te w 2017 wyniosły: Wielka Brytania – 33.1t, 0.5g/os, Rosja – 38.1t, 0.3g/os, Arabia Saudyjska – 55.6t, 1.7g/os, Stany Zjednoczone – 161.5t, 0.5g/os, Chiny – 953.3t, 0.7g/os.

 

Dlaczego złoto (w tym złota biżuteria) jest dla Wietnamczyków tak ważne?

Złoto oraz złota biżuteria mają w Wietnamie historycznie funkcję zabezpieczenia majątku oraz „alternatywnej waluty”. Podstawowym środkiem płatniczym jest gotówka. W większości lokalnych sklepów i restauracji nadal nie ma możliwości płacenia kartą. Stosunkowo nowy dla Wietnamczyków system bankowości cierpi z powodu niskiego zaufania publicznego. Oszczędności często gromadzone są w domu w formie gotówki, wartościowych przedmiotów (głównie złota w różnych postaciach, często złotej biżuterii), a nawet bydła. Surowiec stosuje się też w celu zabezpieczenia się przed deprecjacją bądź dewaluacją VND (waluty wietnamskiej). Popularne są transakcje na rynkach nieruchomości przeprowadzane w złocie.

Wspomniany metal szlachetny służy również jako wyznacznik miejsca w stratyfikacji społecznej Wietnamu. Wspólnie z motocyklami, telefonami komórkowymi oraz luksusowymi importowanymi towarami, złoto, a szczególnie złota biżuteria uwidacznia majątek i status właścicieli.

Thi Cam Van Le, pracująca od wielu lat w biznesie jubilerskim, tłumaczy, że w Wietnamie w przypadku złota występuje główne rozróżnienie – złoto 9999 (pod postacią sztabek, biżuterii itd.) ma wysoką wartość i jest zwykle używane do gromadzenia oszczędności, natomiast mieszanki złota używane są głównie w celach dekoracyjnych. Złotą biżuterię można odnaleźć pod obiema postaciami w większości lepszych sklepów jubilerskich.

 

Rok 2017

2017 był najlepszym rokiem dla złotej biżuterii w Wietnamie od 2008 pod względem popytu. Obserwacje na podstawie oficjalnych danych potwierdzają przedsiębiorcy.

Phu Nhuan Jewelry Join Stock Company jest wiodącym sprzedawcą biżuterii w Wietnamie. Według MoneyWeek, ich „zysk brutto za pierwsze dziewięć miesięcy 2017 roku wyniósł prawie tyle, ile za cały 2016 rok, podczas gdy zysk netto wzrósł o 41,7% (porównując z 2016), dzięki zwiększeniu sprzedaży o 30% lub więcej w kluczowych segmentach, takich jak sztabki złota i biżuteria „.

Thi Nga Pham, współwłaścicielka lokalnego biznesu zajmującego się złotem, w tym złotą biżuterią w HaiPhong, potwierdza silną sprzedaż na przestrzeni lat, jak również znaczny wzrost popytu w 2017 roku.

Tak wysokie zapotrzebowanie na złotą biżuterię w roku ubiegłym mogło być spowodowane wieloma czynnikami:

  • Imponujący wzrost gospodarczy w Wietnamie. Według World Bank, wzrost PKB na mieszkańca w Wietnamie był jednym z najszybszych na świecie. Całościowy wzrost gospodarczy był również bardzo silny. General Statistics Office of Vietnam oszacował realny wzrost PKB w wysokości 6,8% w 2017 r. (wskaźnik 6,7% znajdziemy na stronie bardziej konserwatywnego World Banku). Według oficjalnych statystyk jest to najwyższy wzrost gospodarczy w Wietnamie od 2007 roku.
    World Bank zaznacza również, że poprawa ta był bardzo równomiernie rozłożona w całym kraju. „Odsetek ludności żyjącej poniżej ustawowejj granicy ubóstwa (GSO-WB Poverty Line) spadł do 13,5% w 2014 roku – z blisko 60% w 1993 roku”
    Badanie przeprowadzone przez Xinhua pokazuje równoczesny i zrównoważony wzrost w wielu branżach w Wietnamie w 2017 roku.
  • W opublikowanym niedawno raporcie, New World Wealth – firma badająca rynek – twierdzi, że ​​Wietnam jest najlepszym krajem na świecie pod względem wzrostu majątku. Ich badania wskazują, że w latach 2007-2017 bogactwo w Wietnamie wzrosło o 210%, a ultra-bogata populacja rośnie szybciej niż w jakiejkolwiek innej gospodarce na świecie.
  • Nieprzerwane zyski na giełdzie. Wietnamski wskaźnik odniesienia był w 2017 roku trzeci globalnie i najlepszy w Azji. 4 grudnia VN-Index osiągnął 970 punktów (najlepszy wynik dekady dla Wietnamu), było to o 46% więcej niż w tym samym czasie w 2016.
    Kapitalizacja rynku w Wietnamie w 2017 wyniosła ok $147,4 mld (74.6 % PKB). Statystyka ta już przewyższyła cel rządowy do roku 2020.
    Kraj wciąż klasyfikowany jest przez MSCI jako rynek graniczny, ale stara się uzyskać status rynku wschodzącego, między innymi poprzez prywatyzację i ułatwienie dostępu dla zagranicznych inwestorów (firmy zachęcane do pisania aktualizacji w języku angielskim).

Wspomniane wyżej czynniki pozwoliły poprawić zaufanie społeczeństwa i zmaksymalizować ilość osób, które mogą pozwolić sobie zarówno na oszczędzanie (w złocie, a w tym złotej biżuterii) jak również na zakup luksusowych dodatków.  Dodatkowo popyt ze strony firm jubilerskich, które w tym przypadku działają jako grupowy nabywca mógł wzrosnąć poprzez :

  • Zmiany w regulacjach. Wietnamski rynek złota jest w wysokim stopniu regulowany przez państwo. Obecnie State Bank of Vietnam opracowuje poprawki do dekretu 24/2012/ND-CP dotyczącego zarządzania biznesami zajmującymi się złotem. Wzmianka ta zapoczątkowała spekulacje, że rząd zacznie liberalizować rynek złota. Zmiany najprawdopodobniej wpłyną na sytuację dopiero w roku 2018 i latach kolejnych, jednak Council już teraz wspomina o nich jako stymulatorze popytu.
  • Rozwój firm jubilerskich. W 2017 roku Saigon Jewellery Association (SJA) „z powodzeniem zasugerowało bankom, by umożliwiły instytucjom kredytowym udzielanie pożyczek przedsiębiorstwom handlującym biżuterią” – powiedział Nguyen Van Dung, przewodniczący SJA. Stowarzyszenie organizowało również wyjazdy za granicę, aby pomóc swoim członkom odnaleźć nowe rynki eksportowe i aktualizować technologię produkcji. Wszystko to pomogło firmom (szczególnie tym lokalnym) w ekspansji. Samo przedsiębiorstwo Phu Nhuan Jewelry, jak wspomniano w raporcie, otworzyło w 2017 roku 50 sklepów (więcej niż oczekiwano).

 

Luty 2018

Jak każdego roku, popyt na złoto znacząco wzrasta w okolicach Tet (Nowy Rok Księżycowy).

Dziesiątego dnia Lunarnego Nowego Roku (który w tym roku przypadł na 25 lutego), Wietnamczycy świętują „Szczęśliwy Dzień” – powrót do Nieba Boga Bogactwa. Zgodnie z tradycją, mieszkańcy kupują tego dnia złoto, wierząc, że przyniesie to dobrobyt i szczęście w ich domach. Najczęściej kupuje się złotą biżuterię, sztabki złota oraz produkty w kształcie zwierząt (2018 to rok psa, co zostało odzwierciedlone w wyrobach).

Pomimo zawyżonych cen i długich kolejek, większość Wietnamczyków nadal decyduje się na zakupy dokładnie w Szczęśliwy Dzień, ponieważ wierzą, że kiedy w grę wchodzi szczęście, punktualność jest konieczna. Tylko niektórzy biedniejsi mieszkańcy (lub ci bardzo zajęci) decydują się odwiedzić sklepy kilka dni wcześniej.

Według Nguyen Thi Cuc, zastępcy dyrektora firmy akcyjnej Phu Nhuan, już w tygodniu poprzedzającym Szczęśliwy dzień popyt na produkty ze złota wzrósł o 15-20% w porównaniu do normalnych dni.

 

Czy Wietnamski popyt na złotą biżuterię wciąż będzie osiągał imponujące wyniki? 

Wśród czynników, które prawdopodobnie w przyszłości wpłyną na popyt, można wyróżnić:

Krótkoterminowo:

  • Szacuje się, że wzrost gospodarczy pozostanie na wysokim poziomie.
    IMF przewiduje realny wzrost PKB w wysokości około 6,3% w 2018 roku. Premier Nguyễn Xuân Phúc zakłada wynik pomiędzy 6,5 a 6,7. Ma go zapewnić między innymi szereg reform przygotowanych przez premiera.
    Forbes informuje, że wzrost gospodarczy przyspieszy również z powodu wysokich bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Zwiększenie BIZ może pomóc w tworzeniu miejsc pracy i zmniejszaniu bezrobocia, powodując wzrost przychodów i potencjalnie majątku dla poszczególnych osób.
  • Państwo nadal pracuje nad liberalizacją rynku złota.

Średni termin:

  • W średnim okresie, World Bank szacuje, że wzrost PKB może nieznacznie spaść, jednak wciąż pozostając wysokim – 6.5%
  • BCG szacuje, że do 2020 roku około 1/3 ludności Wietnamu będzie klasą średnią lub wyższą, a zatem w nadchodzących latach powinniśmy zaobserwować duży wzrost popytu na dobra luksusowe, w tym złoto.
  • Ponadto, ponieważ kraj staje się bardziej otwarty na globalne firmy (np. Sklep Zara w Hanoi, niedawno otwarta Costa na lotnisku w Da Nang), prawdopodobnie wpłynie na niego globalizacja i zachodnie trendy. Zważywszy jednak, iż Wietnamczycy bardzo cenią sobie swoje tradycje, być może sytuacja nie zmieni się aż tak radykalnie.
  • W raporcie na temat branży jubilerskiej w 2020 roku, konsultanci McKinsey opisują wiele spodziewanych zmian. Zmiany te obejmują możliwą globalizację marek i konsolidację branży, rozwój markowej i ekskluzywnej biżuterii, znaczenie unikatowych i charakterystycznych wzorów oraz sprzedaż online.
    Mogą one przynieść zarówno wyzwania, jak i nowe możliwości dla przemysłu złota. Dla Wietnamczyków, którzy są względnie elastyczni i otwarci, jeśli chodzi o biznes, zmiany te mogą stworzyć szansę jeszcze większego rozwoju.

Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, wietnamski rynek złota konsumenckiego powinien pozostać silny przez co najmniej kilka dekad.

Z drugiej jednak strony, wraz z szybką globalizacją istnieje niewielkie prawdopodobieństwo ogromnych zmian kulturowych i społecznych. Być może wystarczy kilka pokoleń, by rola złota i biżuterii straciła na znaczeniu i inne kanały inwestycyjne/ towary luksusowe stały się bardziej atrakcyjne dla Wietnamczyków.

 

Paulina Biernat

 

Źródła: bizhub.vn oraz wspomniane wyżej

Udostępnij:
  • 94
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    94
    Udostępnienia
P. Biernat: Złota biżuteria- Wietnam najsilniejszym rynkiem w regionie Reviewed by on 3 marca 2018 .

6 lutego 2018 World Gold Council opublikował raport „Gold Demand Trends Full Year 2017” opisujący sytuację na rynku złota. Wietnam uzyskał imponujący wynik w dziedzinie złotej biżuterii i został nazwany „najsilniejszym rynkiem w regionie”. Globalny popyt na złoto w roku 2017 Zgodnie z raportem, w ubiegłym roku całkowity popyt na złoto wyniósł 4071.7t (odnotowano aż

Udostępnij:
  • 94
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    94
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź