BLOGOSFERA,Chiny

WOLNOŚĆ SŁOWA PRZYNIOSŁA DOBROBYT

W historii Chin dynastia Tang (618-907r) z punktu widzenia ekonomicznego, kulturalnego i politycznego była najbardziej rozwiniętą dynastią.

Była również dynastią faworyzującą wolność słowa. Dynastia Tang wpisała się w karty historii jako „kwitnąca”. W tym dostatnim okresie ludzie żyli w ustabilizowanym społeczeństwie, które przynosiło im bogactwa materialne, obfitość pożywienia oraz, co najważniejsze, wolność wypowiedzi. Elementy te były uznawane za istotne dla prosperującego społeczeństwa.

Na dworze Tang

Majówka na dworze Tang (Zhang Xuan 713–755)

Wiele tematów tabu poruszano otwarcie, mówiono i pisano o nich bez ksztyny rezerwy. Jedynie sprawy prywatne nie wychodziły poza krąg intymny. Ogólnie rzecz biorąc, ludzie mogli wyrażać się na większość tematów. Można było pisać wiersze krytykujące cesarza i jego konkubiny oraz nawet z odrobiną przesady opowiadać przeróżne historie.

Pisarze krytykowali z pogardą zarówno słynną konkubinęYang jak i jej rodzinę. Potrafiła ona oczarować swymi wdziękami swego starzejącego się męża. Oprócz swej niezwykłej urody Yang Yuhuan (Yang Guifei) była znana ze swoich talentów tanecznych i muzykalnych. Xuanzong bardzo ją kochał. Byli oni uznawani za nierozłączną parę.

Gui-fei
Yang Guifei

Po samobójczej śmierci, historia Yang Guifei wkrótce znalazła swe odbicie w literaturze i wraz z upływem czasu stała się głośnym tematem. Stopniowo literaci z dynastii Tang zaczęli traktować historię Yang jako popularną.

W znanej balladzie „Śpiew wiecznego żalu”, Bai Juyi (白居易) przywołuje historię miłosną między cesarzem powszechnie zwanym Minghuang i jego ulubioną konkubiną Yang Guifei (719-756). Autor oskarża cesarza za jego „opieszałe rządy”, za „głodową politykę” i „polityczny chaos”.

Inny słynny poeta dynastii Tang – Li Shangyin (李商隱) do zaskakującego stopnia poddaje krytyce wypowiedzi cesarza i królewski dwór. Mimo tego jego krytyka jest tolerowana.
Środowisko z wolnością słowa ma znaczny wpływ na witalność i kreatywność cywilizacji. Za panowania dynastii Qing, dwór cesarski przeglądał stare księgi. Odzwierciedlały one niezadowolenie skierowane w stronę dynastii Qing i Ming. Ponad 100 000 pozycji zostało zniszczonych lub zakazanych. Wiele z nich zawierające idee niezgodne z wodzami dynastii Qing były również zakazanych.

Uwięzienie autorów niszczyło witalności i kreatywności społeczeństwa.

Lu Xun, znany pisarz z początku XX wieku uważał, że rządząca dynastia Qing całkowicie wyeliminowała szacunek i integralność moralną grupy etnicznej Han, poddając krytyce nieludzkie stosunki społeczne panujące w ówczesnych Chinach.Wspomniał również, że dynastia Qing była „stłumionymi Chinami”. Rzekomo „prosperujące okresy władzy cesarza Kangxi i jego wnuka Qianlong” były konsekwencją represji dokonanych na dużej liczby uczonych wtrąconych do więzienia!

Z czasów dynastii Tang, znany jest tylko jeden episod więzienny związany z przedstawicielem literatury.
Przed wypowiedzeniem wojny Koreii przez cesarza Gaozonga, jeden z licznych poetów tej dynastii – Yuan Manjing, tworzy wiersz dedykowany Koreańczykom, w którym uprzedza sąsiadów tymi słowami:
„Siły zbrojne Tang wkrótce was zaatakują, bądzcie gotowi by bronić naturalną barierę rzeki Shou”.

Na skutek tych ostrzegawczych słów armia cesarska nie zdołała przekroczyć rzeki. W rzeczywistości poeta popełnił wielkie niewybaczalne przestępstwo. Cesarz nie uciął mu głowy, ale aby uspokoić gniew opinii publicznej skazał go na wygnanie w odległym regionie Lingnan. Jednak wkrótce po odbytej karze cesarz mianował go oficerem odpowiedzialnym za pisanie kronik.

Cesarzowa Wu Zetian była najbardziej znaną władczynią wśród rządzących monarchów dynastii Tang.

Wu Zetian

Była bardzo hojna, otwarta i przychylnie nastawiona do ludzi pióra.

Jeden z czterech popularnych uczonych z początkowego okresu dynastii Tang, Luo Binwan, napisał artykuł potępiający cesarzową Wu. W artykule krytykował cesarzową za jej surowe uczynki. Zauważył, że rządy Wu były okrutne, oskarżył ją, że jest przebiegła jak lis. Gdy Wu Zetian przeczytała artykuł, po prostu się roześmiała. Nawet nie ukarała Luo. Cesarska armia pokonała „rewolucyjną grupę Luo”, a Sekretarz Stanu otrzymał naganę od cesarzowej, że wcześniej jej nie powiadomił o talencie Luo!

W porównaniu z cesarzami dynastii Qing, monarchowie z dynastii Tang posiadali elegancję i tolerancję. Byli w stanie tolerować zarówno buntownika Luo jak również ludzi pragniących niezależności i wolności ducha. A wśród nich obracał się poeta Li Bai, 李白 . Poeci mieli odwagę pisać skandalizujące wiersze krytykujące epokę lub satyryzować starożytnych cesarzy. Trudno sobie wyobrazić i jest to dość zdumiewające, że cesarz ich nie karał i nie wtrącał do więzienia.

Społeczeństwo dynastii Tang cieszyło się spokojnym życiem. Zwykli ludzie dysponowali czasem, aby korzystać z dobrodziejstw kultury i rozrywki, pisać wiersze i się bawić, kiedy tylko nadarzała się okazja i ochota. Uprawiano sporty na świeżym powietrzu, obchodzono tradycyjne święta.

W odpowiedzi na „jaki jest bogaty wiek w Chinach?” można pewnie znaleźć słuszne rozważanie i rzec „życie w dynastii Tang”.
Był to „złoty wiek” w Chinach.

Dynastia Tang to również okres rozwoju i stabilizacji. Rozwinął się lądowy i morski handel.

Kilka ważnych odkryć pojawiło się w tym okresie. W religii, buddyzm wywarł znaczący wpływ na chińską kulturę. Zaobserwować można rozwój sztuki, zwłaszcza poezji i muzyki. Ponad 3000 poetów tworzyło i pisało wiersze. Powstał kodeks prawny będący wzorcem dla sąsiedzkich krajów.

Lista superlatyw tego okresu jest nieskończenie długa!

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
WOLNOŚĆ SŁOWA PRZYNIOSŁA DOBROBYT Reviewed by on 27 sierpnia 2016 .

W historii Chin dynastia Tang (618-907r) z punktu widzenia ekonomicznego, kulturalnego i politycznego była najbardziej rozwiniętą dynastią. Była również dynastią faworyzującą wolność słowa. Dynastia Tang wpisała się w karty historii jako „kwitnąca”. W tym dostatnim okresie ludzie żyli w ustabilizowanym społeczeństwie, które przynosiło im bogactwa materialne, obfitość pożywienia oraz, co najważniejsze, wolność wypowiedzi. Elementy te

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Zhongguo 中国

"中国" - jest sinologiem, propagatorem Chin i kultury chińskiej. Przyjaciel narodu chińskiego. Podróżując po Chinach zagląda w miejsca trudno dostępne dla turystów. Mawia: "CHINY - to pasja i powołanie. KRAJ, w którym jest najwięcej ludzi do polubienia"

Pozostaw odpowiedź