Artykuły,Publicystyka

W. Tomaszewski: Festiwal Pięć Smaków – recenzja filmu „Otwórz Mi Drzwi”

W Warszawie został zainaugurowany 9 Festiwal Filmowy Pięć Smaków. To już kolejna edycja tego znakomitego festiwalu prezentującego filmy z krajów Azji Wschodniej i Południowej. W tym roku pierwszym pokazywanym filmem, tuż przed uroczystym otwarciem było dzieło koreańskiej reżyserki July Jung pt. Otwórz mi drzwi. To damski film, wyreżyserowany przez kobietę, gdzie główne role grają kobieta i dziewczynka. To dramat psychologiczny.

Źródło: piecsmakow.pl

Źródło: piecsmakow.pl

Akcja filmu toczy się w małej miejscowości, gdzieś na samym południowym skraju Republiki Korei (Korei Południowej) będącej czymś pośrednim między małym miasteczkiem  a osadą rybacką. Do takiej małej miejscowości zostaje przeniesiona do pracy z Seulu inspektor policji. To jest faktyczne zawodowe zesłanie, do miejsca gdzie nie ma ani żadnych turystów, ani żadnych perspektyw. Inspektor Lee Young-nam bynajmniej nie czuje dyskomfortu z tego powodu., mimo że zderza się z mentalnością ludzi dalekiej o jej własnej. Jej pozycja w oczach nowych podwładnych jest dwoista. Z jednej strony, zgodnie z konfucjańską zasadą hierarchiczności, jest akceptowana przez nowych podwładnych jako przełożona miejscowego posterunku, a z drugiej jako szef kobieta nie jest. Ta dwoistość da sobie znać, wtedy kiedy inspektor popadnie w tarapaty. Zawodowe problemy inspektor Lee w filmie mają drugorzędne znaczenie. Osią filmu są relację pomiędzy Lee a nastolatką Sun Doo-he, dręczoną i szykanowaną przez swojego ojczyma, jego matkę oraz szkolną dziatwę. Sun jest córką kobiety o złej reputacji, która opuściła męża. W swojej miejscowości jest z tego powodu traktowana niczym trędowata, ciągle bezkarnie bita przez swojego agresywnego ojczyma, miejscowego rybnego przedsiębiorcy, wiecznie pijanego.

Pani inspektor tez nie jest w tym względzie bez skazy. Kupuje duże ilości soju (koreański alkohol), które dla niepoznaki przelewa w butelkę po wodzie i pije w domu, niczym cicha alkoholiczka. Kiedy Lee odkrywa jak Sun jest maltretowana postanawia zaopiekować się nastolatką, przyjmując ją pod swój dach na okres wakacji. Sytuacja się komplikuje, kiedy z Seulu przyjeżdża jej była partnerka, zjawiskowo śliczna Eun-jung (grana przez ex-modelkę Jang Hee-jin), przyczyna jej zesłania. W tym filmie nikt nie jest bez wady. Mała Sun, potrafi być nieznośna, a poza tym cierpki na głęboki uraz psychiczny, która daje sobie znać poprzez okresowe napady szału, podczas których bije głową o ścianę i demoluje pomieszczenie.

Reżyserka w sposób bardzo subtelny pokazuje relacje pomiędzy opiekunką a podopieczną, ich skrywane uczucia, ze strony Sun, szukającej matczynego ciepła, którego jej dramatycznie brakuje, a ze strony Lee, … no właśnie. Policjantka musi stoczyć walkę ze sama sobą, ze swoimi skłonnościami lesbijskimi. Najpierw odprawia piękną Eun-jung, a potem odnosi drugie zwycięstwo, kiedy podczas wspólnej kąpieli z Sun powstrzymuje się od kontaktów fizycznych. Zdaje sobie sprawę, że kontakt seksualny zniszczy ich relacje, niezależnie od faktu, karalności za seks z małoletnią

Film porusza także problemy społeczne, takie jak  wspomniany problem alkoholizmu, szczególnie coraz częstszy u kobiet, nielegalną imigrację, pracę na czarno czy typową dla kultur grupowych zmowę milczenia, wyjątkowo silną w małych lokalnych społecznościach (o katowaniu Sun przez ojczyma wie cała miejscowość łącznie z policją). Film ponadto porusza problem homoseksualizmu. W odróżnieniu od Europy, we Wschodniej Azji, tamtejsze społeczeństwa są bardziej krytyczne w stosunku do środowisk LGTB. W tym filmie to widać. Reżyserka niedwuznacznie to sugeruje. Lee zostaje zesłana na prowincje za seksualne relacje z inną kobieta. Zerwanie z tym seksem umożliwi jej nawiązanie nie tylko relacji z Sun na poziomie matka – córka, ale też stworzenie z nią rodziny, co sugeruje reżyserka w zakończeniu filmu.

Ten bardzo dobry film spotkał się z różnym przyjęciem w Korei, ale w Cannes miał kilkuminutową „standing ovation”. Tam został nominowany do nagrody Złotej Kamery w zeszłym roku. Grająca główną rolę, aktorka  Bae Doona otrzymała bardzo prestiżowa nagrodę Asian Film Awards 2015, jako najlepsza aktorka. Nie gorzej od niej zagrała swoją rolę 14-letnia Kim Sae-ron, grająca w filmach dziecięcych od 9 roku życia.

Sam film moim zdaniem, może nie jest wybitny, ale jest bardzo dobry. Polecam.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
W. Tomaszewski: Festiwal Pięć Smaków – recenzja filmu „Otwórz Mi Drzwi” Reviewed by on 16 listopada 2015 .

W Warszawie został zainaugurowany 9 Festiwal Filmowy Pięć Smaków. To już kolejna edycja tego znakomitego festiwalu prezentującego filmy z krajów Azji Wschodniej i Południowej. W tym roku pierwszym pokazywanym filmem, tuż przed uroczystym otwarciem było dzieło koreańskiej reżyserki July Jung pt. Otwórz mi drzwi. To damski film, wyreżyserowany przez kobietę, gdzie główne role grają kobieta

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź