Artykuły,Publicystyka

W. Tomaszewski: Festiwal Pięć Smaków – recenzja filmu „Killer”

To drugi z kolei film Johna Woo pokazywany na festiwalu.  Ten film należy do”złotej serii” gangsterskich filmów Woo, która została zapoczątkowana filmem Lepsze jutro. Killer uważany jest bodajże za najlepszy film z tej serii, a może w ogóle za najlepszy film Johna Woo.  W Kilerze reżyser kontynuował przekaz swoich filmowych idei, które już pokazał w poprzednich  filmach.  Tytułowy killer, grany przez Chow Yun-fata to zawodowy egzekutor likwidujący przestępców na zlecenie. Kieruje się swoistym honorowym kodeksem, zabija tylko przestępców i skorumpowanych osobników, natomiast bezinteresownie pomaga potrzebującym pomocy, jak małej dziewczynce rannej w strzelaninie. Kiedy podczas wykonywania jednego zlecenia, w wyniku akcji traci wzrok śpiewaczka z nocnego klubu, egzekutor, czując się winnym, postanawia zorganizować dziewczynie operacje. Sprawy się jednak komplikują, ponieważ dla mafii stał się zbędny i postanowiono go się pozbyć.  Killer, mimo, że nie jest ostatnim filmem z tej serii, stanowi podsumowanie tego okresu pracy Woo. Reżyser wspiął się tutaj na wyżyny swoich umiejętności, bardzo udanie komponując w tym filmie kilka jego różnych gatunków. Mamy tu typowy film gangsterski, melodramat, elementy komedii pomieszane z filmem noir. W tym filmie wydaje się, że jeszcze bardziej niż w poprzednich , choreografia scen walk zostaje doprowadzona do granicy za która zaczyna się nierzeczywistość. Sam film ze względu na męską, bezinteresowną przyjaźń był porównywany do francuskiego W kręgu zła.

Źródło: piecsmakow.pl

Źródło: piecsmakow.pl

Do historii filmu przeszła scena kiedy dwaj przeciwnicy, co chwila zmieniając swoje położenie jednocześnie i bez przerwy, mierzą do siebie z pistoletów, w obecności niewidomej dziewczyny, udając przed nią przyjaciół. Scenę jednoczesnego mierzenia do siebie z pistoletów wykorzystali później bracia Wachowscy w Matrixie, podczas pojedynku głównego bohatera z agentem Smithem.

W Kilerze nie tylko została dokonana udana kompozycja gatunków filmowych, ale być może bardziej niż w innych filmach Woo, podkreślono cywilizacyjną uniwersalność jego koncepcji łączącej Wschód z Zachodem, jak choćby przez fakt, że scena początkowa filmu zaczyna się w chrześcijańskiej kaplicy i tam też rozgrywa się końcowa walka.

Osobna notka należy się głównemu bohaterowi najważniejszych gangsterskich filmów Woo, którym jest aktor z Hongkongu, Chow Yun-fat. Porównywany z Alainem Delonem (podobny ubiór, garnitur, biały szalik, czarne okulary) dzięki tym rolom rozpoczął międzynarodową karierę (Anna i król, Przyczajony tygrys ukryty smok, Cesarzowa, Konfucjusz) , uzyskując status najbardziej rozpoznawalnego chińskiego aktora w świecie.

 Obaj razem z reżyserem stworzyli parę, która można porównać ze słynną japońską parą filmową: reżyser Akira Kurosawa i aktor Toshiro Mifune.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
W. Tomaszewski: Festiwal Pięć Smaków – recenzja filmu „Killer” Reviewed by on 18 listopada 2015 .

To drugi z kolei film Johna Woo pokazywany na festiwalu.  Ten film należy do”złotej serii” gangsterskich filmów Woo, która została zapoczątkowana filmem Lepsze jutro. Killer uważany jest bodajże za najlepszy film z tej serii, a może w ogóle za najlepszy film Johna Woo.  W Kilerze reżyser kontynuował przekaz swoich filmowych idei, które już pokazał w

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Pozostaw odpowiedź