Artykuły,Komentarz eksperta,Publicystyka,Top news

T. Burdzik: Trzy powody, dla których warto założyć biznes w Singapurze

Singapur stanowi interesującą propozycję dla przedsiębiorców pragnących rozpocząć swoją działalność w Azji. Proinwestycyjny klimat biznesowy, przejrzysty system podatkowy oraz korzystne położenie geograficzne stanowią wybrane przykłady posiadanych atutów. Singapur jest regionalnym hubem biznesowym, który może stanowić perspektywiczny rynek dla polskich przedsiębiorców.

Widok na Marina Bay Sands w Singapurze/Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rear_view_of_the_Merlion_statue_at_Merlion_Park,_Singapore,_with_Marina_Bay_Sands_in_the_distance_-_20140307.jpg na licencji CC BY 2.0

Singapur pełni jedną z kluczowych ról w rozwoju ekonomicznym Azji Południowo-Wschodniej, będąc niekwestionowanym liderem ASEAN.

W początkach swojej państwowości Singapur był jednym z krajów Trzeciego Świata. Na przestrzeni 50 lat sytuacja Singapuru uległa diametralnej zmianie. Nastąpiła transformacja z ubogiego państwa z PKB rzędu 500 dolarów per capita,  na poziomie Meksyku czy RPA, do jednego z najbogatszych państw świata, szczycącego się PKB w wysokości 55 000 dolarów na mieszkańca.

Nie byłoby to możliwe bez przemyślanej i konsekwentnej polityki. Niewątpliwie największą rolę w sukcesie Singapuru odegrał ojciec-założyciel państwa, a zarazem jego wieloletni premier (1959-1990 r.), Lee Kuan Yew. Prócz tego należy wspomnieć o mniej rozpoznawalnych, ale również olbrzymich zasługach współtwórców singapurskiej pozycji: następcy na stanowisku premiera, Goh Keng Swee, odpowiedzialnym za sukces ekonomiczny, oraz S. Rajratnamie, pierwszym ministrze spraw zagranicznych.

Konsekwencją wieloletnich starań singapurskiego społeczeństwa jest osiągnięty wysoki poziom życia, jak również fakt, iż inwestorzy z całego świata ciągną do Singapuru, by właśnie tam prowadzić swoje interesy.

Powód pierwszy: klimat proinwestycyjny

O korzystnej atmosferze dla prowadzenia biznesu może świadczyć fakt zajmowania przez Singapur czołowych miejsc w różnorakich rankingach.

Singapur zajmuje wysokie, 3. miejsce w Global Competitiveness Index (GCI). Konkurencyjność Singapuru jest największa w obszarze edukacji zdrowotnej, infrastruktury, efektywności rynku pracy oraz instytucji publicznych, zajmując we wszystkich wymienionych obszarach 2. miejsce. Singapur jest również liderem w obszarze szkolnictwa wyższego. Wśród azjatyckich konkurentów Singapuru należy wskazać Hong Kong (6. miejsce) oraz Japonia (9. miejsce).

Odnosząc się do łatwości prowadzenia działalności biznesowej, Singapur piastuje wysokie,  2. miejsce w World Economic Forum Ease of Doing Business Ranking, ustępując pozycji lidera jedynie Nowej Zelandii. Singapur znajduje się w czołówce innowacyjnych krajów zgodnie z Global Innovation Index. W 2018 r. Singapur zajmuje 5 miejsce w Global Innovation Index (GII), co stanowi awans z 7. pozycji w 2017 r.

Kolejnym argumentem wskazującym na pozycję Singapuru w wymiarze ekonomicznym jest 4. miejsce w rankingu Global Financial Centres Index, w którym przed Singapurem są jedynie Hong Kong, Londyn oraz Nowy Jork.

Pozycja Singapuru w wybranych rankingach (Stan na 11 października 2018 r.)

W Singapurze w celu ułatwienia działalności biznesowej zagranicznych inwestorów funkcjonuje Economic Development Board (EDB) podlegająca Ministerstwu Handlu i Przemysłu (Ministry of Trade and Industry), która służy przedsiębiorcom poprzez różnego rodzaju dofinansowania oraz pomoc w nawiązaniu kontaktów B2B.

Singapur słynie z ograniczenia zbędnych formalności, czego przejawem może być prostota w rejestrowaniu działalności gospodarczej. W przypadku firmy zagranicznej pragnącej zarejestrować działalność w Singapurze, konieczne jest wypełnienie aplikacji drogą elektroniczną do Accounting and Corporate Regulatory Authority (ACRA), będącej polskim odpowiednikiem Krajowego Rejestru Sądowego. Po dokonaniu rejestracji w ACRA należy spodziewać się szybkiej odpowiedzi zwrotnej, jednakże w przypadkach bardziej złożonych należy oczekiwać do 14 dni od daty złożenia wniosku na odpowiedź ze strony urzędu.

Powód drugi: położenie geograficzne

Kluczowe znaczenie dla rozwoju biznesu w Singapurze ma położenie w bliskości Cieśniny Malakka, łączącej Ocean Indyjski z Pacyfikiem, stanowiącej jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych międzynarodowego handlu morskiego. Konsekwencją takiej lokalizacji jest rozwój singapurskiego przemysłu stoczniowego, na którym oparła się singapurska gospodarka oraz infrastruktura usługowa, która uczyniła z niej najważniejszą morską stolicę świata.

Singapur poza statusem najważniejszego portu przeładunkowego Azji Południowo-Wschodniej, może również poszczycić się istotną rolą w transporcie lotniczym. Lotnisko Changi ma status najczęściej odwiedzanego lotniska pasażerskiego w ASEAN, wyprzedzając m.in. tajskie lotnisko Bangkok-Suvarnabhumi czy też malajski port lotniczy w Kuala Lumpur.

Singapur posiada strefy wolnego handlu (Free Trade Zone – FTZ), które ze względu na swoje położenie oraz posiadaną infrastrukturę stanowią interesująca propozycję dla przedsiębiorców zainteresowanych składem oraz reeksportem towarów.

Obecnie Singapur posiada 9 stref wolnego handlu: Brani Terminal, Keppel Distripark, Pasir Panjang Wharves and Terminal, Sembawang Wharves, Tanjong Pagar Terminal, Keppel Terminal, Jurong Port, Changi Airport Group oraz Changi Airport Cargo Terminal Complex.

Lokalizacja Stref Wolnego Handlu (Free Trade Zone – FTZ)/Źródło: https://www.customs.gov.sg/~/media/cus/files/insync/issue45/article3.html

Najważniejszym partnerem handlowym Singapuru są Chiny, które są głównym importerem towarów pochodzących z Singapuru. Ze względu na przejrzyste procedury administracyjne jak również bliskość państw ościennych, Singapur może być uważany za wrota handlowe do Chin oraz krajów ASEAN.

Singapur jest otwarty na eksporterów, czego świadectwem jest fakt, iż państwo ma podpisane 22 umowy o wolnym handlu (Free Trade Agreetment – FTA), kolejne umowy czekają na ratyfikację, w tym z Unią Europejską (EU Singapore FTA – EUSFTA) czy też porozumienie transpacyficzne z 11 krajami (w tym z państwami obu Ameryk) Comprehensive and Progressive Agreement for TransPacific Partnership (CPTPP, TPP11, TPP-11).

Powód trzeci: podatki

Singapur jest znany z systemu podatkowego zachęcającego do inwestowania na terenie kraju.

Za kwestie podatkowe w Singapurze odpowiada Inland Revenue Authority of Singapore (IRAS), będący odpowiednikiem polskiego urzędu skarbowego. Na stronach internetowych IRAS można znaleźć szereg przydatnych informacji dla przedsiębiorców.

Na przestrzeni lat możemy zauważyć korzystniejsze stawki podatkowe dla przedsiębiorców – od 26% w latach 1997-2000 r. do 17% od 2010 r. – do chwili obecnej.

Od 2010 r. do dziś obowiązuje podatek od osób prawnych w wysokości 17%.  Opodatkowaniu podlega wyłącznie dochód wypracowany na terytorium Singapuru tudzież dochód pochodzący spoza Singapuru, ale otrzymywany na terytorium Singapuru.

Start-upy są w Singapurze traktowane na szczególnie preferencyjnych warunkach w pierwszych 3 latach prowadzonej działalności – pierwsze 100 000 SGD dochodu jest zwolnione z opodatkowania.

Skalę podatkową uzależnioną od dochodu w pierwszych 3 latach prowadzonej działalności, jak również latach kolejnych, obrazują poniższe tabele:

Odpowiednik VAT w Singapurze, GST (Goods and Services Tax) jest w wysokości 7%. Podatkiem objęte są wszystkie towary i usługi sprzedawane w Singapurze, za wyjątkiem usług finansowych, usług o charakterze międzynarodowym, jak również towarów eksportowanych z terytorium Singapuru.

Między polskim i singapurskim rządem została podpisana umowa sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

***

Singapur jest uważany za jeden z najlepszych krajów na świecie do prowadzenia działalności biznesowej. Pozostaje mieć nadzieję, że również polscy przedsiębiorcy znajdą w Singapurze swoje miejsce, z zyskiem dla swoich firm, jak również budując korzystny wizerunek Polski na arenie międzynarodowej dzięki oferowanym produktom i usługom.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
T. Burdzik: Trzy powody, dla których warto założyć biznes w Singapurze Reviewed by on 11 października 2018 .

Singapur stanowi interesującą propozycję dla przedsiębiorców pragnących rozpocząć swoją działalność w Azji. Proinwestycyjny klimat biznesowy, przejrzysty system podatkowy oraz korzystne położenie geograficzne stanowią wybrane przykłady posiadanych atutów. Singapur jest regionalnym hubem biznesowym, który może stanowić perspektywiczny rynek dla polskich przedsiębiorców. Singapur pełni jedną z kluczowych ról w rozwoju ekonomicznym Azji Południowo-Wschodniej, będąc niekwestionowanym liderem ASEAN.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Tomasz Burdzik

Doktorant, absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Trzykrotny stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe, stypendysta Ministerstwa Edukacji i Kultury Republiki Indonezji, stypendysta University of Lucerne School of Law, laureat Wyróżnienia Rektora UŚ za działalność naukową oraz popularnonaukową, dyplom najlepszego absolwenta Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prowadzi badania wśród plemienia Dajaków na Borneo. W przeszłości prowadził zajęcia w indonezyjskich szkołach. Publikował m.in. w „The Jakarta Post”, „Tribun Travel”. Zajmuje się krajami ASEAN, w szczególności Indonezją oraz Singapurem. E-mail: [email protected]

komentarze 2

  • swietny artykuł. Ma Pan rację. Singapur to dobry punkt wyjsciowy do działań w Azji.
    Brakuje mi tylko informacji:
    jaka jest mozliwość pracy i zatrudniania pracowników w firmie
    Jak jest z wynajmem biura

    • Tomasz Burdzik Tomasz Burdzik

      Szanowny Panie,

      Uprzejmie dziękuję za uznanie.
      Odpowiadając na Pańskie pytania:
      1) W Singapurze mamy do czynienia z wymogiem posiadania pozwolenia na pracę, co nie powinno stanowić problemu dla osoby legitymującej się wyższym wykształceniem tudzież bogatym doświadczeniem zawodowym. Do głównych pozwoleń o pracę należą:
      – Employment Pass – ten typ pozwolenia jest wydawany osobom posiadającym specjalistyczne umiejętności, jest ściśle związany z konkretnym pracodawcą, dlatego każda zmiana miejsca pracy pracownika wywołuje konieczność ubiegania się o nowe pozwolenie;
      – Personalised Employment Pass – pozwolenie wydawane jest dla osób przedstawiających wyróżniającą się wartość na rynku pracy. W odróżnieniu od Employment Pass, osoba posiadająca Personalised Employment Pass może zmieniać pracę bez konieczności ubiegania się o pozwolenie;
      – EntrePass – dla obcokrajowców pragnących założyć działalność gospodarczą w Singapurze;
      – S Pass – ten typ pozwolenia przyznawany jest osobom o średnich kwalifikacjach. Na ten typ pozwolenia obowiązuje reglamentacja, tj. pracodawca działający w branży usługowej może zatrudnić maksymalnie 15% pracowników posiadających S Pass, zaś w pozostałych branżach limit wynosi 20%
      – Work Permit – ten typ pozwolenia przeznaczony jest dla pracowników fizycznych których praca nie wymaga szczególnych kwalifikacji

      Szczegółowe informacje nt. pracy w Singapurze znajdzie Pan na stronie singapurskiego Ministry of Manpower: https://www.mom.gov.sg/passes-and-permits

      2) Co tyczy wynajmu powierzchni biurowej w Singapurze, nie powinno to stanowić żadnego problemu. Mnogość agencji nieruchomości oferuje biura dostosowane do oczekiwań konsumenta.
      Jeśli jest Pan zainteresowany orientacyjną ceną wynajmu biura w Singapurze, polecam Panu zapoznanie się z tabelą mediany wynajmu nieruchomości obejmującą m.in. Downtown Core and Orchard Planning Area: https://data.gov.sg/dataset/median-rentals-and-vacancy-of-office-space

Pozostaw odpowiedź