Komentarze,Publicystyka

T. Burdzik: Front Obrońców Islamu – lekceważone zagrożenie indonezyjskiego radykalizmu muzułmańskiego

Fathiyah Wardah via https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAksi_Damai_4_November_di_Jakarta%3B_VoA.jpg

Front Obrońców Islamu (Front Pembela Islam – FPI)  jest najbardziej aktywnym radykalnym ruchem muzułmańskim funkcjonującym w Indonezji. Działalność FPI wzbudza wiele kontrowersji, ze względu na zagrożenie integralności narodu poprzez inicjowanie konfliktów międzyreligijnych, naruszanie indonezyjskiej ideologii narodowej (Pancasila) oraz działania liderów organizacji.

FPI, pomimo stosunkowo niewielkiej liczebności- około 200 000 aktywnych członków, z racji poparcia finansowego pochodzącego z krajów arabskich oraz powiązania z rządowymi elitami odgrywa istotną rolę na indonezyjskiej scenie politycznej, wpływając na wydarzenia w kraju oraz definiowanie klimatu politycznego.

FPI zyskał międzynarodową rozpoznawalność za sprawą organizacji serii demonstracji w Dżakarcie na przełomie 2016/17 r. przeciwko byłemu chrześcijańskiemu gubernatorowi Dżakarty o chińskim pochodzeniu, Basukiemu Tjahajy Purnamie (potocznie zwanego Ahokiem). Manifestacje okazały się jednymi z największymi w historii kraju, a przyczyną ich popularności oficjalnie było wyrażenie oburzenia względem rzekomych bluźnierczych słów Ahoka, zwracającego uwagę na wykorzystanie islamu do celów politycznych.  Rzesze protestujących składały się z mas niewykształconych muzułmanów, zwożonych oraz opłaconych w celu uczestnictwa w manifestacjach przez organizacje islamskie, nie ograniczających się do FPI.

Szczególnie wymiernym sukcesem FPI (ale również innych organizacji muzułmańskich nieprzychylnie nastawionych względem Ahoka) była tzw. Aksi Bela Islam 212 (“Akcja Obrony Islamu 212”) mobilizacja tłumów muzułmanów 2 grudnia 2016r. w Dżakarcie, która ujawniła potencjał zwolenników radykalnego islamu, będąca zarazem największą manifestacją uliczną w historii Indonezji. 2 grudnia 2017r. miało miejsce Reuni Akbar Alumni 212 (“Wielkie Zebranie Alumnów 212”), które ponownie skupiło radykalnych muzułmanów biorących udział w manifestacji z 2016r., ale na nieporównywalnie mniejszą skalę, co jednak nie przekreśla zaangażowania w celebrowanie manifestacji z 2016r.

Działania FPI zwieńczyły się sukcesem: brakiem reelekcji Ahoka na stanowisku gubernatora (co, jak można przypuszczać, było realną przyczyną polityczną stojącą za organizacją manifestacji), jak również wtrąceniem Ahoka do więzienia, gdzie odsiaduje dwuletni wyrok za bluźnierstwo.

Mimo niewątpliwego sukcesu politycznego jakim było wyeliminowanie Ahoka z piastowania urzędu gubernatorskiego, FPI w 2017r. doznał osłabienia w postaci utraty jednego ze swoich czołowych sojuszników – delegalizacji organizacji Hizbut Tahrir Indonesia (HTI), której działalność zagrażała integralności państwa. Mimo ciosu FPI silnie współpracuje z Forum Społeczności Muzułmańskiej (Forum Umat Islam – FUI), które wspólnie z FPI oraz HTI skutecznie wywierało presję na indonezyjski rząd, m.in. poprzez blokowanie rozwoju Ahmaddiyah, ruchu religijnego w obrębie ismalu, uważanego za szkodliwy przez ww. organizacje.

Długofalowym celem FPI – podobnie jak rozwiązanego HTI czy też FUI – jest wprowadzenie szariatu w Indonezji (Negara Kesatuan Republik Indonesia Bersyariah – NKRI Bersyariah). Takie działanie stoi w sprzeczności z indonezyjską doktryną narodową stabilizującą wielokulturowy naród – Pancasilą, w której wyartykułowana jest zasada wiary w jednego Boga (roz. XI, art. 29 indonezyjskiej konstytucji – Undang-Undang Dasar [UUD]), ale niesprecyzowanego jako islamski Allah ze względu na pluralizm religijny Indonezyjczyków, czego najdobitniejszym przykładem jest obligatoryjne deklarowanie jednego z 6 dostępnych wyznań (Islam, protestantyzm, katolicyzm, hinduizm, buddyzm, konfucjanizm) w indonezyjskich dowodach osobistych (Kartu Tanda Penduduk – KTP).

Podobnie jak HTI, tak i FPI wyraża swoje sympatię dla postrzegania Indonezji w perspektywie bycia częścią globalnego kalifatu.  Taki zamysł stanowi zagrożenie dla niepodległości wielokulturowego państwa, stąd też nie powinny budzić zdziwienia obawy dt. radykalizmu muzułmańskiego w Indonezji wykraczającego dalej niż działania o wyłącznie politycznym charakterze. Indonezyjska nietolerancja religijna jest faktem z którym nie sposób polemizować, zaś dyskryminacja niemuzułmanów uległa wzrostowi.

Oficjalnym powodem, dla którego FPI optuje za wprowadzeniem szariatu, jest rozluźnienie obyczajowości społecznej, odsuwanie się Indonezyjczyków od moralności islamskiej ku świeckiej. Nie sposób zgodzić się z takim twierdzeniem, bowiem radykalizm muzułmański wzrósł na sile w Indonezji, szczególnie od upadku reżimu prezydenta Suharto, od kiedy to na skutek zmian w społeczeństwie, szczególnie zachłyśnięciem się wolnością po latach stłamszenia w opresyjnym systemie, do głosu doszły ruchy o radykalnym charakterze, tak jak to ma miejsce w przypadku FPI. Zmiany są widoczne na pierwszy rzut oka – o ile dawniej, nawet za czasów reżimu Suharto, noszenie hidżabu nie było powszechne, o tyle od początku nowego tysiąclecia znaczna część muzułmanek zmieniła swój ubiór, nosząc hidżab. Nie jest to bynajmniej podyktowane wzrostem religijności, lecz społecznym oddziaływaniem – dawniej powszechne były stroje kąpielowe na plażach, gdzie dziś nie dziwi widok kobiet kąpiących się w koszulkach i szortach w celu uniknięcia ostracyzmu społecznego.

Co godne odnotowanie w odniesieniu do moralizatorstwa podnoszonego przez FPI, sam lider organizacji, Muhammad Rizieq Shihab, może wzbudzać osobliwe zainteresowanie. Rizieq jest ścigany listem gończym przez indonezyjską policję w związku ze skandalem pornograficznym, którego jest głównym bohaterem.

Rizieq wysyłał wiadomości o treści pornograficznej do Firzy Hussain – mimo, że Rizieq jest żonatym mężczyzną, prosił on Firzę o nagie zdjęcia. Z uwagi na charakter czynu, za Rizieqiem został rozesłany list gończy, zaś Rizeq chcąc uniknąć odpowiedzialności za swój czyn, zbiegł do Arabii Saudyjskiej, skąd nie zamierza wracać do Indonezji.

FPI prowadzi intensywne działania na rzecz wprowadzenia szariatu w Indonezji, zarówno na poziomie krajowym, jak również lokalnym. Dzięki liczebnej grupie sympatyków FPI (głownie wywodzących się z nizin społecznych niewykształconych muzułmanów będących łatwym obiektem manipulacji propagandowej), akcje podejmowane przez FPI są z reguły zwieńczane sukcesem, ponieważ lokalne władze mając na uwadze potencjalny elektorat, jakim są sympatycy ruchu, przychylnie akceptują różnorakie poczynania FPI.

FPI stanowi znaczącą siłę polityczną w zbliżających się wyborach prezydenckich w 2019r. Permisywność indonezyjskiego rządu przejawiająca się w akceptowaniu kontrowersyjnych działań FPI będących w sprzeczności z Pancasilą, nierzadko przekształcającymi się w incydenty z udziałem przemocy, niewątpliwie powinna budzić obawy na arenie międzynarodowej.

Pobłażliwość na postępującą radykalizację muzułmanów będzie skutkować dalszą destabilizacją państwa, jak również może w dalszej perspektywie prowadzić nawet do masakr mniejszości religijnych.

Już teraz da się zaobserwować wzrost ataków na niemuzułmanów, zaś mając na uwadze doświadczenia z przeszłości, takie jak antychińskie manifestacje z 1998r. czy też konflikt między plemionami Dajaków i Madura na Borneo z 2001r., dostrzeżenie zagrożenia we wzroście radykalizmu islamskiego stanowi konieczność, która może ustrzec przed tragedią na skalę trudną do oszacowania.

 

Tomasz Burdzik

 

 

Udostępnij:
  • 17
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    17
    Udostępnienia
T. Burdzik: Front Obrońców Islamu – lekceważone zagrożenie indonezyjskiego radykalizmu muzułmańskiego Reviewed by on 25 grudnia 2017 .

Front Obrońców Islamu (Front Pembela Islam – FPI)  jest najbardziej aktywnym radykalnym ruchem muzułmańskim funkcjonującym w Indonezji. Działalność FPI wzbudza wiele kontrowersji, ze względu na zagrożenie integralności narodu poprzez inicjowanie konfliktów międzyreligijnych, naruszanie indonezyjskiej ideologii narodowej (Pancasila) oraz działania liderów organizacji. FPI, pomimo stosunkowo niewielkiej liczebności- około 200 000 aktywnych członków, z racji poparcia finansowego pochodzącego

Udostępnij:
  • 17
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    17
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź