Chiny

Szanghaj- Świątynia Mody, korespondencja Jarosława Grzegorzka z Szanghaju.

Według ankiety przeprowadzonej przez firmę Horizon Research Consultancy Group, jednego z liderów na chińskim rynku w branży konsultingowej, pod koniec grudnia 2006r., jedne z najbardziej ekstrawaganckich miejsc na ziemi- Szanghaj, jest także uważane za najmodniejsze i najatrakcyjniejsze chińskie miasto.

Jak podaje amerykańska organizacja Global Language Monitor, światowy odpowiednik polskiego Instytutu Monitorowania Mediów, w 2007 roku Szanghaj uplasował się na 14 miejscu w światowym rankingu najmodniejszych miast, ustępując takim metropoliom jak Nowy York (1), Rzym (2), Paryż (3), a wyprzedzając Moskwę (16), Rio de Janeiro (20) oraz Dubai (24). Listę 25 najmodniejszych krajów świata przygotowaną przez amerykański ośrodek zamyka Kraków uznany za „prosłowiańskie odkrycie” środkowej Europy. Badanie zostało wykonane za pomocą GLM’s Predictive Quantities Index, algorytmu powtarzalności słów związanych z modą i użytych w kontekscie poszczególnych miast pojawiających się w środkach masowego przekazu (mediach elektronicznych, Internecie oraz blogosferze).

Moda jest duszą każdej metropolii bez niej byłaby ona, pozbawiona kolorytu, stylu i być może nawet całkowicie nierozpoznawalna. Jednak moda to nie tylko luksusowe i markowe ubrania…

Na Nanjing Road, najbardziej popularnej i znanej ulicy w samym centrum miasta, można wśród przechodniów dostrzec takie marki jak Tiffany, Mont Blanc, Calvin Klein lub Dunhill. W gąszczu niezliczonych centrów handlowych, z których najpopularniejsze to Shanghai New World Department Store, Westgate Mall, Plaza 66 i Golden Eagle Shopping Mall, tradycyjnych sklepów i chińskich ulicznych stoisk, królują różnego rodzaju T-shirty, spódnice i garnitury. Panie ubierają zazwyczaj kolorowe bluzki oraz jeansy lub spodnie z materiału, które stylem przypominają te z Europy czy USA. Decydując się na zakupy w samym centrum miasta lub w popularnych handlowych miejscach Szanghaju takich jak Huaihai Road M.( ulica znana z luksusowych biurowców), Xujiahui- (klaster centrów handlowych z tekstyliami i elektroniką) oraz Zhongshan Park- (miejsce znane z największych promocji i obniżek cenowych), możemy spodziewać się cen, które z pewnością pozostawią ślad na naszym miesięcznym budżecie.

Panowie, szczególnie Ci między 30, a 50 lat, zakładają bardziej formalne, ciemne spodnie i równie ciemne T-shirty lub koszulki Polo. Nastolatkowie noszą znane na całym świecie podkoszulki i jeansy, nie do końca jednak przypominające te z amerykańskich filmów. Najczęściej przedstawiają one azjatyckie i chińskie motywy w postaci smoków, chińskiej kaligrafii lub bohaterów kreskówek utożsamianych z Myszką Mickey. Warto zwrócić uwagę, że bardzo popularne są wśród nich tenisówki oraz tak zwane „japonki”. Managerowie zawsze noszą garnitury w ciemnych kolorach. Biała starannie wyprasowana koszula, jest dla tej grupy niezbędną częścią formalnego stroju. Bardzo często noszą ze sobą odtwarzacze mp3, bywają także uzależnieni od drogich, markowych telefonów komórkowych. W ich rękach można dostrzec niewielkich rozmiarów czarne torby lub małe aktówki.

Według ankiety Horizon Research Consultancy Group, wspomnianej we wstępie, 32,84% respondentów uważa, że w Szanghaju to samochody są wyznacznikiem mody. Jest to wynik niższy niż średnia krajowa, która dla Chin wynosi 46,07%. Mieszkańcy Szanghaju mniej doceniają znaczenie samochodów jako wyznacznika mody, gdyż coraz więcej osób ma możliwość korzystania z nich lub ich posiadania w porównaniu z biednymi mieszkańcami prowincji zachodnich czy środkowych Chin. Najbardziej popularne marki pojazdów wśród miejscowej ludności to Audi (奥迪 àodí) i Buick (别克- biékè). Pierwsza z nich jest najpowszechniejszym luksusowym samochodem w Chinach, a także wraz z marką Volkswagen (大众- dàzhòng) oficjalnym samochodem Igrzysk Olimpijskich w Pekinie . Sportowcy i zagraniczni goście będą mieli do dyspozycji około 1000 samochodów Audi, w szczególności topowych modeli A6L, A8L i Q7. Buick zyskał swoją popularność wśród chińskich kierowców dzięki temu, iż jest to produkt amerykański, a w Chinach wszystko co jest kojarzone z USA jest po prostu uznawane za produkt markowy. W 2007 roku sprzedaż samochodów osobowych w Chinach wzrosła o 23,46% w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła około 4,7 miliona sztuk wg People’s Daily Online. Dla kontrastu, najmniej modną i popularną marką wśród chińskich konsumentów jest Toyota Prius oraz Acura TL, których w pierwszej połowie 2007 roku sprzedano mniej niż 200 modeli. Według prognoz chińskiej Narodowej Komisji Rozwoju i Reform do 2010 roku na 1000 Chińczyków będzie przypadać 40 samochodów, w maju 2006 roku na 1000 mieszkańców Chin przypadały 24 samochody. Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych 700 osób z tysiąca posiadało własny samochód.

Około 27,6 % procent ankietowanych twierdzi, że biżuteria jest najbardziej „trendy” w azjatyckiej stolicy mody. Ten wynik jest z kolei wyższy od przeciętnej kraju, który oscyluje w granicach 18%. Wytłumaczeniem tego wyniku może być to, iż największy rynek biżuterii to Szanghaj oraz prowincja Guangdong z głównymi miastami Shenzhen i Guangzhou. O ile Guangdong to zawdzięcza to wysoką pozycję temu iż jest centrum przetwarzania wyrobów jubilerskich o tyle Szanghaj w 2004 miał aż 20% udziałów w chińskim rynku biżuterii. W roku 1982 wartość sprzedaży wyrobów jubilerskich w Chinach wyniosła 100 milionów yuanów, a 11 lat później już 100 miliardów yuanów. Szacuje się, że przy takim tempie wzrostu w 2013 roku wartość sprzedaży na rynku chińskim podwoi się. W Szanghaju corocznie organizuje się międzynarodowe targi wyrobów jubilerskich Cosmoprof Shanghai oraz Jewelry Shanghai. Sklepy jubilerskie na trwałe wrosły w krajobraz miasta, można dostrzec niemal na każdym rogu każdej ulicy miasta. Najbardziej znaną firmą w branży jubilerskiej jest Shanghai Laofengxiang Co.,Ltd., (老凤祥- lăo fèng xiáng), której historia sięga ponad 150 lat. Firma 9 razy z rzędu zdobyła tytuł topowej marki Szanghaju, posiada ponad 60 sklepów firmowych oraz ponad 1000 sieci sprzedaży. Pozostali ankietowani odpowiadali, że wyznacznikiem mody są luksusowe ubrania, drogie kosmetyki oraz nowoczesne wyposażenia mieszkań. Obecne trendy konsumenckie szanghajskiej klasy średniej można określić następująco: „Więcej w szafie, mniej w lodówce”. Wiąże się to z tym, iż coraz mniejsza część przychodu pożytkowana jest na dobra w postaci produktów spożywczych. Mieszkaniec Szanghaju ma w swojej szafie średnio 8 par butów oraz 6 swetrów.

Firma Horizon Research Consultancy Group wraz z Fashion Group przeprowadziła również badania na grupie 1274 osób w wieku od 20 do 50 lat mieszkających w Szanghaju i 9 innych miastach chińskich odnośnie najmodniejszych zawodów oraz stanu cywilnego. Ponad 35% Szanghajczyków odpowiedziało, że najbardziej trendy jest modeling, a 1,49% że bycie profesjonalnym managerem. Wśród całej grupy przebadanych, zarządzanie ludźmi jest modne dla ponad 120 osób. Najmniej podziwiany okazał się zawód lekarza oraz urzędnika państwowego.

Jeśli chodzi o stan cywilny to ponad połowa wszystkich ankietowanych uznała, że bycie tzw. singlem jest najbardziej modne. 26.12% mieszkańców Szanghaju odpowiedziało się za weekendową znajomością, tzw. one- night stand, a 32%, że związek w starszym wieku. Jak podkreślił jeden z profesorów Fudan University, mieszkańcy najmodniejszego miasta Chin są najbardziej otwarci na nowe style życia, które dopiero później stają się popularne w innych chińskich miastach.

Życie w Szangaju to także nieustanne zmagania z ciągłym tłokiem na ulicach i w miejsach publicznych: zatłoczone są metro, restauracje, autobusy…. W godzinach porannego szczytu od 6.30- 8.30, kiedy to większość instytucji rozpoczyna pracę (w międzynarodowych firmach zaczyna się o 9 rano), oraz w godzinach popołudniowych od 16 do 19 trudno jest zrobić choćby krok. Najpopularniejsze linie metra czyli Linia 1 (Fujin Rd.- Xinzhuang Rd.) oraz Linia 2 (Songhong Rd.- Zhangjiang High- Technology Park) w czasie wzmożonego ruchu kursuje średnio co 3 lub 4 minuty. W najbardziej zaludnionym mieście Chin- ponad 18 milionów mieszkańców, otworzono do tej pory 8 linii metra. Do czasu otwarcia światowej wystawy Expo 2010 w Szanghaju ma zostać przygotowanych łącznie 13 linii metra, które znacznie ułatwią transport mieszkańców miasta (przenosząc go pod powierzchnię ziemi).

Nie ma dwóch takich samych miejsc w Szanghaju, a wszystko zmienia się w zawrotnym tempie. Nowe idee, nowe stylowe restauracje i sklepy z markowymi modnymi ciuchami. Wraz z nimi pojawiają się nowe style życia i spędzania wolnego czasu. Wśród 18,58 milionowej populacji całego miasta, do której w 2007 roku przybyło około 6 milionów emigrantów z całych Chin oraz w której pod koniec 2005 roku mieszkało 100 011 obockrajowców, z czego 95 384 to posiadacze residence permit, a 4 627 to posiadacze wizy zezwalające na pobyt ponad 1 roku (wg the Shanghai Municipal Bureau of Labor and Social Security), trudno znaleźć jeszcze klimat i atmosferę tradycyjnych chińskich miast takich jak np. Xi’an.

W Szanghaju mieszkają obywatele ponad 150 krajów, z których najbardziej popularne to Japonia, USA, Singapur, Niemcy, Malezja, Francja, Kanada, Wielka Brytania oraz Australia. Dzięki dogodnemu połączeniom lotniczym z 2 lotnisk: Pudong Internatioanl Airport oraz Hongqiao International Airport, Szanghaj oferuje loty prawie do każdego miejsca na ziemi. W roku 2005 oba lotniska obsługiwało ponad 65 linii lotniczych w tym 13 chińskich i 52 zagranicznych. Całkowity ruch wynosił dziennie 1028 samolotów, 562 na Pudong International Airport i 466 na Hongqiao International Airport które zapewniały dogodne połączenia do ponad 180 miast w Chinach i na świecie.

Każdy jest tutaj mile widziany i zachęcany, aby pozostawić kawałek swojego życia i… przesunąć Szanghaj w rankingach jeszcze wyżej oraz uczynić z niego oficjalną, światową stolicę mody.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Szanghaj- Świątynia Mody, korespondencja Jarosława Grzegorzka z Szanghaju. Reviewed by on 7 kwietnia 2008 .

Według ankiety przeprowadzonej przez firmę Horizon Research Consultancy Group, jednego z liderów na chińskim rynku w branży konsultingowej, pod koniec grudnia 2006r., jedne z najbardziej ekstrawaganckich miejsc na ziemi- Szanghaj, jest także uważane za najmodniejsze i najatrakcyjniejsze chińskie miasto. Jak podaje amerykańska organizacja Global Language Monitor, światowy odpowiednik polskiego Instytutu Monitorowania Mediów, w 2007 roku

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Patrycja Pendrakowska

Prezes CSPA od maja 2017 roku, ekspert od Chin. Doktorantka w zakładzie filozofii społecznej UW. Ukończyła sinologię, etnologię i socjologię na UW, którą studiowała również na Ludwig-Maximilians Universität w Monachium. W 2011 roku badała problem migracji w Nepalu, w Institute of Integrated Development Studies w Katmandu. Była redaktorka TVN24 i wolontariuszka w dziale misji PAH. Otrzymała stypendia naukowe na seminaria i badania w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Chinach. E-mail: [email protected]; twitter: @patrycjapendra