Chiny news,Wydarzenia i zapowiedzi

Stare Kino Chińskie w KINO.LAB

chinskiekinoOd 25 do 28 lutego 2010 r. w KINO.LAB w Warszawie wyświetlane będą seanse starych chińskich filmów z lat 30. i 40.

O ciągłości rozwoju kinematografii chińskiej można mówić dopiero od początku lat 20. XX w. Po początkowym okresie dość chaotycznego rozwoju od końca lat 20. wolność wypowiedzi scenarzystów zaczęła być ograniczana przez cenzurę prewencyjną. Dlatego ważnym rysem filmów z lat 30. i 40. są ślady negocjacji z władzą na temat tego, co wolno pokazać i w jaki sposób pokazać to, czego pokazać nie wolno. Przy tym filmy musiały sprostać oczekiwaniom chińskich widzów, wśród których byli biznesmeni, absolwenci amerykańskich uczelni, urzędnicy, studenci, ale także prostytutki, drobni handlarze i ludność ściągająca do miast w poszukiwaniu pracy.

Stąd kinematografia chińska sprzed 1949 roku – nawet przy niedociągnięciach technicznych – zadziwia różnorodnością. Przesiąknięta jest fascynacją światem nie-chińskim (zwłaszcza USA, Europą Zachodnią i ZSRR), poznawanym głównie dzięki filmom zagranicznym. Równocześnie stara się mówić o aktualnych problemach Chin: o nierównościach społecznych, o upadku tradycyjnych wartości pod naporem nowoczesności, o wojnie chińsko-japońskiej.

Projekcja każdego filmu będzie poprzedzona krótkim wprowadzeniem w jego kontekst historyczny i kulturowy, a 27 lutego, po projekcji filmu „Sceny z życia miejskiego”, odbędzie się dyskusja panelowa poświęcona obrazowi chińskiej nowoczesności w filmie „Sceny z życia miejskiego”.

PROGRAM FILMOWY:

Bogini/ Shennü, reż. Wu Yonggang, Chiny 1934, 75’
Jeden z najsłynniejszych klasycznych filmów chińskich: historia szanghajskiej dziewczyny, która zarabia na edukację syna jako prostytutka. W roli głównej jedna z najbardziej charyzmatycznych aktorek chińskich, przedwcześnie zmarła Ruan Lingyu.

Chińska symfonia/ Lianhua jiaoxiangqu, reż. Fei Mu, Sun Yu, Cai Chusheng i inni, Chiny 1937, 102’
Ten ośmioczęściowy film nowelowy jest przekrojowym obrazem różnorodności stylistycznej filmów „Złotego Wieku Kina Chińskiego” (1932-37). Gniewny ton nowel wyraża przeczucie nadchodzącej wojny chińsko-japońskiej.

Uliczne anioły/ Malu tianshi, Yuan Muzhi, Chiny 1937, 90’
Tragikomiczna historia miłości wesołego trębacza i śpiewaczki z sąsiedztwa służy tu za pretekst do refleksji nad miejscem człowieka w nowoczesnej metropolii. Jednocześnie poprzez szereg aluzji nawołuje do walki w obronie Mandżurii.

Sceny z życia miejskiego/ Dushi fengguang, reż. Yuan Muzhi, Chiny 1935, 93 + panel dyskusyjny
Film z przymrużeniem oka opowiada o nieszczęśliwej miłości „chudego literata” do przedsiębiorczej „panienki z dobrego domu”. Popisowa komedia muzyczna inteligentnie sięgająca do środków wyrazu tradycyjnego teatru chińskiego. Dodatkową atrakcją jest rola wrednej pokojówki – w wykonaniu przyszłej żony Przewodniczącego Mao, znanej jako Jiang Qing.

Droga/ Dalu, reż. Sun Yu, Chiny 1934, 103’
Romantyczny, pełen patriotycznego animuszu film o grupie młodych przyjaciół, pracujących przy budowie strategicznej drogi. „Droga” obfituje w nawiązania do „Na Zachodzie bez zmian” Milestone’a. W rolach głównych plejada gwiazd chińskiego kina przedwojennego.

Miłość w oddali/ Yaoyuande ai, reż. Chen Liting, Chiny 1948, 125’
Film opowiada o chińskiej modernizacji przez pryzmat historii emancypacji prostej wiejskiej dziewczyny. Akcja tego filmu, w którym można dopatrywać się inspiracji zaczerpniętych z „Pigmaliona” Shawa, obejmuje bez mała 20 lat chińskiej historii. Dzięki temu „Miłość w oddali” stanowi uzupełnienie i podsumowanie pozostałych filmów przeglądu.

Wiosna w miasteczku/ Xiaocheng zhi chun, reż. Fei Mu, Chiny 1948, 93’
Do gospodarza ocalałego z pożogi wojennej, prowincjonalnego majątku przyjeżdża od lat nie widziany przyjaciel, który okazuje się dawnym ukochanym jego żony… Fei Mu dyskretnie sięga do estetyki malarstwa i teatru chińskiego, tworząc opowieść o miłości i lojalności, będącą zarazem metaforycznym obrazem sytuacji kraju na przełomie epok.
Od ponownego „odkrycia” na początku lat 80., „Wiosna w miasteczku” uważana jest przez krytykę chińską za jeden z najlepszych chińskich filmów.

Bilety: 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne).

Rezerwacje biletów prowadzi kasa CSW, kontakt: [email protected] lub (022) 628 12 71 w. 135.

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa, tel. (022) 628 12 71-3 w. 160 (biuro)

REPERTUAR:

Czwartek, 25.02.2010
20:30    Stare kino chińskie: Bogini/ Shennü; Reż. Wu Yonggang; Chiny 1934; 75’ / in Chinese with Polish subtitles

Piątek, 26.02.2010
18:00    Stare kino chińskie: Chińska symfonia/ Lianhua jiaoxiangqu; Reż. Fei Mu, Sun Yu, Cai Chusheng i inni; Chiny 1937; 102’ / in Chinese with Polish subtitles
20:30    Stare kino chińskie: Uliczne anioły/ Malu tianshi; Reż. Yuan Muzhi; Chiny 1937; 90’ / in Chinese with Polish subtitles

Sobota, 27.02.2010
17:30    Stare kino chińskie: Sceny z życia miejskiego/ Dushi fengguang + dyskusja; Reż. Yuan Muzhi; Chiny 1935; 93′ + dyskusja panelowa poświęcona obrazowi chińskiej nowoczesności w filmie „Sceny z życia miejskiego” / in Chinese with Polish subtitles
20:30    Stare kino chińskie: Droga/ Dalu; Reż. Sun Yu, Chiny 1934; Chiny 1934; 103’ / in Chinese with Polish subtitles

Niedziela, 28.02.2010
18:00    Stare kino chińskie: Miłość w oddali/ Yaoyuande ai; Reż. Chen Liting; Chiny 1948; 125’ / in Chinese with Polish subtitles
20:30    Stare kino chińskie: Wiosna w miasteczku/ Xiaocheng zhi chun; Reż. Fei Mu; Chiny 1948; 93’ / in Chinese with Polish subtitles

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Stare Kino Chińskie w KINO.LAB Reviewed by on 22 lutego 2010 .

Od 25 do 28 lutego 2010 r. w KINO.LAB w Warszawie wyświetlane będą seanse starych chińskich filmów z lat 30. i 40. O ciągłości rozwoju kinematografii chińskiej można mówić dopiero od początku lat 20. XX w. Po początkowym okresie dość chaotycznego rozwoju od końca lat 20. wolność wypowiedzi scenarzystów zaczęła być ograniczana przez cenzurę prewencyjną.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź