Komentarz eksperta,Polecane

S. Prokurat: Spadające samoloty w Malezji i rynek samolotów w Azji Południowo-Wschodniej

2014 rok nie był najlepszy dla malezyjskiej branży lotniczej i turystycznej. Komunikat, który cyklicznie powtarzany był co 4 miesiące na świecie brzmiał – samoloty malezyjskie spadają. Tyle, że Azja to bezpieczny i rozwojowy rynek.

Napisał do mnie czytelnik CSPA z interesującym zapytaniem o 3 przedziwne katastrofy samolotowe malezyjskich linii lotniczych, pytając, kto za tym stoi. W zasadzie, gdyby matematycznie podejść do tematu, to szansa, że 3 samoloty firm z jednego kraju (niewielkiego, jakim jest Malezja) spadną w tym samym roku jest niezmiernie mała. Nie jestem ekspertem od katastrof, więc o szczegółach każdej z nich nie mam zamiaru się rozwodzić. Przypomnijmy jednak. Najpierw samolot Malaysia Airlines zniknął (lot 370) w niewytłumaczalny sposób rano 8 marca. Potem do mediów trafiały dziwne komunikaty, iż samolot został wykryty na zachód od Półwyspu Malajskiego i kierował się nad Ocean Indyjski. Na podstawie informacji z satelitów eksperci uważają, że 239 osób na pokładzie straciło życie w wyniku rozbicia się samolotu gdzieś na Oceanie Indyjskim. Żadnego śladu wraku z samolotu nie znaleziono, co jest chyba największą zagadką w historii lotnictwa. Potem, 17 lipca, kolejny Malaysia Airlines, Boeing 777, rozbił się, tym razem na Ukrainie, nad terytorium walk z rebeliantami. Wszystkie 298 osób na pokładzie straciły życie. Samoloty cywilne nie są celami w trakcie wojen, więc sytuacja jest zagadkowa. Do dziś nie wiadomo, kto zestrzelił samolot oraz dlaczego. Pod koniec grudnia indonezyjska filia, należąca do malezyjskiej linii lotniczej AirAsia, sprawiła kolejną niespodziankę. Lot 8501 do Singapuru z Surabai spadł niedaleko Borneo i Sumatry.

Linie państwowe bądź prywatne należące do firmy z Malezji (Air Asia, w tym przypadku spółka zależna) składają się na trzy najgroźniejsze katastrofy lotnicze w roku 2014. 669 pasażerów zginęło w roku 2014, a to oznacza, że jest to najgorszy rok z ostatnich 4 lat. W latach 2010-2013 latanie komercyjnymi liniami (samoloty pasażerskie) było coraz bezpieczne. Liczba wypadków spadła o 36 procent 2005 do 2013, śmiertelność spadła o 82 procent, do 5,4 zgonów na milion regularnych lotów komercyjnych i 2,8 awarii na milion lotów. Więcej osób ginie w wypadkach samochodowych, pociągowych. Samoloty są bardzo bezpiecznym środkiem transportu.

Średnia ilość wypadków oraz liczba osób, które straciły życie w latach 2005-2014

 1

Liczba osób, które straciły życie w latach 2004-2014

2

Ostatni wzrost jest dziwny. Latałem i AirAsia mnóstwo razy, jak i Malaysian Airlines i mogę powiedzieć, że są to bardzo bezpieczne, sprawdzone linie z dobrze utrzymanymi samolotami. W porównaniu z niektórymi lokalnymi przewoźnikami indonezyjskimi, gdzie samoloty mają po 20 czy 25 lat, przewoźnicy malezyjscy dbają o jakość floty. W ogóle naśmiewanie się z przewoźników azjatyckich uważam za błędne – okazuje się, że, biorąc pod uwagę skalę, loty w Azji są równie bezpieczne co w USA i Ameryce Południowej, Europie i na Bliskim Wschodzie. Afrykańskie linie są mniej pewne i bezpieczne.

Analiza bezpieczeństwa lotów w Amerykach Pn i Pd., Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie (2013)

3

Nie mam zamiaru spekulować, czy jest to przypadek czy nie, że słyszymy co 4 miesiące, że Malezyjskie linie są niebezpieczne, a malezyjskie samoloty spadają, natomiast bez wątpienia rynek turystyczny w Malezji na tym ucierpi.

Branża lotnicza w Azji Południowo-Wschodniej to prawdziwe eldorado. Obecnie ponad 1600 samolotów w każdej chwili lata w Azji Południowo-Wschodniej i jest to jedyny region na świecie, w którym nieustanie wzrasta zapotrzebowanie na nowe samoloty i na wykwalifikowanych pilotów. Całkowita ilość samolotów (nie wszystkie latają) wynosi w Azji Południowej ponad 6000. Dla każdego nowego samolotu linie lotnicze muszą zatrudnić i przeszkolić co najmniej 10 do 12 pilotów – ta liczba jest tak wysoka, ponieważ samoloty muszą często latać w ciągu dnia i nocy, siedem dni w tygodniu, podczas gdy piloci potrzebują snu.

Wielkość flot prywatnych i państwowych przewoźników

4

To normalne. Dzięki innowacjom paliwo zaczyna stanowić coraz mniejszy odsetek całkowitych kosztów dla przewoźników. W dodatku ropa tanieje. Jak sprawdziłem, w przyszłym roku paliwo powinno stanowić około 26% całkowitych kosztów operacyjnych, w porównaniu z 30% w 2013 roku globalnego sektora, według IATA. Tyle, że konkurencja jest zabójcza. Wygrywają przewoźnicy budżetowi (tani przewoźnicy – W Polsce np. Wizzair, RyanAir. Na marginesie, z Wizzair mam na pieńku – od 2 miesięcy czekam na fakturę, którą powinienem dostać według wewnętrznego regulaminu w ciągu 7 dni, a telefony nie pomagają, także nie polecam tego przewoźnika. Komunikacja z Wizzairem jest fatalna). Tacy „tani przewoźnicy” zdobywają rynek w Europie i USA, zajmując obecnie ponad 30% lokalnych rynków. W Azji Południowo-Wschodniej, liczba ta wzrosła z zaledwie 3% w 2001 roku do ponad 50% w 2012 roku. Tanie latanie w Azji to oczywistość. To też fantastyczny rynek dla dostawców samolotów (np. Airbus czy Boeing). Około 37 procent wszystkich samolotów do 2033 będzie kierowane do flot azjatyckich przewoźników. Boeing przewiduje wzrost zapotrzebowania w Azji i przewiduje sprzedaż wartą 5,2 biliony dolarów w ciągu najbliższych 20 lat. To zrozumiałe. W końcu wkrótce Chiny wyprzedzą Stany Zjednoczone jako nr 1 rynku lotniczego.

Tani przewoźnicy na świecie – porównanie 2001 i 2012

5

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
S. Prokurat: Spadające samoloty w Malezji i rynek samolotów w Azji Południowo-Wschodniej Reviewed by on 7 stycznia 2015 .

2014 rok nie był najlepszy dla malezyjskiej branży lotniczej i turystycznej. Komunikat, który cyklicznie powtarzany był co 4 miesiące na świecie brzmiał – samoloty malezyjskie spadają. Tyle, że Azja to bezpieczny i rozwojowy rynek. Napisał do mnie czytelnik CSPA z interesującym zapytaniem o 3 przedziwne katastrofy samolotowe malezyjskich linii lotniczych, pytając, kto za tym stoi.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź