BLOGOSFERA

„Rzeczpospolita”: Tutaj każdy musi być

Włosi chwalą się w Pekinie najszybszym na świecie autem – Ferrari, Chińczycy pierwszym samochodem całkowicie elektrycznym.

Na otwartym dziśźródło AFP międzynarodowym salonie samochodowym w Pekinie przewidziano łącznie 89 światowych premier.

W ogromnej hali wystawowej o powierzchni 200 tys. m2 wystawiono prawie 1000 modeli, w tym 65 pojazdów koncepcyjnych (eksperymentalnych), 95 ekologicznych i całą flotę luksusowych limuzyn dla rosnącej części coraz bogatszych Chińczyków.

Obecni są wszyscy producenci, bo dla każdego z nich Chiny stały się nadzieją na szybki rozwój, jeśli nie kołem ratunkowym. W 2009 r. sprzedano w tym kraju 13,64 mln pojazdów, o 45 proc. więcej niż rok wcześniej, więcej niż w USA. (tam sprzedano 10,5 mln). Ten rok zaczął się „wybuchowo”: po trzech miesiącach sprzedaż skoczyła o 76 proc. wraz ze wzrostem gospodarczym o 11,9 proc. PKB – wynika z danych rządowych. W całym roku oczekuje się wzrostu o 20-25 proc., co warunkach chińskich będzie oznaczać 17 mln pojazdów. To ogromny skok, zwłaszcza, że 15 lat temu w Chinach nie było praktycznie prywatnych samochodów.

Analitycy przewidują, że szybki wzrost sprzedaży utrzyma się jeszcze przez kilak lat, głównie dzięki rozrastaniu się klasy średniej w mniejszych miastach. GM szacuje np., że liczba rodzin, które będzie stać na kupno własnego auta wzrośnie z 10 mln w 2005 r. do 75 mln w 2015 r. Przybywa też chińskich milionerów.

Nic więc dziwnego, że salony samochodowe w Pekinie i Szanghaju przyciągają coraz więcej wystawców — podkreśla Ian Fletcher z IHF Global Insight. — Auto China dołączył do Detroit, Tokio i Paryża, stał się jedną z największych i najważniejszych imprez branżowych — dodaje rzecznik Daimlera, Trevor Hale.

Firmy z USA i z Europy prezentują w Pekinie 14 nowych modeli, firmy chińskie aż 75 — sedanów, sportowo-użytkowych, koncepcyjnych, ekologicznych i innych.

General Motors (skok sprzedaży w I kwartale o 71 proc. do 623 546 sztuk, w całym roku spodziewa się 2 mln, cztery lat wcześniej niż zakładał; w USA zmniejszył sprzedaż w 2009 r. o 30 proc. do 2,1 mln szt.) prezentuje trzy premierowe modele: koncepcyjny elektryczny Volt MPV5, produkowany w Chinach minivan i kompaktowy sedan. Citroen, dla którego Chiny stały się drugim rynkiem na świecie, pokazał koncepcyjny Metropolis, zaprojektowany w Chianch o napędzie hybrydowym do ładowania z sieci.

Segment luksusowy reprezentują dwa sedany Daimlera: Maybach i Mercedes klasy E zaprojektowane dla Chin, z większymi tylnymi fotelami dla klientów, którzy mają własnych kierowców i siedzą wygodnie z tylu.

Włosi chwalą się najszybszym autem świata, Ferrari 599 GTO, który osiąga prędkość 335 km/h. To pierwsza światowa premiera organizowana w Azji dla podkreślenia znaczenia rynku chińskiego. W 2009 r. Ferrari sprzedał w tym kraju ponad 200 swych aut.

Toyota pokazuje 50 modeli, w tym najnowszą wersję hybrydowego Priusa o napędzie gazowo-elektrycznym i elektryczne auto koncepcyjne.

Firmy zagraniczne muszą liczyć się z rosnącą konkurencją producentów chińskich. Wystawili oni 75 pojazdów po raz pierwszy. Istniejący od 13 lat holding Zhejiang Geely, świeży właściciel szwedzkiego Volvo, pokazuje 55 własnych modeli, w tym 11 premierowych. W tym roku chce zwiększyć sprzedaż o 22 proc. do 400 tys. szt. Chery Automobile wystawił 29 pojazdów, zaprosił do Pekinu 2000 szefów sprzedaży z innych krajów (eksportuje do 70), by zapoznali się z jego nowościami. W 2010 planuje sprzedaż 700 tys., a w eksporcie 100 tys.

Dawny producent baterii do telefonów komórkowych BYD, w którym Warren Buffett ma 9,9 proc. udziałów, pokazuje całkowicie elektryczne 5-miejscowe auto e6, o autonomii 330 km, osiągające prędkość 140 km/h. Firma sprzedała w 2009 r. 450 tys. sztuk, model F3 był krajowym szlagierem, teraz planuje w tym roku sprzedaż 800 tys., wejście do Ameryki Płn. z modelem e6 i dalszy rozwój w Europie w 2011 r. SAIC Motor, pokazał elektryczny E1, którego baterie można naładować w pół godziny.

Dziś zaczęły się dni prasowe, od wtorku salon będzie otwarty dla publiczności.

Artykuł ukazał się w Rzeczpospolitej jego autorem jest p.r.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
„Rzeczpospolita”: Tutaj każdy musi być Reviewed by on 23 kwietnia 2010 .

Włosi chwalą się w Pekinie najszybszym na świecie autem – Ferrari, Chińczycy pierwszym samochodem całkowicie elektrycznym. Na otwartym dziś międzynarodowym salonie samochodowym w Pekinie przewidziano łącznie 89 światowych premier. W ogromnej hali wystawowej o powierzchni 200 tys. m2 wystawiono prawie 1000 modeli, w tym 65 pojazdów koncepcyjnych (eksperymentalnych), 95 ekologicznych i całą flotę luksusowych limuzyn

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź