
Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDS_661_247_at_Belgrade_Glavna_railway_station.jpg
We wtorek (28.11) rozpoczęła się budowa zmodernizowanego połączenia Belgrad-Stara Pazova, docelowo stanowiącego część zrekonstruowanej w przyszłości trasy kolejowej na linii Belgrad-Budapeszt.
Mający stanowić dowód na owocność współpracy Chin i krajów Europy Środkowo-Wschodniej w formacie 16+1, flagowy projekt nowoczesnego połączenia kolejowego między Belgradem a Budapesztem wszedł w fazę realizacji. Budowa została ceremonialnie rozpoczęta wystąpieniem premier Serbii Any Brnabic na dworcu w Zemunie- dzielnicy serbskiej stolicy. W wydarzeniu uczestniczyła również serbska Minister Transportu, Budownictwa i Infrastruktury Zorana Mihajlovic oraz zastępca dyrektora Narodowej Komisji Rozwoju i Reform Wang Xiaotao.
Zakłada się, iż prace nad mającym 34,5 km odcinkiem potrwają 3 lata. On oraz cała, mierząca 350 km trasa Belgrad-Budapeszt mają być przystosowane dla zelektryfikowanych pociągów pasażerskich oraz towarowych, zdolnych osiągać prędkości do 200 km/h.
Jak mówiła Brnabic, jest to pierwszy transgraniczny projekt realizowany przez Serbię, Węgry i Chiny w ramach kooperacji między Państwem Środka a krajami Europy Środkowo-Wschodniej.
W tym kontekście widoczne jest również silne zaangażowanie Węgier w rozwój współpracy w tym formacie. Wiele opinii wskazuje Inicjatywę Pasa i Szlaku (BRI) jako postrzeganą przez Węgry szansę na uwolnienie się od statusu państwa półperyferyjnego w regionie. Dowodem na to może być podpisanie przez to państwo jako pierwsze Memorandum Porozumienia ws. BRI oraz wsparcie dla wyżej opisanej inwestycji w infrastrukturę transportową.
Na podstawie: news.xinhuanet.com, chinadaily.com.cn
Opracowanie: Jakub Kamiński
2 - 2Udostępnienia
Pozostaw odpowiedź