Komentarze

Recenzja książki „Spojrzenia. Japonia według Zachodu, Zachód według Japonii”

Spojrzenia-Japonia-wedlug-Zachodu-Zachod-wedlug-JaponiiKsiążka Wydawnictwa Kirin pt. „Spojrzenia. Japonia według Zachodu, Zachód według Japonii” przedstawia relacje między oboma kręgami cywilizacyjnymi, które powstały w połowie XVI w., a które od połowy XIX w. przeszły przez wiele etapów: intensywnego poznania, fascynacji, krytyki, wojny i wreszcie współpracy. Książka ma formę dziewięciu rozdziałów napisanych przez polskich japonistów ukazujących wzajemne i jednocześnie różnorodne postrzeganie Japonii i Zachodu, wynikające z faktu, że Zachód nie jest monolitem, a i w Japonii można znaleźć cała gamę postaw od fascynacji aż do głębokiej rezerwy w stosunku do cywilizacji świata zachodniego. Te wzajemne relacje są opisane na podstawie przykładów  pochodzących z pism i wspomnień, prozy, malarstwa,filmów i filozofii.

Japonia należy do tych nielicznych krajów w świecie, którym udało się  pomyślnie połączyć tradycję i unikalność kultury z nowoczesnością. Japonia to wyjątkowy kraj. Przyjąwszy w średniowieczu cywilizację od Chin, na tyle ją przetworzyła, że stała się jej własną, unikalną w świecie. Słowa: gejsza, harakiri, ikebana, judo, kamikaze, karate, kimono, sake, samuraj, sumo, sushi, szogun, to tylko część najbardziej znanych oryginalnych japońskich nazw, które są powszechne znane w świecie. To świadczy, że cywilizacyjne poznanie i wzajemne oddziaływanie pomiędzy Japonią a Zachodem nie miało jednostronnego trendu.

Książkę otwiera artykuł o postrzeganiu Japonii przez dwóch Europejczykach, którzy przybyli tam w czasach jej przyśpieszonych przeobrażeń cywilizacyjnych w epoce Meiji i fascynacji Zachodem. Z niego możemy się dowiedzieć co to jest gaijin i czy Europejczyk mieszkający od dziesięcioleci w Japonii może być uznany za swojego.

Fascynacja Zachodem przybierała w Japonii różne formy. Jak głębokie? Odpowiedź na to znajdziemy w rozdziałach poświęconych pisarzowi Akutagawie i genialnemu reżyserowi Kurosawie. Obu artystów łączy przy tym dzieło Rashomon. Jeden napisał nowelę, drugi ją sfilmował.

W książce nie brakuje poloników. Jeden z niezmiernie interesujących  rozdziałów jest poświęcony fascynacji polskich artystów sztuką japońską i jej wpływem na malarstwo polskie na przełomie ubiegłych wieków.

Szczególnie godne polecenia są dwa rozdziały. Pierwszy z nich został napisany przez p. Adriannę Wosińską i jest poświęcony obrazowi Japonii i Japończyków w kinematografii    zachodniej, obrazowi niemal tak staremu jak sam kinematograf. Autorka z wielką dokładnością i encyklopedyczną dbałością nakreśla postrzeganie oraz zmiany w postrzeganiu tego kraju i jego mieszkańców w zachodnich filmach fabularnych od epoki niemego kina aż po ostatnie lata na przykładzie ponad stu filmów, co jest dodatkową wartością tego rozdziału. Drugim ze szczególnie polecanych rozdziałów jest: Fenomen japońskiego haragei na tle zachodnich teorii komunikowania i filozofii dialogu. Ten rozdział, o dość naukowym tytule, w przystępny sposób objaśnia japoński sposób komunikowania się oraz wpływ tej filozofii dialogu na rozwój i treść kultury państwa Wschodzącego Słońca, pokazując na czym polega sedno unikalności japońskiej cywilizacji.

Książka w umiejętny sposób łączy tematykę różnych dziedzin kultury tworząc uniwersalną kompozycję opisującą i wyjaśniającą relację międzykulturową pomiędzy naszym światem a najbardziej unikalną cywilizacją z Azji Wschodniej.

Tytuł: Spojrzenia. Japonia według Zachodu, Zachód według Japonii
Autor: Praca zbiorowa pod redakcją Adrianny Wosińskiej
Oprawa: miękka
Wydawca: Wydawnictwo Kirin
Wydanie: Bydgoszcz 2013
Ilość stron: 274
IBSN: 978-83-62945-12-2

Udostępnij:
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    5
    Udostępnienia
Recenzja książki „Spojrzenia. Japonia według Zachodu, Zachód według Japonii” Reviewed by on 28 października 2013 .

Książka Wydawnictwa Kirin pt. „Spojrzenia. Japonia według Zachodu, Zachód według Japonii” przedstawia relacje między oboma kręgami cywilizacyjnymi, które powstały w połowie XVI w., a które od połowy XIX w. przeszły przez wiele etapów: intensywnego poznania, fascynacji, krytyki, wojny i wreszcie współpracy. Książka ma formę dziewięciu rozdziałów napisanych przez polskich japonistów ukazujących wzajemne i jednocześnie różnorodne

Udostępnij:
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    5
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź