Indonezja

Realacja z I targów Indonesian EXPO (IE-CEE) w Polsce

Pierwsze Indonezyjskie Targi Handlu Inwestycji i Turystyki w Europie Środkowo-wschodniej (IE-CEE) odbyły się w Warszawie, pomiędzy 7 a 10 maja 2008. Są one owocem współpracy 26 ambasadorów Indonezji akredytowanych w Europie. W czasie czterodniowej imprezy targowej na terenie kompleksu Expo XXI na 10000 m2 powierzchni wystawienniczej można było obejrzeć różnego rodzaju produkty indonezyjskie a także wziąść udział w seminariach

Targi Indonezyjskie są częścią Planu Działania Narodowego Zespołu d/s Promocji Eksportu i Inwestycji rządu Indonezji w ramach programu promującego handel międzynarodowy, inwestycje oraz turystykę. Liczono, że poprzez promocję tych trzech kluczowych segmentów indonezyjskiej gospodarki uda się odzyskać stracony udziału w rynku europejskim udział na skutek kryzysu gospodarczego w 1998 roku oraz rozwinąć Organizatorzy zapenili możliwość bezpośrednich spotkań biznesowych (B2B) oraz uczestniczenia w seminariach, w których wzieli udział dyrekorzy i właściciele indonezyjskich firm oraz ich partnerzy europejscy.

Targi przebiegały pod hasłem „pokonać dystans”, jako że są częścią strategii marketingowej mającej na celu zwiększenie indonezyjskiego eksportu, przyciągnięcie nowych inwestycji oraz promocję turystyki w Europie. Na konferencji prasowej, minister Kultury i Turystyki Republiki Indonezji Jero Wacik zauważył, nawiązując do kontaktów międzyludzkich, że bez wcześniejszego poznania się, nie może być mowy o miłości, dlatego też ważne jest przełamywanie barier, które dzielą Polskę i Indonezję. Stronę Polską reprezentował wiceminister Pawlak, który zauważył, że Europa Środkowo-Wschodnia to ponad 156 mln mieszkańców i prawie 1,1 mld dolarów rocznego PKB. Cieszę się, że na miejsce prezentacji swojej oferty w tym regionie Indonezja wybrała właśnie Polskę – powiedział Waldemar Pawlak, wicepremier i minister gospodarki.

Targi miały za zadanie nie tylko pozyskanie nowych kontaktów handlowych dla firm indonezyjskich, ale także promocję samego kraju. Można było na własne oczy zobaczyć z czego słynie Republika Indonezji. Cynamon, kawa, przyprawy dalekowschodnie oraz papierosy goździkowe, zwane w Indonezji kretek. Nazwa oryginalna „kretek” jest zresztą wyrazem dźwiękonaśladowczym imitującym dźwięk palonych goździków. Papierosy goździkowe są już dobrze znane w Europie Zachodniej. W Polsce dostępne są od firmy indonezyjskiej Djarum, której przedstawiciele także pojawili się na targach. Ponad to, sporym zainteresowaniem cieszyły się tkaniny indonezyjskie oraz misternie wykonane pierścionki, kolczyki czy naszyjniki z różnych materiałów, między innymi ze srebra.

Bardzo wiele firm eksponowało produkty meblowe i rękodzieła. Sztuka etniczna, w postaci różnej wielkości posażków zwierząt oraz przedmioty użytku codziennego wypełniły stoiska. Rzucały się też w oczy niecodzienne meble, inne od tradycyjnych polskich produktów tego typu. Dominującym materiałem mebli był rattan, choć można było zauważyć m.in także bogato zdobiony mahoń oraz produkty z teaku. W targach brała udział firma Rolss, oferująca meble, będąca przedstawicielem firmy indonezyjskiej. Na rynku polskim są obecni od niedawna, ale Sławomir Kostecki, współwłaściciel firmy, bardzo sobie chwali możliwość robienia interesów z indonezyjczykami, choć zdaje sobie sprawę z ich odmiennej mentalności. O interesach z indonezyjczykami mówi:

Tak naprawdę, z racji odległości jaką dzieli Indonezję od Polski, jest to szalone ryzyko, albo bezgraniczne zaufanie.

Przyznaje, że w rozpoczęciu działalności bardzo pomogła im ambasada indonezyjska w Polsce, organizując rozmowy biznesowe i bezpośredni kontakt z sprawdzonymi kontrachentami w Indonezji. Pozostało tylko kupić bilet do Indonezji i znaleźć właściwego dostawcę. W Indonezji Sławomir Kostecki wraz z wspólnikiem odbyli niemal 20 lotów miejscowych szukając dobrych partnerów handlowych. Krzyszfof Marciniak, wspólnik, twierdzi, że spotkania były w pełni profesjonalnie zorganizowane, wraz posiłkami, a nawet z eskortą policyjną. Byli wciąż pod opieką ambasady, której przedstawiciel podróżował wraz z nimi.

Nie zabrakło nawet największych firm indonezyjskich. Na stoisku firmy Pertamina, będącej indonezyjskim Orlenem, potentatem w produkcji produktów przemysłu gazowego i naftowego można było zobaczyć jak nowoczesna jest ich baza technologiczna. Firma ta, dopiero od kilku lat rozwija się na rynku zagranicznym, ale stawia sobie bardzo ambitne cele. Jako największa firma rządowa, szuka kontrachentów także na polskim rynku. Każda forma współpracy jest dla nas rozwijająca – powiedział Agus Budiyono, przedstawiciel Pertaminy na targach

Nie brakuje za to chętnych do wypoczynku i nic w tym dziwnego, bo turystyka indonezyjska ma obecnie znakomitą renomę. Zwiedzianie, nurkowanie, windsurfing, treking czy wreszcie wypoczynek na plaży – to wszystko czeka tam na nas. Większość, prawie 70% polskich turystów, decydując się na miejsce wypoczynku w Indonezji odwiedza wyspę Bali znaną jako „raj na ziemi”. Joanna Szydłowska-Bartniak, kierownik działu sprzedaży i marketingu w firmie Konsorcjum Polskich Biur Podróży, które było obecne na targach twierdzi, że jest to jedno z najpiękniejszych i najbezpieczniejszych miejsc na świecie.

Indonezyjcy to ludzi otwarci i pomocni. Ufamy im bo wiemy, że niezwykle zależy im na współpracy z polskimi partnerami. My staramy się promować Bali i każda impreza tego typu jest dla nas wartościowa – przekonuje Szydłowska-Bartniak.

Indonezyjczycy byli nieźle przygotowani do podjęcia negocjacji biznesowych. Płyty CD i prospekty reklamowe były normą na każdym stoisku. Inwestorzy mogli też otrzymać kompletny skrypt dotyczący inwestowania, podatków i regulacji prawnych jakich trzeba przestrzegać. Była także znakomita oprawa. Przygotowano liczne atrakcje kulturalne: prezentacje grup tanecznych z wielu indonezyjskich prowincji oraz występ zespołów gamelanowych, opierających się na tradycyjnej orkiestrze indonezyjskiej, składającej się głównie z instrumentów perkusyjnych, robił wrażenie. Jedynym minusem może wydawać się reklama w mediach, o którą następnym razem warto zadbać bardziej, ale Hazarin Pohan, ambasador Republiki Indonezji w Polsce, zakłada, że następne Expo Indonesia mogłoby się odbyć ponownie w 2009 roku.

Prokurat Sergiusz

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Realacja z I targów Indonesian EXPO (IE-CEE) w Polsce Reviewed by on 16 maja 2008 .

Pierwsze Indonezyjskie Targi Handlu Inwestycji i Turystyki w Europie Środkowo-wschodniej (IE-CEE) odbyły się w Warszawie, pomiędzy 7 a 10 maja 2008. Są one owocem współpracy 26 ambasadorów Indonezji akredytowanych w Europie. W czasie czterodniowej imprezy targowej na terenie kompleksu Expo XXI na 10000 m2 powierzchni wystawienniczej można było obejrzeć różnego rodzaju produkty indonezyjskie a także

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar