Indie,[ ANALIZY ]

Przegląd prasy indyjskiej 29.11- 12.12.2010

Jakimi tematami żyją Indusi? Co w ostatnich dniach poruszyło tamtejszą sceną polityczną? Między innymi  na te pytania poznamy odpowiedź dzięki Joannie Dobkowskiej, która przygotowała przegląd indyjskiej prasy z ostatnich 2 tygodni.

W ostatnich tygodniach w indyjskiej prasie w dalszym ciągu żywy był temat „skandalu spektrum” (spectrum scam). Powraca on nie tylko w kontekście uniemożliwiającego podjęcie jakichkolwiek działań impasu w parlamencie, lecz również w odniesieniu do oskarżeń w kierunku BJP, wysuwanych przez Ratana Tatę. Prezesowi Tata Group prasa poświęciła sporo miejsca także w kontekście wycieku taśm z rozmowami telefonicznymi, które odbywał z lobbystą Nirą Radią. Wśród spraw zagranicznych największym zainteresowaniem cieszyła się działalność WikiLeaks oraz konsekwencje tego przecieku. Sporo uwagi poświęcono także sytuacji prawnej założyciela portalu, Juliana Assange, oraz działaniom jego zwolenników. Ciągle powracała również kwestia uczestnictwa przedstawiciela Indii (a także innych krajów) w ceremonii przyznania Pokojowej Nagrody Nobla chińskiemu dysydentowi Liu Xiaobo oraz ewentualnej reakcji ChRL. Pod koniec tygodnia wiele negatywnych emocji wzbudziło naruszenie nietykalności osobistej ambasador Indii, Meery Shankar, która została przeszukana na lotnisku w Missisipi przez amerykańskie Służby Bezpieczeństwa Transportu.

fot: Graphic Tribe

fot: Graphic Tribe

Afera korupcyjna związana ze sprzedażą licencji na pasma telekomunikacyjne w dalszym ciągu pozostaje tematem numer jeden w działach poświęconych sprawom wewnętrznym Indii. Obecnie kluczowym problemem jest powołanie wspólnej parlamentarnej komisji śledczej (Joint Parlamentary Commitee, JPC) w celu przeprowadzenia dochodzenia. Domaga się tego przede wszystkim opozycja: na łamach Hindustan Times przewodniczący Komunistycznej Partii Indii (Marksistowskiej) (Communist Party of India (Marxist), CPI(M)) Prakash Karat stwierdza, że „jest to jedyna szansa na wydobycie prawdy na światło dzienne”. Podkreśla, że zarówno Centralne Biuro Śledcze (CBI), jak i rządząca partia pod przywództwem premiera Manmohana Singha, nie dokonały znaczących postępów w wyjaśnianiu tej sprawy. Również Narodowy Sojusz Demokratyczny (National Democratic Alliance, NDA), prowadzony przez BJP, oczekuje powołania komisji śledczej. Co więcej, BJP grozi zamrożeniem prac parlamentu aż do momentu realizacji ich żądań. Zimowa sesja parlamentu, zbliżająca się ku końcowi, została całkowicie zdominowana przez spór o powołanie komisji oraz o ewentualne powołanie przed nią premiera Singha. Jak z niepokojem zauważa The Hindu, próby przezwyciężenia tego impasu, trwającego od połowy listopada, nie przynoszą rezultatów. Na łamach dziennika swoje zmartwienie tą sytuacją wyraża również premier Singh, który jednak w dalszym ciągu nie zgadza się na powołanie komisji. Jego zdaniem istnieją już odpowiednie narzędzia polityczne do badania „skandalu spektrum”, a komisja parlamentarna tylko by je dublowała.

Interesującym aspektem tej afery korupcyjnej są również działania szefa Tata Group, Ratana Taty. The Times of India przytacza oskarżenia, które Ratan Tata skierował wobec BJP: uważa on, że prawdziwy skandal zaczął się w roku 2001, kiedy u władzy była właśnie Indyjska Partia Ludowa. Na łamach dziennika stwierdził również, że alokacja licencji w 2008 r. (obecnie poddawana w wątpliwość jako niezgodna z zasadami rynkowymi) stanowiła przełamanie kartelu operatorów sieci komórkowych. W konsekwencji, zgodnie z informacjami The Hindu, Tata domaga się, by śledztwo sięgnęło aż 2001 r., czyli okresu, kiedy za sprzedaż licencji odpowiedzialna była BJP. Działania takie spotkały się ze sprzeciwem BJP oraz doprowadziły do toczonego na łamach prasy sporu Ratana Taty z deputowanym do Rajya Sabha i byłym przedstawicielem przemysłu telekomunikacyjnego, Rajeevem Chandrasekharem. Odpowiadając na oskarżenia zawarte w liście otwartym, przytaczanym przez The Economic Times, Chandrasekhar wskazuje na to, że to właśnie spółka Tata Teleservices odniosła najwięcej korzyści ze sprzedaży licencji. Do tego zdania przychyla się również BJP, na łamach The Times of India odpierając zarzuty Ratana Taty i podkreślając, że „powinien on pamiętać, że sam jest właścicielem spółki telekomunikacyjnej”.

Kolumny zagraniczne prasy indyjskiej zdominowały różne aspekty tzw. afery WikiLeaks. Hindustan Times przytacza informacje uzyskane dzięki przeciekowi, między innymi negatywne komentarze singapurskiego dyplomaty Tommy’ego Koh na temat „jego głupich kolegów Indusów” i ich współpracy z ASEAN oraz o możliwej nowej drodze pakistańskich terrorystów: przez Nepal do Indii. Jednak dziennik wykazuje pewien dystans do problemu, publikując również zestawienie najpopularniejszych krążących po internecie dowcipów związanych z WikiLeaks. The Times of India nie podziela tego podejścia, koncentrując się raczej na poważniejszych sprawach, takich jak ujawnienie planów pakistańskiej grupy terrorystycznej Lashkar-e-Taiba. Dodatkowym niebezpieczeństwem dla poufności informacji, na które wskazuje dziennik, jest zapowiadane przez byłego rzecznika WikiLeaks Daniela Domscheit-Berga utworzenie strony OpenLeaks, gdzie użytkownicy anonimowo zamieszczaliby swoje informacje. Z podobnym niepokojem do problemu WikiLeaks odnosi się The Hindu, przytaczając wypowiedź Baracka Obamy. Amerykański prezydent nazywa wyciek „godnym ubolewania” i wzywa swoich sojuszników, by z jego powodu nie pozwolili na pogorszenie relacji dwustronnych. Jednak afera WikiLeaks ma wpływ nie tylko na relacje Stanów Zjednoczonych z ich sojusznikami. The Hindu opisuje skandal związany z pakistańskimi zarzutami o sponsorowanie bojówek w rejonie Kaszmiru. Oskarżenia te były oparte o fałszywe informacje z WikiLeaks, a publikujące je gazety wycofały się z nich szybko, jednak przecieki i tak miały negatywny wpływ na napięte relacje indyjsko-pakistańskie.

Pod koniec tygodnia szeroką reakcję w prasie indyjskiej wywołał skandal dyplomatyczny, związany z przeszukaniem na lotnisku indyjskiej ambasador, Meery Shankar. Zgodnie z informacjami Hindustan Times, wracająca z konferencji pani ambasador została „wyciągnięta ze strefy bezpieczeństwa ze względu na swoje ubranie” (tradycyjny strój sari), a następnie przeszukana. Początkowo Stany Zjednoczone powoływały się na swoje prawo wewnętrzne, zgodnie z którym dyplomaci również podlegają przeszukaniu, do czego oficerów Służb Bezpieczeństwa Transportu dodatkowo skłaniał „obszerny strój” Shankar. Jednakże indyjskie ministerstwo spraw zagranicznych wystosowało zdecydowany protest, nazywając takie postępowanie „niedopuszczalnym”; na łamach The Hindu minister Krishna wyraził swoje zdumienie i oburzenie faktem, że Stany Zjednoczone nie respektują powszechnie przyjętych konwencji i zwyczajów. Dopiero po tych działaniach Sekretarz Stanu USA, Hillary Clinton, wyraziła skruchę z powodu tego „niefortunnego wydarzenia” i, jak twierdzi The Times of India, zapowiedziała podjęcie działań mających na celu uniknięcie podobnych sytuacji w przyszłości.

Kolejne tygodnie najprawdopodobniej również zostaną zdominowane przez „skandal spektrum”. Ten nierozwiązany problem będzie zapewne powracał zarówno w kontekście działalności parlamentu i premiera Singha, jak i sporu prowadzonego przez Ratana Tatę i Rajeeva Chandrasekhara. Częstym tematem będzie również ujawniona przez WikiLeaks próba politycznej manipulacji zamachów terrorystycznych z 26 listopada 2008 r. – informacja ta przyniosła wiele wzajemnych oskarżeń i z pewnością wzbudzi zainteresowanie prasy.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Przegląd prasy indyjskiej 29.11- 12.12.2010 Reviewed by on 12 grudnia 2010 .

Jakimi tematami żyją Indusi? Co w ostatnich dniach poruszyło tamtejszą sceną polityczną? Między innymi  na te pytania poznamy odpowiedź dzięki Joannie Dobkowskiej, która przygotowała przegląd indyjskiej prasy z ostatnich 2 tygodni. W ostatnich tygodniach w indyjskiej prasie w dalszym ciągu żywy był temat „skandalu spektrum” (spectrum scam). Powraca on nie tylko w kontekście uniemożliwiającego podjęcie

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

komentarzy 5

Pozostaw odpowiedź