Komentarz eksperta

P. Behrendt: trzy aspekty zderzenia niszczyciela USA z filipińskim statkiem handlowym

W sobotę ok. godziny 2:30 czasu lokalnego, 56 mil morskich na południowy-zachód od Yokosuki doszło do zderzenia płynącego pod filipińską banderą kontenerowca ACX Crystal z amerykańskim niszczycielem USS Fitzgerald. Sprawa jest o tyle interesująca, że ofiarami w takich wypadkach zwykle są nieduże jednostki cywilne, tym razem było jednak odwrotnie. Długi na 223 m kontenerowiec o pojemności brutto 29 tys. ton zderzył się ze znacznie mniejszym okrętem wojennym. W rezultacie trzech amerykańskich marynarzy, w tym dowódca niszczyciela, zostało rannych, a kolejnych siedmiu zaginęło. Japońska straż wybrzeża przetransportowała  rannych śmigłowcem do szpitala, jednocześnie wspierając US Navy i Morskie Siły Samoobrony w poszukiwaniu zaginionych.

Poważnie uszkodzony USS Fitzgerald dotarł z pomocą holowników do bazy w Yokosuce, gdzie na pokład wkroczyły ekipy ratunkowe. Wkrótce potwierdziły się najgorsze obawy, co do losu zaginionych. ACX Crystal uderzył w burtę niszczyciela na wysokości kajut załogi, doprowadzając do ich zalania. Pogrążeni we śnie marynarze nie mieli szans na ratunek. Z dwudziestoosobowej załogi kontenerowca nikt nie ucierpiał. Statek z lekko uszkodzonym dziobem dotarł do Tokio, gdzie nadal przebywa.

Trwa wyjaśnianie przyczyn kolizji. Trzeba tutaj odrazy wyjaśnić trzy rzeczy. Po pierwsze: wody wokół Japonii należą do najbardziej zatłoczonych na świecie i relatywnie łatwo tam o zderzenie, zwłaszcza jeżeli ktoś pływa „na pamięć”. Po drugie: okręty wojenne w trakcie zwykłych rejsów posługują się najczęściej zwykłymi radarami nawigacyjnymi, a nie zaawansowanymi urządzeniami bojowymi. Na zatłoczonych wodach łatwo więc o nieuwagę (do klasyków należy tłumaczenie, że przyczyną kolizji była „nagła i niespodziewana awaria GPS”). Wreszcie po trzecie: statek, czy okręt to nie samochód, lub jacht; im większa jednostka tym większy bezwładność, promień skrętu i „droga hamowania”. Tutaj dochodzimy do sedna sprawy. Niecałych 25 minut przed kolizją ACX Crystal niespodziewanie zawrócił i na właściwy kurs powrócił dopiero po zderzeniu z USS Fitzgerald.

fot. United States Navy/Bo Flannigan/Public domain/wikimedia commons

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
P. Behrendt: trzy aspekty zderzenia niszczyciela USA z filipińskim statkiem handlowym Reviewed by on 19 czerwca 2017 .

W sobotę ok. godziny 2:30 czasu lokalnego, 56 mil morskich na południowy-zachód od Yokosuki doszło do zderzenia płynącego pod filipińską banderą kontenerowca ACX Crystal z amerykańskim niszczycielem USS Fitzgerald. Sprawa jest o tyle interesująca, że ofiarami w takich wypadkach zwykle są nieduże jednostki cywilne, tym razem było jednak odwrotnie. Długi na 223 m kontenerowiec o

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź