Publicystyka

Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska: Sklejka to największy walor polskiego pawilonu na EXPO

pawilonW związku z krytycznymi komentarzami dot. polskiego pawilonu na EXPO ( na naszej stronie i generalnie w polsko-języcznym internecie), otrzymaliśmy z PARPu oficjalna prośbę o zamieszczenie listu tworców polskiego pawilonu, co niniejszym czynimy:

Projekt od pierwszego, inicjalnego szkicu zakładał wykończenie elewacji Pawilonu odpowiednio zaimpregnowaną  sklejką, jako materiałem naturalnym, odnawialnym, i spełniającym nasze estetyczne kryteria. Wykorzystanie w zamian blachy, co byłoby oczywiście wielokrotnie tańsze i prostsze, nie wyszło nigdy nawet poza proces myślowej weryfikacji.  
Co ciekawe, zastosowanie brzozowej sklejki na pawilonie zostało odebrane przez krytykę, zarówno branżową, jak i spoza kręgu profesjonalistów, jako największy walor obiektu. Jako projektanci mamy uczucie, że dzięki temu wyraźniejsze są konotacje z polską tradycją, m.in. rękodziełem, a co chyba najistotniejsze, budynek wyróżnia się swoim ciepłym, naturalnym walorem wśród przeważającej ilości stalowych lub zbudowanych z tworzyw sztucznych elewacji. Na koniec wreszcie, prezentuje się świetnie w kontraście do szaro-burego  nieba nad Szanghajem, w towarzystwie innym drewnianych fasad, np. Hiszpanii i Norwegii, krajów które mają odwagę postawić na low-tech, klimat i swoja tradycję. 
Istotna zmiana, którą niestety musieliśmy wprowadzić na etapie realizacji, to rezygnacja z penetracji wnętrza przez światło słoneczne. W obliczu ostrej redukcji budżetu przeznaczonego na budowę i lokalnego prawa ppoż. było to nieuniknione. Warto chyba porównać ile kosztował pawilon Polski – 20 mln PLN, a ile pawilon Arabii Saudyjskiej – 146 mln US lub Japonii – 140 mln US. Patrząc z tej perspektywy cieszymy się, że wystawa którą mieliśmy szansę zaprojektować we współpracy z wybitnym scenografem, Borisem Kudlicką, z oświetleniem autorstwa Holendra Marca Heinza i eksperymentalnymi animacjami warszawskiego studia Lunapark, cieszy się na tyle dużym zainteresowaniem  zwiedzających, że ustawiają się w długiej kolejce wokół budynku.
 

Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska – twórcy Pawilonu Polski

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska: Sklejka to największy walor polskiego pawilonu na EXPO Reviewed by on 8 lipca 2010 .

W związku z krytycznymi komentarzami dot. polskiego pawilonu na EXPO ( na naszej stronie i generalnie w polsko-języcznym internecie), otrzymaliśmy z PARPu oficjalna prośbę o zamieszczenie listu tworców polskiego pawilonu, co niniejszym czynimy: Projekt od pierwszego, inicjalnego szkicu zakładał wykończenie elewacji Pawilonu odpowiednio zaimpregnowaną  sklejką, jako materiałem naturalnym, odnawialnym, i spełniającym nasze estetyczne kryteria. Wykorzystanie w

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

komentarze 2

  • Rozne wiesci dochodza z Szanghaju. Podobno wcale nie taki wielki sukces.

  • Prawdopodobnie chodzi o mój tekst więc jako pierwszy dodam posta

    1) Tekst nie tyczy się projektu w sensie architektonicznym !! jakości materiałów etc.etc. bo ten jak wiele osób zauważyło był na bardzo wysokim poziomie !!!
    (chociaż w tej materii każdy ma WŁASNĄ SUBIEKTYWNĄ OPINIĘ !!! )
    2) Krytycyzmem zostało potraktowane nadmierne przywiązanie do historii ( tragicznej) + muzyki Chopina etc.etc. (jak ktoś tutaj dobrze stwierdził są narody, które wycierpiały więcej niż my, a mimo to nie przypominają tego na każdym kroku)
    3) Odpowiednio były zakładane tematy na forach internetowych z pytaniem dotyczącym naszego pawilonu i na nich próbowałem się opierać !!!
    Oprócz tego CSPA sama wysyłała maila do polaków mieszkających w Chinach z zapytaniem o walory polskiego pawilonu na EXPO !!

    pozdrawiam
    A.I

Pozostaw odpowiedź