BLOGOSFERA,Indie news

Madraski niecodziennik: Kwestia higieny (cz.1.)

Uśmiechy Royapuram. fot.AB

Uśmiechy Royapuram. Fot.AB

Lifebuoy uświadamia Indusom, że zdrowie dzieci jest w ich rękach.

W robiącej furorę w Internecie reklamie mały chłopiec spostrzega na ziemi przed swoim domem odciski dłoni. Zaciekawiony podąża ich śladem, by odkryć, że to jego ojciec idzie na rękach. Filmik pokazuje ten nietypowy „marsz” mężczyzny przez Indie, do którego dołącza coraz więcej zadziwionych obserwatorów. Orszak kieruje się ku świętemu wzgórzu*, na szczycie którego mężczyzna powraca do normalnej postawy. Tam dziękuje bogu za niezwykłą łaskę – jego syn właśnie skończył pięć lat!

Co jest nadzwyczajnego w piątych urodzinach? – pyta młoda kobieta widząca procesję. – To, że to pierwsze dziecko tego mężczyzny, które dożyło takiego wieku – odpowiada jej inny świadek.

Po tym wstrząsającym zdaniu reklama informuje nas o przygnębiających statystykach. W wielu wioskach Indii dzieci umierają z powodu biegunki, której można zapobiegać dzięki tak prostej czynności, jak mycie rąk mydłem. Misję szerzenia świadomości o wadze tego banalnego, wydawałoby się, zabiegu, podjął Unilever, producent między innymi mydeł i środków higienicznych Lifebuoy. Można się zastanawiać, czy intencje marki są nieskazitelne, czy też celują w wychowanie sobie przyszłych konsumentów, bez wątpienia jednak sama akcja Lifebuoy jest bardzo potrzebna.

Royapuram. Fot. AB

Royapuram. Fot. AB

Omówiona reklama dużo mówi o podejściu części hindusów do zdrowia. Członkowie niższych kast traktują właśnie jako przejaw boskiej łaski, niekoniecznie dostrzegając związek między zdrowiem a dietą, higieną, nawykami. Znajoma lekarka z Chin miała okazję rozmawiać z osobami, które przyszły do miejskiego parku w Madrasie, by wziąć udział w bezpłatnych badaniach i poskarżyć się na swoje dolegliwości. Ci ludzie byli ciekawi diagnozy, ale już nie zaleceń. Nie chcieli ich słuchać, odpowiadając, że zamiast je realizować, wybiorą się do świątyni.

Każdego roku z powodu biegunki i zapalenia płuc umierają dwa miliony dzieci poniżej piątego roku życia.  To biegunka zabija więcej dzieci niż AIDS, malaria i odra razem wzięte.

Właśnie Indie przodują w przygotowanym dla WHO/UNICEF rankingu największej liczby dziecięcych zgonów spowodowanych biegunką**, po wielokroć wyprzedzając w tym między innymi Chiny. Tymczasem badania kliniczne pokazują, że zwykłe mycie rąk mydłem przed posiłkiem i po skorzystaniu z toalety, może zmniejszyć ryzyko wystąpienia biegunki nawet o

Fot.AB

Fot.AB

45%. ***

Jak mówi Samir Singh, wiceprezes Lifebuoy Global, o misji społecznej, którą marka realizuje w krajach Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej: „Do 2015 roku zamierzamy zmienić podejście do mycia rąk u miliarda ludzi. Do tej pory dotarliśmy do 130 milionów.”

Firma dociera do małych miejscowości, gdzie uświadamia dzieciom, że mycie rąk wodą nie wystarcza i wyrabia zdrowy nawyk używania mydła. Za pomocą specjalnego programu Lifebuoy angażuje całą miejscową społeczność. Dziecko, które bezpośrednio uczestniczy w programie, przekazuje swoją wiedzę rodzinie.

Wyższy poziom higieny to mniejsze ryzyko chorób, a więc także mniej nieobecności w szkole. A tych niestety, przy obecnej skali infekcji, indyjskie dzieci mają wiele.

* Rozpoznałam w nim Ajnaneya Hill w Karnatace, obok popularnego wśród turystów Hampi. Świątynia poświęcona jest małpiemu bóstwu – Hanumanowi.

** Indie przodują też w ogólnym zestawieniu śmiertelności dzieci.

*** Wskaźnik zależny od źródła. Raport WHO/UNICEF mówi o 40%

Źródła:

Raport WHO/UNICEF „Diarrhoea: Why children are still dying and what can be done”

Hindustan Unilever Limited 

Save the Children: Child mortality in India

http://www.campaignindia.in/Video/335290,lifebuoy-makes-a-moving-appeal-with-muthu8217s-story.aspx

(Przy okazji informuję, że równoległy blog rakszasica.blogspot.com.pl jest chwilowo zawieszony z przyczyn niezależnych ode mnie.)

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Madraski niecodziennik: Kwestia higieny (cz.1.) Reviewed by on 1 czerwca 2013 .

Lifebuoy uświadamia Indusom, że zdrowie dzieci jest w ich rękach. W robiącej furorę w Internecie reklamie mały chłopiec spostrzega na ziemi przed swoim domem odciski dłoni. Zaciekawiony podąża ich śladem, by odkryć, że to jego ojciec idzie na rękach. Filmik pokazuje ten nietypowy „marsz” mężczyzny przez Indie, do którego dołącza coraz więcej zadziwionych obserwatorów. Orszak

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź