Artykuły,Inne-news

M. Kłos: Rozmowy dotyczące układu o wolnym handlu w Azji Wschodniej

W minionym czasie w trakcie szczytu ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodnie) w Kambodży przedstawiciele Japonii, Korei Południowej i Chin podjęli kolejne rozmowy na temat utworzenia strefy wolnego handlu (w 2015 r. planowane jest włączenie do tego porozumienia wszystkich państw członkowskich ASEAN i powstanie tzw. ASEAN + 3). W jej wyniku nastąpi dalsza integracja gospodarek Japonii, Chin i Korei Południowej, co w rezultacie spowoduje wzrost znaczenia regionu Azji Wschodniej. Umowa o wolnym handlu przyniesie także korzyści poszczególnym krajom, zwłaszcza w wyniku likwidacji kolejnych barier handlowych między tymi państwami. Ułatwi również chińskim przedsiębiorcom inwestycje w krajach sąsiednich oraz umożliwi zacieśnienie współpracy handlowej w ramach funkcjonującego obecnie tzw. modelu trójstronnej współpracy produkcyjnej (państwa rozwinięte, kraje nowouprzmysłowione i Chiny). W jego ramach w ChRL ma miejsce ostateczny montaż półpro

duktów importowanych z państw Azji Wschodniej. Następnie już w postaci finalnej są one eksportowane do USA i EU. Skutkiem działania tego mechanizmu jest deficyt handlowy Chin z krajami Azji Wschodniej oraz nadwyżka handlowa ChRL z USA i UE. Wg wstępnych szacunków w rezultacie porozumienia o strefie wolnego handlu PKB Chin może się zwiększyć o ok. 2%, Korei Południowej o ok. 3%, a Japonii o ok. 0,5%. Powyższa umowa może również zwiększyć dynamikę procesu umiędzynarodowienia juana.

Osiągnięcie jednak porozumienia dotyczącego strefy wolnego handlu utrudnia obecny konflikt polityczny między władzami w Tokio i Pekinie o wyspy Diaoyu (japońskie Senkaku). W jego wyniku japońskie firmy już przenoszą produkcję samochodów z Chin na Tajwan i Filipiny. Jednocześnie odnotowują również silny spadek sprzedaży swoich samochodów w Państwie Środka (od września br. spadła o ponad 30% – jedynie Nissan utrzymał swoją pozycję rynkową prawdopodobnie z powodu posiadania ok. 37% akcji tego koncernu przez francuski Renault). Bojkot przez chińskich konsumentów japońskich towarów powoduje również straty po stronie gospodarki ChRL, gdzie gotowe do produkcji fabryki są pozostawiane przez Japończyków bez praw do korzystania przez lokalnych przedsiębiorców z japońskich marek i technologii.

zp8497586rq
Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
M. Kłos: Rozmowy dotyczące układu o wolnym handlu w Azji Wschodniej Reviewed by on 12 grudnia 2012 .

W minionym czasie w trakcie szczytu ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodnie) w Kambodży przedstawiciele Japonii, Korei Południowej i Chin podjęli kolejne rozmowy na temat utworzenia strefy wolnego handlu (w 2015 r. planowane jest włączenie do tego porozumienia wszystkich państw członkowskich ASEAN i powstanie tzw. ASEAN + 3). W jej wyniku nastąpi dalsza integracja gospodarek Japonii, Chin

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar