Komentarz eksperta

M. Jarocki: INS Vikramaditya – pozorne wzmocnienie Bhāratīya Nau Senā?

Przed kilkoma dniami nowy indyjski lotniskowiec, INS Vikramaditya (ex-Admirał Gorszkow), dotarł do wybrzeży Indii. Okręt znajduje się w pobliżu portu macierzystego w bazie Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii), INS Kadamba. Uroczystość wejścia lotniskowca do portu powinna odbyć się w tym tygodniu.

Dopłynięcie INS Vikramaditya do wybrzeży zachodniego stanu Karnataka praktycznie kończy długą, kilkumiesięczną podróż okrętu do Indii. Po drodze lotniskowiec odwiedził kilka portów morskich, w tym m.in. w Murmańsku i Lizbonie. W ciągu pół roku uzyska całkowitą zdolność operacyjną.

INS_Vikramaditya

INS Vikramaditya; źródło: commons.wikimedia.org

Komentarz:

– dojście INS Vikramaditya do Indii (i następujące po nim uroczyste wejście do portu macierzystego) to bardzo ważne wydarzenie w historii BNS. Po raz kolejny marynarka wojenna Indii będzie dysponowała dwoma lotniskowcami,

– teoretycznie INS Vikramaditya będzie stanowił duże wsparcie dla BNS i pozwoli na podniesienie jej potencjału bojowego:

  • dzięki nowemu lotniskowcowi BNS będzie dysponowała bezdyskusyjnie największym potencjałem bojowym spośród marynarek wojennych wszystkich państw basenu Oceanu Indyjskiego. Nie chodzi tu jedynie o sam fakt posiadania kolejnego okrętu tej klasy, a o towarzyszącą mu lotniskowcową grupę bojową,
  • w jej skład wejdą najprawdopodobniej: niszczyciele typów: Kolkata, Delhi lub Rajput, fregaty typów: Shivalik, Talwar, Brahmaputra lub Godavari, a także okręty podwodne typów: Sindhughosh lub Shishumar,
  • nowy lotniskowiec da BNS szersze możliwości prowadzenia działań bojowych przeciwko głównemu regionalnemu adwersarzowi, Pɑk Bahri’a (marynarce wojennej Pakistanu), zarówno podczas działań morskich, jak i akcjach prowadzonych bezpośrednio nad terytorium Pakistanu (co jednocześnie wymagałoby zneutralizowania pakistańskich okrętów wojennych),
  • nowa lotniskowcowa grupa bojowa z INS Vikramaditya na czele, zwiększy też pole manewru BNS na wodach Zatoki Bengalskiej, gdzie od dłuższego już czasu trwa powolna, ale systematyczna, rozbudowa potencjału bojowego marynarki wojennej ChRL (m.in. poprzez budowę lub dzierżawę baz wojskowych w/od państw/ach regionu),
  • podobnie jak w przypadku Zatoki Bengalskiej, tak samo na wprowadzeniu do służby INS Vikramaditya pozwoli Indiom na bardziej śmiałe i aktywne działania na wodach okalających archipelag Andamanów i Nikobarów oraz pobliską Cieśniną Malakka (pisaliśmy o tym tu: http://www.polska-azja.pl/2013/10/29/m-jarocki-zmiany-w-strukturze-dowodzenia-ddp/, http://www.polska-azja.pl/2012/07/23/m-jarocki-rozbudowa-systemow-obserwacyjnych-indii-na-archipelagu-andamanow-i-nikobarow/ i http://www.polska-azja.pl/2011/11/29/m-jarocki-polityka-indii-wobec-ciesniny-malakka/,

– wprowadzenie INS Vikramaditya do służby z pewnością przyczyni się do wzrostu potencjału bojowego BNS, ale przynajmniej w krótszej perspektywie czasowej jedynie teoretycznie:

  • wspomniana lotniskowcowa grupa bojowa, przynajmniej z początku, pozostanie niepełna i mocno niedoskonała. W dużej mierze z powodu braku jednego z jej istotniejszych elementów, a mianowicie okrętów podwodnych. Jednostki typów Sindhughosh lub Shishumar są dość wiekowe, zawodne i w coraz mniejszym stopniu odpowiadają wymogom współczesnego pola walki. Ratunkiem może być zapowiedziane wprowadzenie do służby okrętów budowanych w ramach dwóch programów zbrojeniowych BNS: Project 75 i Project 75I (pisaliśmy o tym tu: http://www.polska-azja.pl/2013/08/31/m-jarocki-indyjskie-okrety-podwodne-z-wypozyczalni/),
  • dużym problemem dla nowej lotniskowcowej grupy bojowej będzie też brak nowoczesnych okrętów zaopatrzeniowych, niezbędnych dla umożliwienia lotniskowcowi dłuższego przebywania na morzu, z dala od portów morskich BNS. Nowe zaopatrzeniowce zostaną dopiero zakupione, co oznacza, że znajdą się w linii dopiero za kilka lat (znając indyjskie realia, nie wcześniej niż w ciągu 5 lat),

– wprowadzenie do służby INS Vikramaditya oraz pierwsze lata jego użytkowania pozwolą BNS nabrać niezbędnego doświadczenia przed wejściem do linii rodzimych lotniskowców, przyszłych INS Vikrant i INS Vishal. W ten sposób Hindusi przygotują odpowiednie procedury działania, a także zabezpieczą właściwą liczbę okrętów, tak aby móc sformować 3 lotniskowcowe grupy bojowe,

– co więcej, INS Vikramaditya da Indiom ostateczny argument za wycofaniem ze służby przestarzałego i mocno zużytego lotniskowca INS Viraat (R22), pozostającego w linii od 55 lat

– INS Vikramaditya zostanie wykorzystany przez Indie w rozgrywce strategicznej z ChRL:

  • nowy indyjski lotniskowiec może zostać wysłany na wody Morza Południowochińskiego, np. w ramach kurtuazyjnej wizyty w portach morskich sojuszniczych państw. Taki manewr będzie stanowił typowy policzek wymierzony w stronę Pekinu oraz jawną prowokację, pokazującą ChRL, że Indie aktywnie przyglądają się biegowi wydarzeń na omawianym akwenie i są nimi żywotnie zainteresowane,
  • w nieco odmiennym stylu Indie wykorzystają swój nowy lotniskowiec na własnych wodach Oceanu Indyjskiego. Głównym zadaniem okrętu będzie bowiem prezentacja bandery i projekcja indyjskiej siły wojskowej, zwłaszcza wobec prowokacyjnych działań ChRL na wodach omawianego akwenu.
Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
M. Jarocki: INS Vikramaditya – pozorne wzmocnienie Bhāratīya Nau Senā? Reviewed by on 12 stycznia 2014 .

Przed kilkoma dniami nowy indyjski lotniskowiec, INS Vikramaditya (ex-Admirał Gorszkow), dotarł do wybrzeży Indii. Okręt znajduje się w pobliżu portu macierzystego w bazie Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii), INS Kadamba. Uroczystość wejścia lotniskowca do portu powinna odbyć się w tym tygodniu. Dopłynięcie INS Vikramaditya do wybrzeży zachodniego stanu Karnataka praktycznie kończy długą, kilkumiesięczną podróż

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Expert of Poland-Asia Studies Center (www.polska-azja.pl), Amicus Europae Fundation (www.fae.pl) and the Jagiellonian Institute (www.jagiellonski.pl). Member of European Institute for Asian Studies (EIAS). Field of research: Indian-Chinese strategic rivalry in the context of Asian security system; modernization of Indian armed forces; the role of Indian Ocean in the Indian security strategy; changing geopolitical role of Arctic in terms of politics and regional security system. Contributor to the report of NATO Parliamentary Assembly on Arctic strategy, “Security in the High North: NATO’s role”.

KOMENTARZE: 1

  • Avatar Bartlomiej Zglinski

    Własnie to jest przewagą Indii nad ChRL jeśli chodzi o lotniskowce. Indusi już od kilkudziesięciu lat prowadzą operacje lotnicze z lotniskowców, czego Chińczycy dopiero się uczą. Jedni i drudzy mają problem z okrętami zaopatrzenia (o czym autor wspomniał). Do kompletu brakuje jeszcze nowoczesnych myśliwskich okrętów podwodnych o napędzie atomowym. Tu też, moim zdaniem, Indusi są bliżej sukcesu ze względu na współpracę z rosyjskim biurem Rubin.

Pozostaw odpowiedź