Komentarz eksperta

M. Jarocki: Indyjska niekonsekwencja

To, co od dłuższego czasu było jedynie zapowiadane, ostatecznie stało się faktem – władze Indii postanowiły wstrzymać kontakty handlowe z włoskim koncernem zbrojeniowym Finmeccanica. Rząd ogłosił zawieszenie wszelkich przetargów zbrojeniowych, w których oferentem jest włoski koncern lub należące do niego spółki.

Powodem jest skandal korupcyjny, w którym włosko-brytyjska AgustaWestland (należąca oczywiście do Finmeccanici) miała skorumpować wysokich rangą urzędników indyjskiego Ministerstwa Obrony oraz wojskowych, by zdobyć kontrakt na dostawę 12 śmigłowców AW101 do transportu najważniejszych osób w państwie. Decyzja władz centralnych może mieć katastrofalne skutki dla potencjału operacyjnego i tempa modernizacji technicznej sił zbrojnych.

źródło: agustawestland.com

AgustaWestland AW101, źródło: agustawestland.com

Komentarz:

–      samej decyzji o zawieszeniu jakichkolwiek kontaktów handlowych z Finmeccanicą można było się spodziewać. Warto zaznaczyć, że przez dłuższy czas rozważano wciągnięcie włoskiego koncernu na czarną listę przedsiębiorstw, które mają 10-letni zakaz prowadzenia działalności handlowej w Indiach, w tym udziału w rządowych przetargach

–      ponieważ tak się ostatecznie nie stało, ogłoszone wstrzymanie przetargów, w których Włosi są jednym z oferentów, traktowane jest jako rozwiązanie pośrednie i tymczasowe. Konkursy zamrożono bowiem do czasu, aż rząd nie przeprowadzi konsultacji prawnych dotyczących całej afery związanej z anulowanym zakupem AW101 (pisaliśmy o tym m.in. TU),

–      bez względu na jej charakter, decyzja władz centralnych może jednak zagrozić tempu modernizacji technicznej sił zbrojnych Indii, w tym marynarki wojennej. To bowiem w morskich przetargach włoski koncern najczęściej wystawiał swoją ofertę. Tak było m.in. w przypadku planu zakupu 98 ciężkich torped Black Shark produkowanych przez Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS). Torpedy miały stanowić uzbrojenie 6 budowanych w ramach programu Project 75 (P-75) konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpene,

–      gdyby decyzja władz centralnych dotyczyła tylko wykluczenia Włochów z przetargu (a nie zamrożenia go jako całości), nie byłoby jeszcze problemu. W alternatywie zawsze byłby zakup torped niemieckiej Atlas Elektronik GmbH, która po wejściu we współpracę z indyjską Pipavav Defence and Offshore Engineering, zgodziła się uruchomić lokalną produkcję własnego uzbrojenia. Tak się jednak nie stanie, gdyż wstrzymanie całego przetargu oznacza zawieszenie rozmów z wszystkimi oferentami, nie zaś tylko z Włochami,

–      podobnie jest w przypadku planów zakupu 13 127-mm armat morskich, gdzie jednym z oferentów była włoska Oto Melara z 127/64 LW Vulcano, czy 16 wielozadaniowych śmigłowców morskich, z ofertami m.in. od NHIndustries (32 proc. akcji ma AgustaWestland) (NH90 NFH – NATO Frigate Helicopter) oraz Sikorsky (S-70B Seahawk),

–      wstrzymanie wielu programów zakupowych sił zbrojnych Indii dopisze się do długiej listy problemów związanych z modernizacją techniczną sił zbrojnych Indii, zwłaszcza marynarki wojennej. Opóźnienie w zakupie wspomnianych ciężkich torped dla konwencjonalnych OP typu Scorpene nie jest ostatecznie tak dużym problemem, jak fakt, że sam program budowy i wprowadzania do służby tych jednostek jest już opóźniony o 4 lata. Pierwsza w nich miała pojawić się w linii w 2012 r. Obecnie szacuje się, że dojdzie do tego najwcześniej w 2016 (a właściwie w tym roku zostanie przekazana. Do tego należy doliczyć kilka lat poświęconych na próby morskie i zgrywanie załogi) (pisaliśmy o tym TU),

–      ponadto, decydując się na de facto zawieszenie współpracy handlowej z Finmeccanicą, władze Indii wykazały się niekonsekwencją. Kilka dni wcześniej, ogłosiły one bowiem, że plany poprzedniej ekipy rządzącej z Manmohanem Shingem na czele, dotyczące wpisania na wspomnianą czarną listę brytyjskiego Rolls-Royce (na początku br., przedsiębiorstwo to samo przyznało się do wręczenia łapówek w celu uzyskania zlecenia na dostawę silników dla produkującego lokalnie samoloty wojskowe Hindustan Aeronautics Limited (HAL)), zostaną zmienione i przedsiębiorstwo to nie zostanie ukarane za korupcję,

–      decyzja tłumaczona jest (i w tym tłumaczeniu jest sporo racji) tym, że brytyjski producent dostarcza silniki do wielu typów samolotów wojskowych używanych przez siły zbrojne Indii, w tym transportowych C-130J Super Hercules, szkolenia zaawansowanego BAE Hawk AJT Mk.132, szturmowych SEPECAT Jaguar oraz samolotów-amfibii US-2 (te jednak zostaną dopiero zakupione od japońskiego ShinMaywa). Gdyby więc zawieszono współpracę z Brytyjczykami, indyjskim siłom zbrojnych (a zwłaszcza wojskom lotniczym) groziłby paraliż, do czego rząd Narendry Modiego najwyraźniej nie chciał doprowadzić. W tym miejscu należy jednak zadać sobie pytanie, czy skoro dbałość o utrzymanie sprawności technicznej obecnie używanego wyposażenia jest powodem do odchodzenia od karania przedsiębiorstwa za korupcję, to czy realizacja wielu programów zakupowych o fundamentalnym wręcz znaczeniu dla przyszłości całych sił zbrojnych, takim powodem już nie jest?

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
M. Jarocki: Indyjska niekonsekwencja Reviewed by on 18 sierpnia 2014 .

To, co od dłuższego czasu było jedynie zapowiadane, ostatecznie stało się faktem – władze Indii postanowiły wstrzymać kontakty handlowe z włoskim koncernem zbrojeniowym Finmeccanica. Rząd ogłosił zawieszenie wszelkich przetargów zbrojeniowych, w których oferentem jest włoski koncern lub należące do niego spółki. Powodem jest skandal korupcyjny, w którym włosko-brytyjska AgustaWestland (należąca oczywiście do Finmeccanici) miała skorumpować

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Expert of Poland-Asia Studies Center (www.polska-azja.pl), Amicus Europae Fundation (www.fae.pl) and the Jagiellonian Institute (www.jagiellonski.pl). Member of European Institute for Asian Studies (EIAS). Field of research: Indian-Chinese strategic rivalry in the context of Asian security system; modernization of Indian armed forces; the role of Indian Ocean in the Indian security strategy; changing geopolitical role of Arctic in terms of politics and regional security system. Contributor to the report of NATO Parliamentary Assembly on Arctic strategy, “Security in the High North: NATO’s role”.

Pozostaw odpowiedź