Komentarz eksperta

M. Jarocki: Indyjska niekończąca się opowieść (cz. II)

Michał-Jarocki11Ostateczne porozumienie o zakupie przez Indie francuskich samolotów wielozadaniowych Rafale ma zostać zawarte do końca marca 2014. Tak przynajmniej głosi oficjalne stanowisko dowództwa Bharatiya Vāyu Senā (wojsk lotniczych Indii). Pomimo stanowczego charakteru przytaczanych słów, trudno jest wierzyć, że zostaną one w magiczny sposób przemienione w czyn. Powodów braku wiary jest kilka:

Komentarz (cz. II):

– problem z postępami w negocjacjach dotyczących zakupu Rafale to także wynik obawy wielu urzędników resortu obrony o posądzenie ich o korupcję. Przyjmowanie płatnych protekcji przy tego typu programach zbrojeniowych to w Indiach zjawisko dość powszechne, jednak spotykające się ze sporym ostracyzmem społecznym,

– to z kolei przekłada się na wzmożoną kontrolę przetargów (zarówno w ich trakcie jak i po zakończeniu) ze strony indyjskiego biura antykorupcyjnego (Central Bureau of Investigation). Postępowania kontrolne bardzo często kończą się negatywnie z punktu widzenia interesów sił zbrojnych: prowadzą do paraliżu negocjacji, wstrzymania realizacji dostaw zakupionego uzbrojenia, a nawet anulowania całego porozumienia. Doskonałym przykładem może tu służyć historia zakupu przez Indie śmigłowców transportowych AW101 (o szczegółach w przyszłości),

– bardzo ciekawe prezentuje się natomiast postawa Francuzów z Dassault Aviation (producenta Rafale). Mimo przeciągających się negocjacji oraz bałaganu biurokratycznego po stronie indyjskiej, DA zachowuje niezmiennie pozytywne stanowisko w stosunku do planów sprzedaży New Delhi swych samolotów,

– wynika to zwyczajnie z chęci zakończenia negocjacji oraz zawarcia ostatecznego porozumienia handlowego. Nic dziwnego, bowiem kontrakt o wartości 12-15 mld USD jest „rzeczą” nie go pogardzenia. Zwłaszcza, że cały czas aktywnym lobbingiem wykazują się przedstawiciele pozostawionego w przegranym polu w styczniu 2012 Eurofightera. Zachęceniu New Delhi konkurencyjną ofertą służyć mają nie tylko działania producenta samolotu (Eurofighter GmbH) ale także najwyższych przywódców politycznych państw, zaangażowanych w jego rozwój, w tym m.in. brytyjskiego premiera Davida Camerona,

– wielomiesięczne opóźnienia w negocjacjach ws. Rafale to duże zmartwienie dla dowództwa Bharatiya Vāyu Senā (wojsk lotniczych Indii). Francuskie samoloty wielozadaniowe miały bowiem stanowić odpowiedź na bolączkę tego rodzaju indyjskich sił zbrojnych. Bolączkę tym większą, że z każdym kolejnym rokiem przybierającą na sile. Chodzi oczywiście o problem starzenia się obecnie eksploatowanych statków powietrznych (przede wszystkim MiG-21), które nie tyle, że nie są już w stanie odpowiadać wymaganiom współczesnego pola walki, ale zwyczajnie zagrażają życiu zasiadających za ich sterami pilotów (więcej na ten temat tu: http://www.polska-azja.pl/2013/05/16/m-jarocki-indie-wydluzaja-resurs-mig-21/).

Potwierdzeniem tez zawartych w niniejszym komentarzu (a także jego pierwszej części) są niedawne słowa ministra obrony Indii, A.K. Antony’ego. Komentując wcześniejszą wypowiedź zastępcy szefa sztabu Bharatiya Vayu Sena, Air Chief Marshalla S. Sukumara, stwierdził on bowiem, że szanse zakończenia negocjacji ws. Rafale do 31 marca 2014 są trudne do oszacowania. Głównie ze względu na skomplikowaną naturę prowadzonych negocjacji. Innymi słowy, na zakończenie rozmów trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
M. Jarocki: Indyjska niekończąca się opowieść (cz. II) Reviewed by on 8 listopada 2013 .

Ostateczne porozumienie o zakupie przez Indie francuskich samolotów wielozadaniowych Rafale ma zostać zawarte do końca marca 2014. Tak przynajmniej głosi oficjalne stanowisko dowództwa Bharatiya Vāyu Senā (wojsk lotniczych Indii). Pomimo stanowczego charakteru przytaczanych słów, trudno jest wierzyć, że zostaną one w magiczny sposób przemienione w czyn. Powodów braku wiary jest kilka: Komentarz (cz. II): –

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Expert of Poland-Asia Studies Center (www.polska-azja.pl), Amicus Europae Fundation (www.fae.pl) and the Jagiellonian Institute (www.jagiellonski.pl). Member of European Institute for Asian Studies (EIAS). Field of research: Indian-Chinese strategic rivalry in the context of Asian security system; modernization of Indian armed forces; the role of Indian Ocean in the Indian security strategy; changing geopolitical role of Arctic in terms of politics and regional security system. Contributor to the report of NATO Parliamentary Assembly on Arctic strategy, “Security in the High North: NATO’s role”.

Pozostaw odpowiedź