Indie news,Komentarze

M. Jarocki: Indyjsko-francuskie negocjacje w sprawie przetargu na Rafale

O tym, że to francuski Rafale zwyciężył w wartym nawet 12 mld USD przetargu na 126 myśliwców wielozadaniowych dla indyjskich wojsk lotniczych, świat dowiedział się w styczniu 2012. Według przedstawicieli koncernu produkującego wspomniane maszyny – Dassault Aviation (DA) – oraz władz w New Delhi, wkrótce potem miały rozpocząć się negocjacje w sprawie konkretyzacji ostatecznego porozumienia. Ich finalizacja miała mieć miejsce jeszcze przed końcem zeszłego roku.

Do tego jednak nie doszło. Negocjacje się przeciągnęły i wiadomym stało się, że w 2012 się nie zakończą. Osią niezgody był m.in. wybór koordynatora realizacji umowy oraz głównego jej wykonawcy: czy ma nic być indyjski państwowy koncern HAL Hindustan Aeronautics Limited czy też sam DA?

W ostatnich tygodniach pojawiły się dodatkowo informacje na temat scenariusza zakładającego możliwość zawarcia ostatecznego porozumienia dopiero w drugiej połowie br. Tym razem, m.in. poza wspomnianymi wcześniej przyczynami, powodem miało okazać się zmniejszenie indyjskiego budżetu wojskowego o 2 mld USD (rok budżetowy w Indiach rozpoczyna się 1 kwietnia). Ze względu na ograniczenia budżetowego (sięgające nawet wielkości 5%), realizacja umowy z Francuzami nie będzie więc możliwa przed kwietniem 2013.

Komentarz:

– przedłużające się negocjacje można z jednej strony uznać za standardową sytuację w tego typu przypadkach. Ostatecznie naiwnością jest oczekiwanie, że rozmowy dotyczące tak istotnego kontraktu, toczyć się będą bez żadnych przeszkód. Zakładając jednak nawet scenariusz tzw. „patu negocjacyjnego”, nie należałoby wiązać go z możliwym zagrożeniem dla przebiegu całości procesu oraz jego ostatecznej finalizacji,

– należy oczywiście zdawać sobie sprawę z faktu, że obecna sytuacja może wynikać z pewn

ex gf http://goexback.com how to get your ex back

ej wyraźnej różnicy stanowisk negocjacyjnych poszczególnych stron (nawet jeżeli tylko w wybranych kwestiach). W dostępnych publicznie wiadomości wynika, że do takich „tematów spornych” zaliczyć można:

– obawy francuskiego koncernu DA o rzeczywiste zdolności produkcyjne HAL,

– kwestia wyboru głównego koordynatora projektu. Czy mają być nim zakłady HAL, czy też sam DA?,

– kwestia wyboru poddostawców, co jednocześnie wiążę się – w przypadku kontrahentów indyjskich (na co naciska strona indyjska) – z koniecznością dokonania transferu technologii, na co z kolei nie chcą się zgodzić francuscy kooperacji DA, w obawie o wzmocnienie konkurencyjności indyjskich przedsiębiorstw,

– w mniejszym stopniu owy (ewentualny) „pat negocjacyjny” wynika ze zmiennego stanowiska stron odnośnie ostatecznej wartości porozumienia. Ona została ustalona dosyć wyraźnie jeszcze przed rozpoczęciem przetargu i nie należy oczekiwać, aby – poza wyjątkowymi przypadkami wynikającymi np. ze zmieniających się cen surowców na światowych rynkach – w chwili obecnej miała wyraźnie wzrosnąć,

– w tym kontekście ograniczenie indyjskiego budżetu wojskowego o 2 mld USD nie stanowi – paradoksalnie – tak zasadniczego problemu. Możliwość zawarcia ostatecznego porozumienia dopiero po kwietniu 2013 da stronom czas na dokończenie negocjacji, bez nakładania na nich niepotrzebnej presji czasu. 

Czy wobec tego przetarg na Rafale dla Indii jest zagrożony, czy też mamy do czynienia jedynie z przedłużeniem rozmów negocjacyjnych? Zdecydowanie nie i to z kilku powodów:

– Indie poświęciły już zbyt dużo czasu na wybranie Rafale w przetargu, a następnie dojście do obecnego punktu w negocjacjach. Ich zarzucenie i rozpisanie nowego konkursu nie wchodzi w grę, gdyż wiązałoby się z wydłużeniem całego procesu wprowadzania do uzbrojenia nowej typu samolotu bojowego o 3-5 lat (pamiętając, że od rozpoczęcia do zakończenia dostaw samych myśliwców może minąć ok. dekady). New Delhi nie może sobie na to pozwolić chociażby ze względu na dramatycznie pogarszający się stan obecnego lotnictwa wojskowego, czy rosnący potencjał operacyjny wojsk ChRL.

zp8497586rq
Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
M. Jarocki: Indyjsko-francuskie negocjacje w sprawie przetargu na Rafale Reviewed by on 28 stycznia 2013 .

O tym, że to francuski Rafale zwyciężył w wartym nawet 12 mld USD przetargu na 126 myśliwców wielozadaniowych dla indyjskich wojsk lotniczych, świat dowiedział się w styczniu 2012. Według przedstawicieli koncernu produkującego wspomniane maszyny – Dassault Aviation (DA) – oraz władz w New Delhi, wkrótce potem miały rozpocząć się negocjacje w sprawie konkretyzacji ostatecznego porozumienia.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Expert of Poland-Asia Studies Center (www.polska-azja.pl), Amicus Europae Fundation (www.fae.pl) and the Jagiellonian Institute (www.jagiellonski.pl). Member of European Institute for Asian Studies (EIAS). Field of research: Indian-Chinese strategic rivalry in the context of Asian security system; modernization of Indian armed forces; the role of Indian Ocean in the Indian security strategy; changing geopolitical role of Arctic in terms of politics and regional security system. Contributor to the report of NATO Parliamentary Assembly on Arctic strategy, “Security in the High North: NATO’s role”.