Komentarz eksperta

M. Jarocki: Bezzębna flota

Opóźniony o kilka lat program budowy 6 konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène dla marynarki wojennej Indii, powinien zostać zrealizowany do końca obecnej dekady. Dużo problemów w początkowej eksploatacji okrętów będzie przysparzał fakt, że te pozostaną bez podstawowego uzbrojenia w postaci ciężkich torped. W sposób oczywisty, negatywnie wpłynie to na prezentowany przez nie potencjał bojowy i możliwość realizowania stawianych przed nimi zadań.

źródło: commons.wikimedia.org

źródło: commons.wikimedia.org

Komentarz:

– program budowy 6 konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène (Project 75, P-75) jest już opóźniony o 2 lata. Zgodnie z porozumieniem zawartym w połowie minionej dekady między rządem w New Delhi, a producentami okrętów, francuskim DCNS i hiszpańską Navantią, pierwszy z okrętów powinien trafić do marynarki wojennej Indii w 2012. Tak się jednak nie stało i na chwilę obecną zakłada się, że dostawy Scorpène ruszą na przełomie 2015/2016 i potrwają kolejne 3 lata,

– zakładając, że przyjęty ostatecznie terminarz dostaw okrętów zostanie dotrzymany, problemem w pierwszych latach ich eksploatacji będzie brak podstawowego uzbrojenia w postaci ciężkich torped. Pierwotnie zakładano, że za ich dostawę odpowiadać będzie włoskie Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS). Zgodnie z umową zawartą w 2010, Włosi mieli dostarczyć Indiom 98 torped Black Shark,

– problemem w realizacji porozumieWnia (a nawet zawarciu go w ostatecznej formie) są skutki głośnej afery korupcyjnej, która wstrząsnęła w ostatnich latach ministerstwem obrony Indii oraz klasą polityczną państwa. Chodzi o zakup 12 śmigłowców AW101, przeznaczonych do transportu najważniejszych osób w państwie. Umowa, zawarta w przed kilkoma laty z włosko-brytyjską AgustąWestland (AW) została ostatnio anulowana,

– konsekwencją całego zamieszania było zablokowanie dostępu AW do indyjskiego rynku zbrojeniowego na najbliższe lata. Część indyjskiej klasy politycznej domaga się jednak, aby ten sam los spotkał kontrolującą ją Finmeccanikę, a także wszystkie jej spółki zależne, w tym także wspomnianą WASS,

– zakładając jednak nawet, że WASS uda się uniknąć losu AW, opóźnienia wynikające z całego zamieszania są już nie do nadgonienia. Gdyby nawet zawarto z Włochami ostateczne porozumienie (ws. Black Shark) już dziś, czas niezbędny do wyprodukowania torped (ok. 3 lata) spowoduje, że terminarze dostaw okrętów oraz ich podstawowego uzbrojenia rozminą się,

– niewiele da też alternatywne rozwiązanie w postaci oferowanej przez rodzimą Pipavav Defence and Offshore Engineering (po nawiązaniu współpracy z Atlas Elektronik) ciężkich torped Seahake Mod.4. Również w tym przypadku na produkcję uzbrojenia potrzeba będzie kilku lat, a dostawy pierwszych torped nastąpią później niż zakładane obecnie wprowadzanie do linii okrętów,

– jakie będą konsekwencje przedstawianej sytuacji? Najważniejszą z nich będzie znaczne ograniczenie potencjału bojowego indyjskich Scorpène. W pierwszych latach służby, okręty będą miały do dyspozycji tylko pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 oraz miny morskie. Uzbrojenie z całą pewnością nie byle jakie, jednak zdecydowanie utrudniające realizację typowych w tego typu przypadkach działań,

– ze względu na znaczne ograniczenie możliwości prowadzenia działań ofensywnych, Scorpène będą służyć głównie jako środki zbierania informacji o najbliższym otoczeniu, przekazując je pozostałym okrętom marynarki wojennej Indii oraz jej dowództwu,

– brak podstawowego uzbrojenia wyraźnie ograniczy też możliwości działań obronnych. W związku z tym, Scorpène będą musiały wychodzić w morze w asyście innych konwencjonalnych okrętów podwodnych marynarki wojennej Indii, które będą je osłaniać,

– problem w tym, że w najbliższych latach połowa spośród 11 tych jednostek zostanie wycofana z linii, co wyraźnie wpłynie na potencjał prowadzenia wojny podwodnej przez Indie, nie wspominając o dodatkowych zadaniach związanych właśnie ze wsparciem ogniowym Scorpène.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
M. Jarocki: Bezzębna flota Reviewed by on 3 czerwca 2014 .

Opóźniony o kilka lat program budowy 6 konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène dla marynarki wojennej Indii, powinien zostać zrealizowany do końca obecnej dekady. Dużo problemów w początkowej eksploatacji okrętów będzie przysparzał fakt, że te pozostaną bez podstawowego uzbrojenia w postaci ciężkich torped. W sposób oczywisty, negatywnie wpłynie to na prezentowany przez nie potencjał bojowy i

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Expert of Poland-Asia Studies Center (www.polska-azja.pl), Amicus Europae Fundation (www.fae.pl) and the Jagiellonian Institute (www.jagiellonski.pl). Member of European Institute for Asian Studies (EIAS). Field of research: Indian-Chinese strategic rivalry in the context of Asian security system; modernization of Indian armed forces; the role of Indian Ocean in the Indian security strategy; changing geopolitical role of Arctic in terms of politics and regional security system. Contributor to the report of NATO Parliamentary Assembly on Arctic strategy, “Security in the High North: NATO’s role”.

Pozostaw odpowiedź