Artykuły,Publicystyka

K. Rokita: Social media w Japonii

Japonia, jako jeden z najbardziej rozwiniętych technologicznie krajów na świecie, posiada również rozbudowany rynek internetowy. Istotnym obszarem japońskiej przestrzeni wirtualnej są social media.

Według danych z 2015 r. przeszło 90% populacji Japonii ma dostęp do internetu, a prognozy wskazują na to, że do końca tego roku liczba użytkowników korzystających z portali społecznościowych wzrośnie do 68,72 mln. W przeciwieństwie do Chin, Japonia nie blokuje zachodnich serwisów, a to one są obecnie najważniejszymi graczami na japońskiej arenie social media. Twitter, Facebook i Instagram to najchętniej używane serwisy zaraz obok rodzimego komunikatora LINE.

LINE

LINE jest najbardziej popularną w Japonii aplikacją do komunikacji, która posiada również dodatkowe funkcje takiej jak: gry, słuchanie muzyki czy zamawianie taksówek. 62 milionów aktywnych użytkowników w Japonii (218 milionów na świecie) kontaktuje się ze sobą poprzez wiadomości tekstowe oraz bezpłatne połączenia telefoniczne i video-romowy. LINE czerpie zyski głównie z płatnych „naklejek” (emotikonów używanych przy pisaniu wiadomości), gier on-line, reklam oraz swojej własnej linii produktów dostępnych w sklepie w Tokio.

Komunikator LINE jest również bardzo popularny na Tajwanie i w Tajlandii, a firma planuje rozszerzyć swoje wpływy poza Azję. Obecnie jego największymi konkurentami w Japonii są: WhatsApp, Kakao Talk, WeChat i Kik.

TWITTER

W Japonii – co jest dosyć nietypowe – większą popularnością od Facebooka cieszy się Twitter. Większość z 26 milionów aktywnych użytkowników stanowią osoby do 30-stego roku życia, w tym również nastolatki. Jest kilka powodów, dla których to właśnie Twitter przyciąga Japończyków. Jednym z nich jest niewątpliwie anonimowość – prywatność jest wysoko ceniona w Japonii, a Twitter nie wymaga od użytkowników używania prawdziwego nazwiska. Co więcej, w 140 znakach, które limitują długość pojedynczej wiadomości, można w języku japońskim zawrzeć o wiele więcej niż w angielskim. Twitter nie wymaga również posiadania smartfona i działa na tradycyjnych telefonach komórkowych, o ile posiadają one dostęp do internetu.

Japończyków korzystających z Twittera łączy skłonność do masowego „tweetowania” w czasie istotnych wydarzeń. Podczas Mistrzostw Świata w 2010 r., kiedy reprezentacja Japonii zdobyła bramkę w meczu z Kamerunem, użytkownicy wygenerowali 2940 „tweetów” na sekundę. Jeden z rekordów padł w czasie nocy sylwestrowej w 2012 r. – liczba wysyłanych wiadomości na sekundę osiągnęła wtedy ponad 16 tysięcy, co doprowadziło do awarii serwisu. Twitter był również istotnym i pewnym sposobem komunikacji po potężnym trzęsieniu ziemi w marcu 2011 r., które uniemożliwiło korzystanie z telefonów komórkowych.

źródło: flickr.com

źródło: flickr.com

FACEBOOK

Facebook nadal powiększa liczbę użytkowników w Japonii, która wynosi obecnie ponad 25 milionów. Osoby korzystające z serwisu są najczęściej w przedziale wiekowym od 20-stu do 40-stu lat.

Na początku swojej działalności w Japonii Facebook borykał się z pewnymi trudnościami. Japończycy preferują w sieci anonimowość, więc obawiali się ujawniania swoich prawdziwych danych osobowych oraz osobistych zdjęć. Również sposób w jaki Facebook udostępnienia informacje i cała struktura serwisu były dla japońskich użytkowników obce. Jego popularność znacznie wzrosła po premierze filmu „The Social Network”, który okazał się na wyspach hitem i zainteresował Japończyków nową formą kontaków społecznych. Polityka używania prawdziwych nazwisk okazała się zasadna, gdy w 2011 r. po trzęsieniu ziemi ludzie mogli za pomocą Facebooka odnaleźć informacje na temat swoich bliskich.

Istotną cechą Facebooka w Japonii jest jego zastosowanie w celach biznesowych. Wielu Japończyków używa go do nawiązywania i utrzymywania relacji zawodowych (tzw. networking), a firmy szukają za jego pomocą potencjalnych pracowników i reklamują swoje produkty. Facebook wyprzedza w tym temacie typowo biznesowy serwis LinkedIn, który w Japonii nie cieszy się większą popularnością.

INSTAGRAM

Pomimo pojawienia w japońskich social media stosunkowo niedawno, Instagram szybko zdobył popularność i przekonał do siebie ponad 9 milionów użytkowników. Większość osób korzystających z serwisu to Japonki w wieku od 18-stu do 40-stu lat. Żeby stworzyć profil, nie trzeba ujawniać swoich prawdziwych danych, co zachęca do anonimowego publikowania zdjęć oraz ich przeglądania. Tak samo jak w przypadku Twittera, najchętniej śledzonymi profilami na Instagramie są te należące do celebrytów.

Instagram generuje wiele zysku z reklam na całym świecie. Ze względu na wizualny aspekt serwisu oraz przeważającą ilość kobiet wśród użytkowników w Japonii, reklamy pojawiające się w nim należą głównie do branży modowej. Promowanie marki/produktu na Instagramie odbywa się również poprzez publikację zdjęcia danego produktu. Według przeprowadzonych badań, do szukania dodatkowych informacji i zakupu zachęcają zarówno zdjęcia udostępniane przez celebrytów, jak i znajomych.

MIXI

Warto również wspomnieć o Mixi, który jest japońskim serwisem społecznościowym. Serwis wystartował w Japonii w 2004 r. i przez pewien czas miał monopol w świecie social media, ale po szczęściu latach został zdetronizowany przez innych graczy: Twittera, Facebooka i LINE. Pomimo tego Mixi nadal funkcjonuje i ma swoją rzeszę odbiorców. Rozszerzyło też profil swojej działalności i tworząc grę Monster Strike zdobyło rynek gier na telefony komórkowe.

Rynek social media w Japonii ciągle się rozwija, chociaż najważniejsze pozycje na rynku zostały już obsadzone i nic nie zapowiada, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Rośnie też świadomość potencjału jaką mają serwisy społecznościowe i możliwości jakie daje jego wykorzystanie. Firmy inwestują w promocję w serwisach społecznościowych, która umożliwia im budowo wanie bazy klientów i silnej marki.

Japońscy użytkownicy z czasem kształtują pewne unikalne nawyki i mogą używać tych samych narzędzi social media do innych celów niż odbiorcy z Zachodu.

Źródła:

https://www.linkedin.com/pulse/japans-top-social-media-networks-2016-caylon-neely

http://blog.btrax.com/en/2016/01/26/japans-social-media-landscape-in-2016/

http://data.worldbank.org/indicator/IT.NET.USER.P2?cid=GPD_44&locations=JP

http://blogs.wsj.com/japanrealtime/2010/07/01/japan-champion-at-world-cup-tweeting/

http://skeptikai.com/2011/12/25/17-most-tweeted-events-of-2011-youll-never-guess-1/

http://www.emarketer.com/Article/Female-Instagram-Users-Japan-Active-Engaged/1014035

Udostępnij:
  • 18
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    18
    Udostępnienia
K. Rokita: Social media w Japonii Reviewed by on 12 września 2016 .

Japonia, jako jeden z najbardziej rozwiniętych technologicznie krajów na świecie, posiada również rozbudowany rynek internetowy. Istotnym obszarem japońskiej przestrzeni wirtualnej są social media. Według danych z 2015 r. przeszło 90% populacji Japonii ma dostęp do internetu, a prognozy wskazują na to, że do końca tego roku liczba użytkowników korzystających z portali społecznościowych wzrośnie do 68,72

Udostępnij:
  • 18
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    18
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź