Artykuły,Publicystyka

K. Rokita: Akutalne trendy w Japonii

Genderless Kei / Kawaii Boys

Japońska moda uliczna jest sławna na całym świecie dzięki swej różnorodności i oryginalności. Harajuku, jedna z dzielnic Tokio, to niezaprzeczalne centrum japońskiej sceny mody. To tutaj rozpoczynają swoją karierę projektanci, tutaj rodzą się nowe globalne trendy i modowe subkultury. Jednym ze stylów, które obecnie zawładnęły ulicami Japonii, jest Genderless Kei (kei oznacza po japońsku styl), którego przedstawicielami na ulicach Harajuku są Kawaii Boys. Wcześniej bycie kawaii, czyli uroczym, ślicznym i rozkosznym w jednym, było domeną japońskich nastolatek, ubranych najczęściej w różowe pastelowe sukienki z mnóstwem wstążek i koronek. Teraz to chłopcy wykonują typowo kobiece zabiegi pielęgnacyjne, takie jak makijaż, malowanie paznokci czy farbowanie włosów, wplatając w swój styl również kobiece ubrania, kolorowe soczewki kontaktowe i buty na platformach. W Genderless Kei celem nie jest jednak upodobnienie się do kobiet, ale stylizacja ponad zasadami i tradycyjnym podziałem płciowym, która nadaje androgyniczny charakter. Warto nadmienić, że nie ma to nic wspólnego z orientacją seksualną i jest jedynie wyborem pewnej estetyki. Chociaż styl Genderless jest relatywnie nowy, jest już kilka popularnych modeli reprezentujących ten nurt japońskiej mody, takich jak: Genking, Yohdi Kondo czy Toman. Ulice Harajuku również mają swoje gwiazdy – Ryucheru i Pey to najbardziej znani i naśladowani Kawaii Boys. Nowa androgyniczna moda rozwija się szybko w internecie poprzez Instagrama, blogi i social media, docierając do coraz większej liczby osób zainteresowanych nie tylko samą stylistyką, ale również kryjącą się za nią filozofią. Jej zwolennicy uważają Genderless Kei za coś więcej niż kolejny trend modowy. To również sposób na wyrażenie swojej indywidualności, zabawę i eksperymentowanie z tradycyjnym podziałem mody na damską i męską.

J-music

Wyniki sprzedaży albumów muzycznych w ostatnich latach wskazują na to, że czasy świetności solistek działających w nurcie j-pop powoli przemijają. Takie artystki jak Ayumi Hamasaki, Mika Nakashima czy Kyary Pamyu Pamyu, pomimo swojej popularności i wieloletniej działalności na rynku, nie notują już tak wysokiej sprzedaży płyt. Ten sam los spotkał również wiele tzw. idol groups, których popularność spada (np. grupa AKN48). Wskazuje to spadek zainteresowania typowym wizerunkiem „idola”, który w Japonii oznacza młodych wokalistów lub zespoły, zwerbowane zazwyczaj przez agencje talentów i poprzez odpowiedni marketing wykreowane na gwiazdy i wzory do naśladowania. Ich popularność zależy zazwyczaj nie od ich umiejętności i talentu, ale od atrakcyjności ich publicznego wizerunku. Upłynęło wiele czasu od boom’u na idoli i gusta japońskich słuchaczy powoli skłaniają się ku grupom, które mają inny wizerunek (np. zespoły z nurtu indie). W Japonii od wielu lat popularne są albumy z coverami popularnych utworów, od niedawna także albumy nagrane w hołdzie danemu artyście. Te ostatnie dotyczą wokalistów i zespołów nadal działających na rynku, co różni je od tego typu albumów w innych krajach, które nagrywane są zazwyczaj w pośmiertnym hołdzie.

Źródło: commons.wikimedia.org

Źródło: commons.wikimedia.org

Roboty w życiu codziennym

Japonia przoduje w światowej produkcji robotów, a robotyzacja w tym kraju wychodzi poza hale przemysłowe i linie produkcyjne. Tworzone są tam również roboty androidalne, które mogą być wykorzystywane do prac wymagających kontaktu z człowiekiem. W Nagasaki od 2015 r. działa pierwszy hotel na świecie obsługiwany przez roboty, a w centrum handlowym w Nihonbashi informacji udziela (również w języku migowym) kobieta-android. Podobnych „pracowników” posiadają również banki Mitsubishi i Softbank. Robotyzacja może być odpowiedzią na problem starzejącego się społeczeństwa: z jednej strony zapewni starszym ludziom opiekę, a z drugiej dostarczy nowej siły roboczej. W sprzedaży są już Paro, czyli terapeutyczne roboty osobiste o wyglądzie pluszowej foki. Raeaugują one na dotyk i mają zastępować zwierzęta domowe w miejscach, w których takowych nie można posiadać (szpitale, ośrodki opieki). Roboty coraz częściej wkraczają w życie codzienne Japończyków. W Tokio pod koniec tego roku mają być testowane autonomiczne taksówki, tzw. Robot Taxi, które mają być używane powszechnie już w 2020 r. podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio. Szacuje się, że dzięki przeniesieniu niektórych zadań na roboty, koszty pracy w przypadku Japonii mogą obniżyć się o 25%.

Kinga Rokita

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
K. Rokita: Akutalne trendy w Japonii Reviewed by on 13 września 2016 .

Genderless Kei / Kawaii Boys Japońska moda uliczna jest sławna na całym świecie dzięki swej różnorodności i oryginalności. Harajuku, jedna z dzielnic Tokio, to niezaprzeczalne centrum japońskiej sceny mody. To tutaj rozpoczynają swoją karierę projektanci, tutaj rodzą się nowe globalne trendy i modowe subkultury. Jednym ze stylów, które obecnie zawładnęły ulicami Japonii, jest Genderless Kei

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź