Komentarz eksperta

K. Palonka: Kolejowe połączenie Wuhan-Łódź

Ponowne otwarcie w środę (24.04) stałego połączenia kolejowego pomiędzy Wuhanem (stolica prowincja Hubei ) i Łodzią zostało odnotowane zarówno przez dziennik China Daily, jak i agencję Xinhua. Pierwszy pociąg załadowano kontenerami zawierającymi cargo o wartości około 12 milionów dolarów. Większość zawartości to wyroby firmy Hon Hai/Foxconn, tajwańsko-chińskiego koncernu, największego producenta montującego produkty dla Apple, Sony i Nokii w tym mieście.

Piętnastodniowa trasa przebiega przez obszary centralnych i północno-wschodnich Chin, Kazachstanu, Rosji i Białorusi i łączy miasta położone częściowo wzdłuż obszaru dawnego Jedwabnego Szlaku. Czas transportu towarów i ludzi skróci się o cały miesiąc w stosunku do drogi morskiej i jest częścią realizowanego z inicjatywy przewodniczącego Xi Jinpinga projektu odbudowy regionalnej infrastruktury wokół pasa gospodarczego rozwoju wzdłuż starożytnej drogi. I chociaż transport kolejowy jest droższy od morskiego, to zważywszy na szybkie zmiany cen elektronicznych gadżetów, czas dostawy jest kluczowy w przypadku tych ostatnich (w ciągu miesiąca – według wypowiedzi rzecznika Foxconnu – ceny mogą się spaść o ok. 2 proc. ), a transport pociągiem stanowi tylko jedną piątą ceny transportu powietrznego.

Droga żelazna jest kluczowym, nowym kanałem logistycznym dla Foxconnu i innych przedsiębiorstw zorientowanych na eksport. Podnosi to również prestiż i atrakcyjność Wuhanu jako potencjalnego miejsca lokalizacji produkcji dla międzynarodowych korporacji, które rozważają przeniesienie swej działalności w głąb Chin. Jak wiadomo, płace pracowników wzdłuż wschodniego wybrzeża Chin obniżyły konkurencyjność produkcji tamże i tylko szybki dostęp do portów trzymał tam zagranicznych inwestorowi.

Wuhan należy do dziesiątki największych miast w Chinach i jest największym ośrodkiem przemysłowym w centrum kraju. Według chińskich analityków może stać się również odbiorcą znacznej ilości towarów importowanych do Chin z Europy.

źródło: commons.wikimedia.org

źródło: commons.wikimedia.org

Kolejowy port przeładunkowy w Wuhanie posiada wszelkie niezbędne funkcje i instytucje odpowiedzialne za odprawę celną, czego brak do niedawna stanowił wielką przeszkodę w sprawnej logistyce i podnosiło koszty wysyłek w obie strony. Ośrodek ma też dogodne położenie w centrum dorzecza rzeki Jangcy – funkcjonuje tam nowoczesny port lotniczy oraz cztery inne terminale kolejowe.

Międzynarodowy terminal kolejowy jest wielką nadzieją dla władz regionalnych – jeśli zostanie odpowiednio wykorzystany, może okazać się istotnym bodźcem dla rozwoju regionu. Według przedstawicieli miejscowych władz celem jest stworzenie unikalnego rynku poprzez wykreowanie sieci współpracy wzdłuż całej trasy tej kolei. Nasuwa się nieodparcie pytanie, czy polskie miasto, będące na końcu tej długiej drogi, włączone w projekt Nowego Jedwabnego Szlaku podejmie wyzwanie i wykorzysta szansę.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
K. Palonka: Kolejowe połączenie Wuhan-Łódź Reviewed by on 28 kwietnia 2014 .

Ponowne otwarcie w środę (24.04) stałego połączenia kolejowego pomiędzy Wuhanem (stolica prowincja Hubei ) i Łodzią zostało odnotowane zarówno przez dziennik China Daily, jak i agencję Xinhua. Pierwszy pociąg załadowano kontenerami zawierającymi cargo o wartości około 12 milionów dolarów. Większość zawartości to wyroby firmy Hon Hai/Foxconn, tajwańsko-chińskiego koncernu, największego producenta montującego produkty dla Apple, Sony

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź