Chiny news,Komentarz eksperta

K. Palonka: Elektryczny samochód dla Chin- ratunek dla SAAB’a

Ujawnione  przez media – m. innymi The Economist – INTELLIGENCE UNIT  szczegóły transakcji zakupu szwedzkiej, prestiżowej firmy produkującej samochody to kolejny  przykład spektakularnych działań chińskich wiążących globalne wykorzystanie nagromadzonych przez nie środków  finansowych z promocją nowych technologii, tym razem  w przemyśle samochodowym.  SAAB ogłosił oficjalne bankructwo w roku 2011 amerykańska firma GM, właściciel części aktywów firmy nie zgodziła się spłacać jej zadłużenia. Równocześnie , ze względu na ochronę własności intelektualnej, GM zablokował poprzednie oferty Chińczyków proponujących przejecie SAAB’a.

Tym razem transakcja doszła do skutku, jej szczegóły finansowe nie są ujawnione, wiadomo jednak,  że NEVS przejmie odpowiedzialność za długi w wysokości około 1,9 miliarda dolarów.

  • Konsorcjum, które uratowało SAAB’a to skomplikowany twór składający się ze szwedzko- chińskiej spółki o nazwie National Electric Vehicles  Sweden (NEVS), jej prezydentem jest wykształcony w Szwecji Chińczyk  –  Kai Johan Jiang, posiadający 51% udziału w NEVS. Pozostałą część firmy posiada japońskie konsorcjum Japan’s Sun Investment
  • Marka , ulokowana w Chinach zajmie się badaniami nad produkcją  dostępnego cenowo samochodu elektrycznego początkowo na rynek chiński, następnie na rynki światowe ( według ambitnych planów rządu pół miliona „czystych” samochodów ma pojawić się na chińskich drogach już w roku 2015!)
  • Niepokoje GM uspokojono, ponieważ NEVS nie kupuje tych części firmy które zajmują się produkcją części zamiennych ani tych , które objęte są licencjami GM

Inżynierowie NEVS i SAAB mają się skoncentrować na budowie samochodu elektrycznego, który będzie dostępny dla potencjalnych użytkowników w Chinach. Pierwsza wersja ma się ukazać na rynku już w roku 2014. To wielkie wyzwanie dla firmy, która nie ma wielkiego doświadczenia w technologii silników elektrycznych. Jednak udział kapitału japońskiego może otworzyć dostęp do japońskich technologii i badań w tej dziedzinie, a znane powiązania pana Jang’a z China State Grid – (Chińska Sieć Energetyczna) daje nadzieje, ze w szybkim czasie powstanie w Chinach niezbędne zaplecze w infrastrukturze.

 Mistrzowskie posuniecie polegające na połączeniu tych doświadczeń może dać spektakularny efekt. Tak więc jeszcze jedna  z prestiżowych firm o marce znanej w świecie przenosi swoje operacje do Państwa Środka. Przenosi też wyrafinowane technologie, znakomitych inżynierów i potencjał badawczy. Jeszcze jeden dowód , że potęga światowej gospodarki przesuwa się z wolna, ale nieuchronnie na Wschód.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
K. Palonka: Elektryczny samochód dla Chin- ratunek dla SAAB’a Reviewed by on 25 czerwca 2012 .

Ujawnione  przez media – m. innymi The Economist – INTELLIGENCE UNIT  szczegóły transakcji zakupu szwedzkiej, prestiżowej firmy produkującej samochody to kolejny  przykład spektakularnych działań chińskich wiążących globalne wykorzystanie nagromadzonych przez nie środków  finansowych z promocją nowych technologii, tym razem  w przemyśle samochodowym.  SAAB ogłosił oficjalne bankructwo w roku 2011 amerykańska firma GM, właściciel części aktywów

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

komentarze 2

  • Jeszcze trochę i Chiny nic nie będą potrzebować od Europy to co mają najcenniejsze to wysprzedają a jak się wszystko odda to się nic nie ma,jednak coś pozostanie to kłopoty.

    • 90% chinskiego handlu to export. Jesli nie export do Europy to gdzie? Pomysl kto kogo potrzebuje a kto nie.

Pozostaw odpowiedź