Artykuły,Publicystyka

K. Cyrynger: Fani koreańskich gwiazd

Koreańska fala, czyli Hallyu (한류) to znaczy wzrost globalnej popularności Korei Południowej zauważalny jest od 1990 roku. Koreańskie gwiazdy są otaczane kultem, zaś agencje talentów, producenci oraz wydawcy muzyki i dram dbają o to, by zawsze działo się coś nowego, a zainteresowanie idolami było nieustannie podgrzewane. Ich sława jest międzynarodowa ponieważ coraz więcej zespołów wyrusza na trasy światowe. Koreańskie seriale i filmy stają się coraz ważniejsze również poza Azją, a trendy, które są promowane przez idolów szybko rozprzestrzeniają się po świecie. Jest to ogromny rynek, którego wpływy ciągle rosną.

Fani koreańskich gwiazd należą do najbardziej zdeterminowanych na świecie. Posiadają własne nazwy, kolory, stowarzyszenia, rady, zebrania, co sprawia, że  mają wpływ na karierę gwiazdy, którą uwielbiają. Często się zdarza, że pod naciskiem fanów w serialu, który zwykle ma około 16 odcinków i kręcony jest z tygodnia na tydzień, zachodzą znaczne zmiany takie jak ograniczenie ilości odcinków, jeśli na przykład pada zarzut, że idol jest przedstawiany w złym świetle lub ma nietwarzową fryzurę. Potrafią też demonstrować pod wytwórnią by ich idol w końcu wydał płytę, udzielał więcej wywiadów lub wystąpił w dramie i ma to realne przełożenie na sukces danego artysty. Idole są tego świadomi i organizują (zazwyczaj biletowane) spotkania typu meet-and-greet wypełniając duże sale tylko, aby rozmawiać z fanami, robić sobie z nimi zdjęcia lub nawet coś zaśpiewać. Gwiazdy na podobnej zasadzie organizują urodziny i zapraszają na nie swoich fanów. Często członkowie fanklubów mają więcej przywilejów, dostają prezenty i są informowani przez wytwórnię o planach danego artysty.

Źródło: Prince JJ – fanklub Kim Jae Joong.

Fani są w stanie dla swoich idolów zrobić dużo. Ostatnie badania koreańskiej agencji policyjnej podały, że dużo fanów cierpi na depresję i prywatnie bierze do siebie skandale czy negatywne komentarze skierowane przeciwko swoim idolom.  Ma to też negatywny wpływ na koreańskie gwiazdy. W 2016 roku było prawie 15 000 spraw o internetowe zniesławienie lub pogróżki często dotyczące fanów, którzy w sposób niezgodny z prawem grożą ludziom wyrażającym się negatywnie o ich idolach, nawet podżegając do przemocy. Nierzadko dotyczy to fanów, o których w Korei mówi się sasaeng (사생 팬). Są to osoby, które obsesyjnie śledzą swoich idolów, włamują się im do domów, nagabując rodzinę i stanowiąc zagrożenie dla ich zdrowia oraz czasami życia.

Koreańscy fani wyróżniają się jeszcze jedną cechą. Z własnej inicjatywy, w imieniu idola, organizują zbiórki na cele charytatywne oraz promują inicjatywy, które w ich opinii przyniosą ich idolowi więcej szacunku oraz sławy. Nie są to drobne rzeczy. W tym miesiącu, z okazji premiery nowego filmu Song Jong Ki, jego fani przekazali 17 milionów won (14, 900 USD) domowi opieki w Gwangju, który wspiera tzw. comfort women, Koreanki, które były zmuszane do nierządu przez japońskich okupantów. Aktor wspomógł tą samą sprawę 20 milionami won w 2016 roku. Fani innych gwiazd organizują w imieniu swoich idoli zbiórki krwi czy nawet sadzą lasy! Z okazji seulskiego koncertu zespołu 2NE1 ich fani ufundowali las w Sudanie Południowym, zaś z okazji koncertu w Singapurze fani zespołu B.A.P przekazali tonę ryżu, za kwotę 1,400 USD Singapurskiemu Czerwonemu Krzyżowi. Rekord zbiórki ryżu należy do fanów Kim Jae Joong. Fani z ponad 30 krajów z okazji promocji jego nowej dramy ufundowali prawie 24 tony ryżu. Zarówno fani mówią o tym, że to idole ich inspirują, jak i idole chwalą się swoimi fanami i wspomagają ich w tej charytatywnej działalności. Fani jednego z najbardziej popularnych koreańskich piosenkarzy, G-Drgona z zespołu Big Bang od 2013 roku przekazali na cele charytatywne już ponad 100, 000 USD. Każda zbiórka jest udokumentowana i powiązana z konkretnym wydarzeniem z życia idola, koncertem, urodzinami, nową płytą itp. Fani G-Dragona mówią często „Like singer, like fan”. Są dumni ze swojego idola, z tego jak rozwija się jego kariera i chcą aby poprzez ich działania jego sława rosła.

Zamiast tradycyjnego wysyłania kwiatów, fani wolą mieć wpływ na społeczeństwo i robić coś co sprawi, że idol będzie z nich dumny.

Udostępnij:
  • 11
  •  
  •  
  •  
  • 2
  •  
  •  
  •  
    13
    Udostępnienia
K. Cyrynger: Fani koreańskich gwiazd Reviewed by on 19 lipca 2017 .

Koreańska fala, czyli Hallyu (한류) to znaczy wzrost globalnej popularności Korei Południowej zauważalny jest od 1990 roku. Koreańskie gwiazdy są otaczane kultem, zaś agencje talentów, producenci oraz wydawcy muzyki i dram dbają o to, by zawsze działo się coś nowego, a zainteresowanie idolami było nieustannie podgrzewane. Ich sława jest międzynarodowa ponieważ coraz więcej zespołów wyrusza

Udostępnij:
  • 11
  •  
  •  
  •  
  • 2
  •  
  •  
  •  
    13
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź