Liczona rok na rok sprzedaż nowych samochodów Toyoty spadła w USA w styczniu o 15,8% do 98.796 pojazdów. Reputacja producenta została nadszarpnięta przez zakrojone na dużą skalę wycofywanie najpopularniejszych modeli z rynku w związku z wadami konstrukcyjnymi, ogłosiła we wtorek amerykańska firma badawcza, Autodata.
Rywale Toyoty Motor, General Motors i Ford Motor, zanotowali wzrost sprzedaży.
Toyota rozpoczęła wycofywanie z rynku 2,21 mln samochodów i ciężarówek 21. stycznia, zawieszając również sprzedaż i produkcję 8 popularnych modeli, w tym Camry i Corolli, w celu naprawy wadliwie działających pedałów gazu. Modele te stanowiły niemal 60% całkowitej sprzedaży produktów Toyoty w Stanach Zjednoczonych.
W rezultacie, Toyota została wyprzedzona przez Forda, którego sprzedaż wzrosła o 24,4%, sytuując go tym samym na drugim miejscu na amerykańskim rynku samochodowym.
Toyota spadła na trzecie miejsce, a jej udział w rynku spadł z grudniowych 18,2% do 14,1%.
Sprzedaż lidera na rynku, General Motors, wzrosła o 14,6% do 145.804 pojazdów. Spadek sprzedaży o 8,1% zanotował natomiast Chrysler.
Łączna sprzedaż Wielkiej Trójki (General Motors, Ford Motor i Chrysler) wzrosła o 12,7% do 315.096 pojazdów.
Marta Karpińska
Pozostaw odpowiedź