Komentarze,Wietnam news

Interpelacja Posła Pawła Szałamachy w sprawie lotu do Hanoi

Szanowni Państwo,
Monitorujemy działalność naszych parlamentarzystów zajmujących się sprawami Azji. W czasie kampanii wyborczej do Parlamentu, specjalnego wywiadu polska-azja.pl udzielili Andrzej Halicki (PO), Jacek Żalek (PO) (jego tekst o przemianach w Birmie znajduje się poniżej w dziale Publicystyka), Piotr Gadzinowski (SLD, nie dostał się do Parlamentu), Przemysław Wipler (PIS, został niedawno członkiem Parlamentarnej Grupy Polska-Indie) i Paweł Szałamacha (PIS), który w swoim wywiadzie zapowiadał, iż będzie walczyć o ustanawianie bezpośrednich połączeń lotniczych z miastami azjatyckimi. Wywiad z Pawłem Szałamachą znajdują się tu.
Poniżej prezentujemy tekst interpelacji posła Pawła Szałamachy dotyczącą skasowania bezpośrednich połączeń Warszawa- Hanoi.

22 marca 2012

Interpelacja

do  Ministra Skarbu Państwa

Pana Mikołaja Budzanowskiego

 

 

W sprawie zlikwidowania połączenia PLL LOT do Hanoi 

 

Szanowny Panie Ministrze !

Po niespełna dwóch latach PLL LOT SA podjęła decyzję o zlikwidowaniu połączenia do Hanoi. Oficjalny komunikat spółki używa terminu „zawieszenie”, niemniej rzecznik prasowy ze sceptycyzmem odniósł się szans na odwieszenie połączenia, można więc mówić o jego likwidacji. Ustalanie siatki połączeń lotniczych jest przed wszystkim kompetencją zarządu, niemniej w trybie nadzoru właścicielskiego posiada Pan możliwości poddania jej weryfikacji lub podania uzasadnienia.

Według prezesa LOT jak i rzecznika prasowego powodem likwidacji był fakt, iż połączenie to było deficytowe: połączenie to pomimo wysokiego wskaźnika wypełnienia, nie przyciągało podróżnych klasy biznes. Obserwatorzy rynku lotniczego są jednak zdania, że spółce zabrakło samolotów długodystansowych, po decyzji odstąpienia od remontu B767 który 1 listopada 2011 lądował awaryjnie na Okęciu. Posiadane samoloty będą obsługiwały połączenie do Pekinu, którego otwarcie jest przewidziane na maj.

Istnieją następujące przesłanki do utrzymania lub reaktywacji połączenia do Hanoi:

  • Wzrastająca wymiana handlowa – wg danych GUS obroty towarowe Polski z Wietnamem wzrosły w dekadzie 2000-2010 czterokrotnie
  • Zauważalny ruch turystyczny, wg szacunkowych informacji otrzymanych z Centrum Stosunków Azja-Polska jest to ok 10 tys. osób rocznie
  • Liczna diaspora wietnamska w Polsce i związany z tym potencjał ruchu w celu odwiedzin
  • Brak bezpośrednich połączeń z Wietnamem z innych portów lotniczych Europy Środkowej (połączenia takiego nie utrzymuje także SAS ani Finnair, zaś Lufthansa lata do Ho Szi Min City/Sajgonu)
  • Brak połączeń długodystansowych (w ogóle) w siatce połączeń obsługiwanych przez narodowych przewoźników z Czech, Bułgarii, Rumunii i do niedawna z Węgier (przed upadkiem Malewu)
  • Więzi polityczne z Wietnamem, których przejawem była wizyta prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska w 2010

 

W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:

  • Jaki był wskaźnik wypełnienia samolotów do Hanoi w ostatnich sześciu miesiącach przed ogłoszeniem decyzji o likwidacji połączenia ?
  • Jakie były wyniki finansowe połączenia do Hanoi w ciągu dwóch lat jego funkcjonowania ?
  • Czy spółka PLL LOT bierze pod uwagę reaktywację połączenia do Wietnamu po zakończeniu procesu restrukturyzacji i pozyskaniu nowych samolotów długodystansowych ?

 

Z poważaniem

Paweł Szałamacha

Poseł na Sejm RP

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Interpelacja Posła Pawła Szałamachy w sprawie lotu do Hanoi Reviewed by on 5 kwietnia 2012 .

Szanowni Państwo, Monitorujemy działalność naszych parlamentarzystów zajmujących się sprawami Azji. W czasie kampanii wyborczej do Parlamentu, specjalnego wywiadu polska-azja.pl udzielili Andrzej Halicki (PO), Jacek Żalek (PO) (jego tekst o przemianach w Birmie znajduje się poniżej w dziale Publicystyka), Piotr Gadzinowski (SLD, nie dostał się do Parlamentu), Przemysław Wipler (PIS, został niedawno członkiem Parlamentarnej Grupy Polska-Indie)

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

KOMENTARZE: 1

  • Brak połączeń LOT z Azją to efekt uboczny wejścia do UE i odebrania azjatyckich połączeń słabym przewoźnikom z Europy Śr.-Wsch. przez wielkie zachodnie firmy jak Lufthansa, British Airways czy KLM. Dla kontrastu ukraiński Aerosvit lata do Pekinu, Delhi, Bangkoku, Ho Chi Minh, a nawet do Kolombo na Sri Lance.

Pozostaw odpowiedź