Artykuły,Publicystyka

I. Chmiel: Subaru fałszowało dane dotyczące bezpieczeństwa pojazdów

28 września, w związku z opublikowaniem raportu po zakończeniu kontroli pojazdów, kierownictwo Subaru zwołało konferencję w Tokio, podczas której przyznano się do falsyfikacji danych w testach hamulców oraz układu kierowniczego pojazdów. Poprzednie raporty opublikowane w czerwcu dotyczyły nieprawidłowości w dokumentacji o zużyciu paliwa i emisji spalin. Wówczas skupiono się jedynie na zbieraniu informacji, a nie wyjaśniono zaistniałej sytuacji. Tym razem sprawozdanie odnosi się do nieścisłości w kwestiach bezpieczeństwa.

Subaru nie jest jedyną korporacją, która przyznała się do fabrykacji wyników testów, jednak jako pierwsi poinformowali o celowych działań fałszerskich dotyczących bezpieczeństwa pojazdów. Ministerstwo Transportu poinformowało, że przeprowadzi dochodzenie w tej sprawie w celu sprawdzenia, czy pojazdy są odpowiednie do użytkowania i nie wyklucza ich wycofania z obiegu.

Po czerwcowych wydarzeniach Subaru zaprosiło do współpracy zewnętrznych prawników, którzy po czynnościach sprawdzających 28 września przesłali raport do Ministerstwa Gruntów, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (jap. 国土交通省 Kokudokōtsūshō; eng. The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism).

Raport dotyczył nieprawidłowości wykrytych w jedynej fabryce na terenie Japonii, która produkuje samochody gotowe do wyjazdu na drogę – Subaru Gunma Manufacturing Division w Ōta (prefektura Gunma). Ustalono, że w przypadku, gdy pierwsze pomiary nie spełniały wymogów wewnętrznych, zmieniano sposób badań, aby pojazdy przeszły testy pozytywnie.

Za przykład podano testy przeprowadzane na zdolności hamowania tylnych kół, którą sprawdzano przy jednoczesnym użyciu hamulca ręcznego. Tę samą zasadę zastosowano przy testowaniu hamulca postojowego, który był wspomagany nożnym. Obie czynności łamią procedury przyjęte przez Subaru.

W przypadku problemów pojawiających się podczas testów na układzie kierowniczym, pracownicy fabryki mechanicznie sterowali samochodami, aby wyniki pojazdów zmieściły się w standardach.

Podczas rozmów z inspektorami odpowiedzialnymi za testy niektórzy mieli przyznać, że dane fałszowane są już od początku lat 90., jednakże przez brak wystarczającej dokumentacji ciężko jest ustalić jak długo procedury były naginane oraz ile pojazdów potrzebowało wspomagania do przejścia testów. Prawnicy dopatrują się przyczyn zaistniałej sytuacji w polityce firmy i kulturze korporacyjnej, która skupia się na zwiększeniu sprzedaży i dynamicznym rozwoju, a nie odpowiedzialności za swoje decyzje.

Prezes Subaru, Tomomi Nakamura, podczas konferencji przeprosił za działania, które mogą powodować utratę zaufania klientów oraz zszarganie reputacji marki. Jednocześnie zauważył, że pomimo falsyfikacji danych, żaden z samochodów nie stanowił zagrożenia na drodze, ponieważ nie naruszono standardów bezpieczeństwa określonych przez ustawę o transporcie drogowym. Testy miały być przeprowadzane na losowych samochodach, w których nie wykryto żadnych problemów z hamulcami, jednak jak się okazało, były to testy, w których sfałszowano dane dotyczące emisji spalin i zużycia paliwa.

Z czerwcowego raportu wynika też, że podczas testów zmieniano wartości w rubrykach z poziomem wilgotności oraz prędkością. Łączna liczba pojazdów, przy których doszukano się wykonywania niezgodnych z procedurami czynności wynosi 1869, czyli o 318 więcej niż wynikało z czerwcowej dokumentacji. W celu zapobiegnięcia kolejnym przypadkom wdrożono procedury reorganizacyjne dział inspekcji oraz przyjęto nowy personel.

Izabela Chmiel

Udostępnij:
  • 10
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    10
    Udostępnienia
I. Chmiel: Subaru fałszowało dane dotyczące bezpieczeństwa pojazdów Reviewed by on 30 września 2018 .

28 września, w związku z opublikowaniem raportu po zakończeniu kontroli pojazdów, kierownictwo Subaru zwołało konferencję w Tokio, podczas której przyznano się do falsyfikacji danych w testach hamulców oraz układu kierowniczego pojazdów. Poprzednie raporty opublikowane w czerwcu dotyczyły nieprawidłowości w dokumentacji o zużyciu paliwa i emisji spalin. Wówczas skupiono się jedynie na zbieraniu informacji, a nie

Udostępnij:
  • 10
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    10
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

KOMENTARZE: 1

  • Jak widac, Japonczycy ucza sie takze kombinowania od Zachodu…

Pozostaw odpowiedź