Komentarz eksperta

dr Krystyna Palonka: Zakup Volvo przez Chińczyków dowodzi globalizacji przemysłu samochodowego

palonka28 marca dokonała się największa międzynarodowa transakcja w chińskim przemyśle samochodowym. Ford Motor będący uprzednio właścicielem części koncernu Volvo, produkującego samochody osobowe (głównie na terenie Belgii i Szwecji) sprzedał go chińskiej firmie Zhejiang Geely Holding z prowincji Hangzhou.

Pierwsza transza (200 mln $) płatna w gotówce zostanie przeznaczona na spłatę zadłużenia Volvo wobec funduszy emerytalnych oraz na inne zalegle zobowiazania firmy, które obciążały będącego  już od dawna w finansowych tarapatach  Forda.

Negocjacje  trwały 18 miesięcy i wymagały i nadal wymagają, przezwyciężania wielu problemów prawnych. Jak wiadomo uprzednio Geely  (w roku 2008) przymierzał się, bez sukcesu, do zakupu części koncernu Forda w Michigan. Alan Mulally –CEO Forda uważa, że chiński rynek samochodowy, który stał się w 2009 roku największym na świecie, potrzebuje marek gwarantujących wysoki poziom jakości i musi sięgnąć po rozwiązania technologiczne najlepszych marek zachodnich. Obecna umowa zawiera warunki dotyczące sprzedaży praw własności intelektualnej, dostaw komponentów a także prowadzenia badań rozwojowych.

W 2007 i 2008 roku kierowano się podobną motywacją sprzedając  należące do Forda marki Aston Martin, Jaguar i Land Rover  indyjskiemu koncernowi Tata Motors.

Prezes Geely pan Li Shufu  zapewnił, że siedzibą zarządu firmy pozostanie Goteborg w Szwecji, a chińska firma pomoże modelom Volvo zaistnieć na chińskim rynku. Posługując się kwiecistym językiem (mandaryńskim) pan Li wyraził się następująco: „Postrzegam Volvo jako tygrysa. Należy on do dżungli i nie może być trzymany w zoo…..Serce tygrysa jest w Szwecji i w Belgii..jego łapy powinny obejmowac cały świat”.

Volvo planuje wyprodukować 390 000 samochodów w bieżącym roku (330 000 w roku 2009) i ma nadzieję znów kreować zyski dzięki przynależności do Geely. Ford  będzie nadal dostarczał fabrykom Volvo podzespoły i obiecał także służyć pomocą techniczną i  inżynieryjną oraz dostarczać niezbędnego wyposażenia do produkcji, narzędzi i wszelkiego wsparcia przez niesprecyzowany okres czasu. (Szwedzki model Volvo S40 – bazuje na mechanice Forda Focus a Volvo dostarcza silniki diesla dla wszystkich europejskich linii Forda). Dyrektor Forda do spraw finansowych oświadczył, że Ford będzie kontynuował inwestycje w Volvo podobnie jak to czynił w przypadku Jaguara i Land Rovera w Indiach. Świadczy to zapewne o wielkich powiązaniach pomiędzy wszystkimi firmami samochodowymi należącymi w przeszłości do Forda i o tym, że upadek jednej z nich odbije się tak czy inaczej w negatywny sposób na wynikach samego Forda.

Na razie ceny notowanych na giełdzie w Hongkongu akcji firmy Geely Automobile Holdings Ltd. – największego  producenta samochodów w Chinach – wzrosły w ciągu dnia o 1.5 procenta, a ceny akcji Forda na giełdzie w Nowym Jorku  wzrosły o 13 centów jeszcze przed oficjalnym otwarciem giełdy. Od początku roku do 26 marca akcje Forda skoczyły o 39 procent.

Transakcja Ford-Geely wzbudza wiele skrajnych emocji. Ekstremiści antychińscy uważają, że należy wpisać Volvo na listę „ no-buy” (nie kupuj – w domyśle …chińskich towarów). Przeciwna strona barykady spodziewa się, że Volvo wkrótce stanie się tańsze, nie tracąc swych bardzo wysokich walorów bezpieczeństwa i niezawodności.  Prawda, jak przeważnie, leży gdzieś po środku, ale dowodzi jednego: globalizacja w przemyśle samochodowym osiągnęła tak wysoki stopień, że właściwie NIE MA JUŻ  samochodu wyprodukowanego w jednym kraju. Można być pewnym, że w każdym z nich znajdą się części z Chin, Wietnamu, Polski, Szwecji czy USA i że upadek jednej firmy pociągnie za sobą efekt domina w bardzo wielu krajach. Dotyczy to zresztą nie tylko przemysłu samochodowego.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
dr Krystyna Palonka: Zakup Volvo przez Chińczyków dowodzi globalizacji przemysłu samochodowego Reviewed by on 29 marca 2010 .

28 marca dokonała się największa międzynarodowa transakcja w chińskim przemyśle samochodowym. Ford Motor będący uprzednio właścicielem części koncernu Volvo, produkującego samochody osobowe (głównie na terenie Belgii i Szwecji) sprzedał go chińskiej firmie Zhejiang Geely Holding z prowincji Hangzhou. Pierwsza transza (200 mln $) płatna w gotówce zostanie przeznaczona na spłatę zadłużenia Volvo wobec funduszy emerytalnych

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

KOMENTARZE: 1

  • Fajnie napisane. Rzeczywiscie dzis juz nie ma ze cos jest Made In cos tam. Wszystko sie wymieszalo.

Pozostaw odpowiedź