Indie news,Wydarzenia i zapowiedzi

Dni Indii w Krakowie

dni_indiiW dniach 22-24 kwietnia na Uniwersytecie Jagiellońskim odbędą się różne wykłady i warsztaty w ramach Dni Indii organizowanych przez Koło Naukowe Indologów UJ oraz Koło Naukowe Myśli i Kultury Wschodu UJ.

Program:

22 kwietnia 2010 (czwartek)

Oblicza Indii

FILOZOFIA – RELIGIA

9.00-13.00, Collegium Novum, Sala Senacka, I piętro

9.00-9.15 Otwarcie konferencji

dr hab. Marta Kudelska, prof. UJ, opiekun Koła Naukowego Myśli i Kultury Wschodu UJ

dr hab. Lidia Sudyka, prof. UJ, opiekun naukowy projektu oraz opiekun Koła Naukowego Indologów UJ

9.15-9.55 dr hab. Marta Kudelska, prof. UJOd hymnów Rigwedy do Birla Mandir

Celem wystąpienia jest ukazanie ciągłości ortodoksyjnej myśli indyjskiej od czasów najstarszych, poświadczonych w hymnach wedyjskich, aż po dzień dzisiejszy. Naszkicowany zostanie proces przekształcania się braminizmu w różne formy hinduizmu. Poruszony zostanie również problem, czy bardziej jest zasadne mówienie o jednym hinduizmie, czy raczej o wielu hinduizmach.

Marta Kudelska – kierownik Zakładu Filozofii Wschodu UJ. Absolwentka indologii i filozofii UJ. Najważniejsze książki na temat filozofii indyjskiej: Karman i dharma, wizja świata w klasycznej myśli indyjskiej, The Cosmological Scheme of the Upanishads, Hinduizm, Dlaczego istnieje raczej „Ja” niż „to”? Ontologia podmiotu w Upaniszadach. Tłumaczka klasycznych tekstów z sanskrytu: Bhagawadgita, Pieśń Czcigodnego Pana, Upaniszady. Zajmuje się również dialogiem międzykulturowym. Redaktor tomów: Człowiek na przełomie wieków, Nowe i dawne wzorce duchowości. Wartości etyczne w różnych tradycjach religijnych.

9.55-10.35 Maciej Jurek, Matki, żony i…, czyli przestrzeń kobiet w świetle Kodeksu Manu

Celem wykładu jest przedstawienie zasad etycznych, wystosowanych względem kobiet na gruncie hinduizmu. Przywołanie postulatów indyjskich legislatorów, w tym przede wszystkim Manu, posłuży refleksji zarówno nad ontycznym statusem kobiet, jak i ich miejscem w społeczeństwie hinduistycznym.

Maciej Jurek – absolwent studiów I stopnia filozofii UP oraz student III roku filologii orientalnej, spec. indianistyka UJ. Członek Koła Naukowego Indologów UJ.

10.35-11.15 mgr Jarosław Zapart, Czym jest Natura Buddy? Kontrowersje wokół centralnego pojęcia buddyzmu mahajana

11.15-11.55 mgr Grzegorz Okraszewski, Rabindranath Tagore – Artysta i Myśliciel

11.55-12.35 dr Przemysław PiekarskiKabir mówi: słuchaj bracie

Kabir (XV/XVI w.) to jeden z największych mistyków Indii. Jego wiersze, tłumaczone z języka oryginału (wschodnie hindi) i śpiewane przez Anupa Dźalotę, bedą głównym wątkiem prezentacji.

Przemysław Piekarski – adiunkt w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ. Z wykształcenia polonista, indolog, językoznawca, tłumacz. Kabirem zajmuje się od 30 lat. Przygotowuje książkę Droga odważnych. Indyjska mistyka nirguniczna.

12.35-13.05 Poczęstunek

14.00-15.30 Warsztat kalarippajattu (10 osób), Karolina Szwed, Krakowski Warsztat Jogi, ul. Józefitów 10/1

Kalarippajattu to indyjska sztuka walki ze stanu Kerala, w której wyróżnia się dwa style: północny wadakkan oraz południowy tekkan. W obu stylach praktyka obejmuje: naukę sekwencji ruchowych, walkę wręcz oraz z użyciem broni (różne rodzaje kijów, noże, miecz i tarczę, urumi – giętkie, długie ostrze), a także ćwiczenia oddechowe. Kalarippajattu oparte zostało na wiedzy o systemie leczniczym związanym z punktami witalnymi w ciele człowieka oraz z ajurwedą. Warsztat będzie próbą pokazania złożoności treningu kalarippajattu, który poprawia elastyczność, wpływa na koordynację ruchową, koncentrację oraz kształci postawę duchową. Podczas warsztatu uczestniczy poznają sekwencję rozpoczęcia i zakończenia treningu, pierwszą podstawową sekwencję symulującą walkę oraz system ćwiczeń wzmacniających i rozciągających.

Zapisy: 20-21 kwietnia 2010, Katarzyna Juryk: zapisy.warsztaty(at)gmail.com

PODRÓŻE

16.00-17.15 dr Marek KalmusTawang – Kraina Monpów w Arunachal Pradesh, Małopolski Instytut Kultury, Karmelicka 27, III piętro

Dystrykt Tawang przy granicy bhutańsko-tybetańskiej to odwieczna kraina Monpów, jednego z plemion bhutańsko-tybetańskich żyjących od 2 tys. lat we Wschodnich Himalajach. W 1962 roku obszar ten był całkowicie zajęty przez Chińczyków i został odzyskany przez Indie po ciężkich walkach i dyplomatycznych uzgodnieniach. Tu urodził się VI Dalaj Lama, działał legendarny mahasiddha Thangtong Gjalpo, tędy uciekali do Indii Dalaj Lamowie XII i XVI, tu znajduje się jeden z największych tybetańskich klasztorów w Indiach – Tawang (XVII w.).

Marek Kalmus – podróżnik, tybetolog, od ponad 30 lat bada kulturę tybetańską i tradycje plemion himalajskich.

20.00-20.30 Hanna Swaryczewska, Natjaśastra. Instrumenty muzyczne i muzyka a teatr sanskrycki, Ptasiek Cafe, Dajwór 3

Referat jest oparty na pracy magisterskiej, napisanej pod kierunkiem dr hab. Lidii Sudyki, prof. UJ, i stanowi analizę traktatu Natjaśastra pod kątem wzmianek o muzyce i instrumentach muzycznych. Wyłaniają się tutaj dowody na wyjątkowo ścisłe powiązanie materii teatru z warstwą muzyczną. Traktat zawiera również systematyzację klasycznych instrumentów indyjskich, a wykorzystywany jest do dziś jako kompendium wiedzy o klasycznym teatrze sanskryckim.

20.30-22.00 Janek Kubek, Wprowadzenie do klasycznej muzyki indyjskiej, Tradycyjne kompozycje na table solo, Ptasiek Cafe, Dajwór 3

23 kwietnia 2010 (piątek)

Oblicza Indii

LITERATURA – ETNOBOTANIKA – SZTUKA – ETNOGRAFIA

10.00-14.00 Auditorium Maximum, Sala konferencyjna, II piętro

10.00-10.40 dr hab. Lidia Sudyka, prof. UJ, Zaślubiny Śiwy i Parwati – malowidła i rzeźby świątyni w Lepakshi

Świątynia w Lepakshi, niewielkiej wiosce w stanie Andhra Pradeś, jest stosunkowo mało znana i odwiedzana. Uwagę przyciągają przede wszystkim zdobiące ją dobrze zachowane malowidła, ale również rzeźby i reliefy. Opowiedziane przez rzeźbiarzy i malarzy z Lepakshi historie częstokroć mają lokalny rodowód, głównie przedstawiają jednak powszechnie znane w Indiach mity. Jednym z wątków, po który chętnie sięgali indyjscy poeci i artyści były zaślubiny boga Śiwy z Parwati. W Lepakshi temat odnajdziemy w malowidłach i rzeźbie. Szczególnie ciekawe wydaje się przedstawienie zaślubin boskiej pary, stanowiące wręcz plan jednego z pawilonów. Prezentacja wykorzystująca materiały zgromadzone w czasie badań terenowych w Indiach w 2009 roku.

10.40-11.20 mgr inż. Marek Styczyński, Święte rośliny Indii

Etnobotanika bada związki roślin i ludzi w ich aspektach kulturowych i religijnych, gospodarczych, a także ekonomicznych i politycznych. Pojęcia ‘ethnobotany’ użył po raz pierwszy, w roku 1895, John W. Harsberger, profesor University of Pennsylvania. Nowoczesne podejście do etnobotaniki skupia się na miejscu roślin w kulturze ludzkiej oraz wzajemnych relacjach pomiędzy roślinami i ludźmi. Kultury Indii są prawdziwą skarbnicą wiedzy etnobotanicznej, a kilka z roślin ważnych dla nich stanowi powszechnie rozpoznawalne symbole religijne. Lotos i drzewo bodhi, ale także tulsi, rudraksa: Łzy Rudry, oraz etnobotaniczne kompleksy w rodzaju: napoju homa, ogrodu Shivy: shripala, datura, bhang, roślinnych mieszanek samigri, różańców mala i kwiatowych girland wanamala, to fascynujące drogi do zrozumienia tradycyjnej kultury, ale i zadziwiających jej aktualnych przejawów w postaci głęboko osadzonych w kulturze ruchów ekologicznych, mód i symboli politycznych. Wykład i prezentacja etnobotaniczna.

Marek Styczyński – mgr inż. leśnictwa specjalizujący się w ekologii terenów górskich, łączy wykształcenie przyrodnicze z pasją muzyczną i podróżami. W poszukiwaniu instrumentów tradycyjnych i wiedzy o ich zastosowaniu odwiedził wielokrotnie Indie, Nepal, Azję Środkową: Uzbekistan, Turkmenię i Tadżykistan, Turcję, kraje bałkańskie, obszary tundry w Sapmi / Laponii za Kręgiem Polarnym oraz swe ulubione Karpaty. Od kilku lat w centrum jego zainteresowań znajdują się etnobotanika i etnobotaniczne aspekty muzyki tradycyjnej Europy i Azji. Wykład i materiał fotograficzny jest częścią przygotowywanej książki pt. „Wprowadzenie do etnobotaniki”. Autor i współautor kilkudziesięciu wydawnictw płytowych opublikowanych w Polsce, USA, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii oraz książek, alternatywnych przewodników i wielu publikacji zawodowych. Mieszka w Krakowie.

11.20-12.00 mgr Agnieszka Staszczyk, Obrazy kultu lingi we wczesnej rzeźbie indyjskiej

Linga i jej kult od wielu wieków łączone są z bogiem Śiwą. Oddawanie czci lindze miało spore znaczenie. Dopatrywano się tu silnego wciąż przywiązania do tzw. rdzennych kultów, związanych z wegetacją i płodnością. Początkowo linga nie była wyłącznie fallicznym symbolem Śiwy. Rzeźby datowane na ostatnie wieki przed naszą erą i pierwsze wieki naszej ery prezentują bardzo interesujący obraz jej kultu. Spora ilość zachowanych ling, wiele posągów ityfallicznych, sceny ukazujące czczących lingi, bądź inne postacie “wpisane” w lingę, a wśród nich tzw. mukhalingi (wyobrażenia złożone z fallusa i najczęściej jednej lub czterech, rzadziej dwóch głów) to świadectwo rozwoju kultu lingi pozwalające na próbę odtworzenia jego podstawy, szczególnie w zakresie, który nie zachował się w innych zapisach. Przeobrażający się w owym czasie braminizm przejął tylko niektóre jego elementy, dające się włączyć w kult przede wszystkim Śiwy. Tymczasem, warto zwrócić uwagę na pozostałe, bardziej pierwotne aspekty tego zjawiska.

Agnieszka Staszczyk – absolwentka filologii orientalnej, spec. indianistyka i historii sztuki UJ. Obecnie kończy studia doktoranckie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz prowadzi zajęcia w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ.

Scena z lingą, okres Kuszanów, Mathura, State Museum w Lucknow, fot. A. Staszczyk

12.00-12.40 dr Mateusz Wierciński, Indie i motyw Kaina

Współczesne obrzędy ofiarne w wioskowych Indiach zawierają elementy, które stają się bardziej zrozumiałe dopiero po zapoznaniu się z przebiegiem i znaczeniem wcześniejszych rytów ofiarnych z ludzi. Indyjski materiał etno-historyczny pozwala również przybliżyć rozumienie obrzędowych morderstw w innych częściach świata, a w szczególności jest ciekawą ilustracją do podobnych motywów biblijnych.

Mateusz Wierciński – antropolog kulturowy, adiunkt w Instytucie Geografii UJK w Kielcach, gdzie prowadzi zajęcia z geografii regionalnej świata. Jego główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół religii społeczności plemiennych w Indiach i na świecie, wykorzystywanych porównawczo w studiach nad tradycjami biblijnymi.

12.40-13.10 Poczęstunek

Lekcje języków, Klub U Louisa, Rynek Główny 13

14.00-14.30 Lekcja hindi

14.30-15.00 Lekcja tamilskiego

15.00-15.30 Lekcja urdu

15.30-16.00 Lekcja sanskrytu

16.00-17.00 Pokaz strojów indyjskich, Klub U Louisa, Rynek Główny 13

Fuzja tego, co dla ciała i tego, co dla ducha przygotowana przez członków Koła Naukowego Indologów UJ i Dalekowschodniego Koła Naukowego UJ. Dla żądnych wiedzy – garść informacji na temat ubiorów (zarówno kobiecych, jak i męskich) z Półwyspu Indyjskiego, oraz wszystkiego, co z modą związane; biżuterii, makijażu itp. Dla tych, którzy chcą nacieszyć oko – pokaz zdjęć i – w pełnym wymiarze – prezentacja tego, co słowem zostanie nakreślone. Dla wszystkich, którzy zastanawiali się „gdzie jest początek, a gdzie koniec?” – prezentacja upinania sari.

17.30-18.15 Kamila Szanduła, Jak podróżować po Indiach?, Massolit Books, Felicjanek 4

Jak w bezpieczny i tani sposób podróżować po Indiach? Opowiem o moich przygodach i miejscach, które odwiedziłam, ponadto przekażę, czego należy się wystrzegać, na co zwracać uwagę, co ze sobą zabrać i jak przygotować się do podróży. Wystąpienie urozmaicę pokazem slajdów.

Kamila Szanduła – studentka kulturoznawstwa, tancerka w zespole Natyalaya, organizatorka krakowskiego Bollywood Party, miłośniczka kultury indyjskiej, pilot wycieczek, podróżnik, autostopowiczka.

18.30-20.00 Wieczór poetycki, Massolit Books, Felicjanek 4

Dla miłośników poezji utwory poetów piszących w języku hindi; zarówno wiersze oryginalne, jak i tłumaczenia na język polski (autorstwa dr Renaty Czekalskiej). Deklamacji towarzyszyć będzie klasyczna muzyka indyjska. Wiersze zaprezentują członkowie Koła Naukowego Indologów UJ i Dalekowschodniego Koła Naukowego UJ.

18.30-20.00 Warsztat jogi (15 osób), Szkoła Jogi Sadhana, ul. Długa 17 (Pasaż Wenecki)

Zapisy: 20-21.04.2010, Katarzyna Juryk: zapisy.warsztaty(at)gmail.com

24 kwietnia 2010 (sobota)

9.00-10.30 Warsztat bharatanatjam (15 osób), Ewa Wardzała, Krakowski Warsztat Jogi, ul. Józefitów 10/1

Zapisy: 20-21.04.2010, Katarzyna Juryk: zapisy.warsztaty(at)gmail.com

Oblicza Indii

HISTORIA – SPOŁECZEŃSTWO – POLITYKA

11.00-15.00 Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji, III piętro, s. 33

11.00-11.40 mgr Kamila Junik, O potędze Radźputów słów kilka

Radźputowie zamieszkujący teren dzisiejszego stanu Radźasthan to jedna z najwaleczniejszych kast indyjskich. Ze względu na ideologię oraz położenie geograficzne byli stroną wielu konfliktów, np. z władcami muzułmańskimi czy Marathami. Ideą wystąpienia jest spojrzenie na ich losy i historię poprzez architekturę, głównie majestatyczne fortyfikacje regionów Mewar i Marwar. Wykład ilustrowany zdjęciami.

Kamila Junik – indolożka, zajmuje się współczesną literaturą hindi. Tłumaczka poezji hindi na język polski. Organizatorka konferencji o Pakistanie w 2005 roku. Biegły tłumacz języka urdu oraz hindi. Do jej zainteresowań naukowych należą: ruchy kobiece w Indiach i Pakistanie, islam na subkontynencie indyjskim, sytuacja mniejszości, współczesna literatura urdu, sztuka i architektura Indii i Pakistanu. Pracuje w Zakładzie Indianistyki IFO UJ.

11.40-12.20 dr Aleksander GłogowskiObecny stan konfliktu w Kaszmirze

Spór o Kaszmir to przykład konfliktu pomiędzy prawem narodów do samostanowienia a nienaruszalnością granic państwowych. W ostatnich latach pojawiła się nadzieja na nawiązanie dialogu pomiędzy Indiami a Pakistanem, który ma doprowadzić do osiągnięcia kompromisu w kwestii Kaszmiru. Jednakże, wyjściowe stanowiska obydwu stron, oraz formalnie nadal obowiązujące rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ, czynią ten problem praktycznie nierozwiązywalnym. Kaszmir, kiedyś światowej sławy kurort, posiadający walory turystyczne porównywalne ze Szwajcarią, do dziś nie może odzyskać dawnej świetności. Wykład ma na celu przedstawienie stanowisk rządów Indii i Pakistanu oraz przedstawicieli lokalnych ruchów niepodległościowych. Ma również zarysować ewentualne płaszczyzny przyszłego porozumienia oraz perspektywy ich realizacji na tle wydarzeń w regionie Azji Południowej.

Aleksander Głogowski – politolog, adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ, stypendysta Institute of Strategic Studies w Islamabadzie, Academic Hospitality School of Oriental and African Studies w Londynie. Specjalizuje się w problematyce polityki zagranicznej Pakistanu i sytuacji politycznej pogranicza afgańsko-pakistańskiego. Członek Editorial Advisory Board „Central Asia”, czasopisma Area Study Centre Uniwersytetu w Peszawarze. Członek Zespołu Interdyscyplinarnych Badań Euroazjatyckich IFO UJ.

12.20-13.00 mgr Jakub Stępień, Hinduski nacjonalizm a wolność religijna. Apostazja, konwersje i rekonwersje we współczesnych Indiach

Podczas wykładu zostanie przedstawiona problematyka wolności religijnej w doktrynie hinduskiego nacjonalizmu, „uzasadnienie” pogromów i prześladowań religijnych we współczesnych Indiach oraz stosunek hinduskiego fundamentalizmu religijnego wobec indyjskich mniejszości religijnych, ze szczególnym uwzględnieniem wspólnoty chrześcijańskiej.

Jakub Stępień – politolog i religioznawca, doktorant Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ, specjalista ds. problematyki politycznej, społecznej i religijnej Azji Południowej. Prowadzi badania z zakresu fundamentalizmu religijnego, utopii, systemów totalitarnych oraz procesów narodowotwórczych.

13.00-13.40 mgr Marek Moroń, Partyzantka ludowa w Indiach. Naksalici – historia i współczesność

Od lat czterdziestych XX wieku na terenie Indii ma miejsce, ze zmiennym natężeniem i zakresami, konflikt partyzantki ludowej z administracją kraju. Zjawisko to wyrasta z ideologii komunistycznej o autentycznym, niewspomaganym z zewnątrz, wymiarze. Przez ponad pół wieku było postrzegane i traktowane przez władze Indii jako problem lokalnego naruszania porządku i prawa. W ostatnich latach sytuacja ta uległa zasadniczej jakościowej zmianie. Rząd Indii postrzega już partyzantkę ludową jako najpoważniejszy problem polityki wewnętrznej kraju. Historia ludowej partyzantki, jej charakter i cechy, które stanowią o jej rozmiarach i trwałości są interesującym i mało znanym elementem wiedzy o współczesnych Indiach.

Marek Moroń – w latach 2001-2006 Konsul Generalny RP w Mumbaju. Od 2006 roku wykładowca Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ i współpracownik Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach. Założyciel Fundacji Polska-Azja XXI wiek. W kręgu jego zainteresowań znajdują się: problematyka polityczna Azji Południowej, średniowieczna poezja perska, islam europejski, sztuki dokhra, plemiona z Orisy, Ćhattisgarhu i Bengalu.

13.40-14.20 mgr Mikołaj Bolczyk, Uwarunkowania zaangażowania Indii w regionie. Kazus Afganistanu

Wykład koncentruje się wokół kwestii uwarunkowań kulturowych i politycznych dla zaangażowania Indii w regionie środkowoazjatyckim na przykładzie współczesnych stosunków afgańsko-indyjskich. Przedstawione zostaną realne i potencjalne płaszczyzny porozumienia oraz ewentualne przeszkody w kształtowaniu tych relacji.

Mikołaj Bolczyk – doktorant w Zakładzie Iranistyki IFO UJ. Absolwent iranistyki oraz Wydziału Prawa i Administracji UJ (Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego). Reprezentant UJ na 1st International F. Born Moot Court Competition (międzynarodowe prawo konfliktów zbrojnych) w Budapeszcie. Uczestnik I edycji Jagiellońskiej Kuźni Dyplomatów. Stypendysta w International Center for Persian Studies w Teheranie. Tłumacz języka dari w ramach PKW Afganistan. Od marca 2010 roku koordynator sekcji azjatyckiej Ośrodka Międzynarodowego Prawa Humanitarnego i Praw Człowieka UJ.

14.20-14.50 Poczęstunek

15.30-16.30 Zakończenie konferencji i występ Grupy Natyalaya, Śródmiejski Ośrodek Kultury, ul. Mikołajska 2

Pokaz klasycznych tańców indyjskich (bharatanatjam oraz odissi), a także tańca bollywood. NATYA oznacza taniec, LAYA – oddanie czemuś, poświęcenie, ale także rytm, melodia, dźwięk. Tancerki tworzące zespół fascynuje taniec i rytm, nie tylko indyjski. Są wśród nich tancerki orientalne, flamenco i tańca współczesnego. Grupa istnieje od kwietnia 2008 roku. Powstała i działa przy Krakowskim Warsztacie Jogi. Skład zespołu: Ewa Wardzała, Agnieszka Kapelko, Anita Singh, Ela Wlezień, Kamila Szanduła, Kamila Witalińska, Agnieszka Wójcik, Jagoda Romanowska i Jagoda Flaga.

17.00-20.00 Popołudnie z kinem tamilskim, Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji, III piętro, s. 33

mgr Krystyna Gawryluk-Goodling


21.00 Spotkanie integracyjne Kół

Klub Stereo, ul. św. Tomasza 11A

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Dni Indii w Krakowie Reviewed by on 17 kwietnia 2010 .

W dniach 22-24 kwietnia na Uniwersytecie Jagiellońskim odbędą się różne wykłady i warsztaty w ramach Dni Indii organizowanych przez Koło Naukowe Indologów UJ oraz Koło Naukowe Myśli i Kultury Wschodu UJ. Program: 22 kwietnia 2010 (czwartek) Oblicza Indii FILOZOFIA – RELIGIA 9.00-13.00, Collegium Novum, Sala Senacka, I piętro 9.00-9.15 Otwarcie konferencji dr hab. Marta Kudelska, prof.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

KOMENTARZE: 1

  • Avatar Krzysztof Iwanek

    Super program:)

Pozostaw odpowiedź