Chiny news

Dalekosiężne plany rozwoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego

SAIC 2Chen Hong, prezes największego chińskiego producenta samochodów SAIC Motor Co., na targach samochodowych w Szanghaju wystosował notę do wystawców na show samochodowym, w której stwierdził, że jego marka w ciągu pięciu lat będzie równie znana co największe marki samochodów. „Nasze marki, takie jak Roewe i MG, do roku 2015 będą miały reputację i sławę podobną do międzynarodowych marek, takich jak Buick i Volkswagen,” miał stwierdzić Chen Hong. Ambitna wypowiedź prezesa największej w Chinach z firm samochodowych wyraża stare chińskie nadzieje na uwolnienie obecnie największego na świecie rynku samochodowego od dominacji zagranicznych marek. W tym celu SAIC i inni chińscy producenci samochodów dokonują agresywnej ekspansji, między innymi poprzez kupno zagranicznych firm samochodowych, pozyskiwanie technologii i tworzenie fabryk i sieci sprzedaży samochodów w całej Azji, na Bliskim Wschodzie i w Europie Wschodniej. Jak twierdzi Michael Dunne, analityk przemysłowy i prezes Dunne & Co., Chiny nigdy nie ukrywały swoich ambicji co do chęci posiadania wielkiego przemysłu motoryzacyjnego. Chiński rynek motoryzacyjny pozostaje jednak zdominowany przez amerykańskiego giganta General Motors i niemieckiego Volkswagena, których udział w chińskim rynku wynosi odpowiednio 13% i 11,4%. Żadna z pozostałych 75 firm samochodowych obecnych na chińskim rynku, na którym w zeszłym roku sprzedano rekordowo 18 milionów samochodów, nie posiada w nim udziału większego niż 4%.

SAIC jest największym sprzedawcą samochodów w Chinach, ze względu na pozostawanie w spółce typu joint-venture z gigantami General Motors i Volkswagen. Według chińskich przepisów prawnych, zagraniczna firma zamierzająca produkować samochody w Chinach, musi posiadać lokalnego partnera. SAIC wchodząc we współpracę z GM miał na celu nie tylko zdobycie chińskiego rynku, ale także ekspansję na inne wschodzące rynki azjatyckie, między innymi poprzez sprzedaż małych samochodów i minivanów w Indiach. Ponadto, aby zdobyć technologie i posiąść znaczące marki, SAIC nabył brytyjskiego Rovera oraz południowokoreańskiego Ssangyonga.

Stworzywszy dotychczas takie marki jak Roewe, SAIC w zeszłym tygodniu wyprodukował pierwszy model marki Baojun, opracowany wspólnie z GM i Wuling Motors, jako część nowej generacji marek przeznaczonych na lokalny rynek.

Honda, Nissan i Peugeot także wypuszczają nowe tanie modele samochodów, wyłącznie na chiński rynek i coraz częściej uważa się, że jest to warunek odniesienia sukcesu na tym rynku.

Według Michael’a Dunne’a, nowa polityka Pekinu odzwierciedla niecierpliwość władz odnośnie niewielkich postępów chińskich producentów samochodów, dotyczących rozwoju własnej technologii produkcji silników. Oznacza to, że nowi chińscy producenci samochodów są tylko współwłaścicielami własności intelektualnej, dotyczącej technologii produkcji samochodów.

Jan Wołoszyn

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Dalekosiężne plany rozwoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego Reviewed by on 28 kwietnia 2011 .

Chen Hong, prezes największego chińskiego producenta samochodów SAIC Motor Co., na targach samochodowych w Szanghaju wystosował notę do wystawców na show samochodowym, w której stwierdził, że jego marka w ciągu pięciu lat będzie równie znana co największe marki samochodów. „Nasze marki, takie jak Roewe i MG, do roku 2015 będą miały reputację i sławę podobną

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

KOMENTARZE: 1

  • Zapamiętajmy ten news. Za kilka lat będzie głośno o chińskich autach (a zapewne także o indyjskich). Już dziś BYD, producent z Shenzhen produkuje auta o silnikach hybrydowych, a Geely w ub.r. wszedł w posiadanie Volvo.
    Cyt. „Ponadto, aby zdobyć technologie i posiąść znaczące marki, SAIC nabył brytyjskiego Rovera oraz południowokoreańskiego Ssangyonga.”
    A propos Rovera, historia tej firmy to zarazem lekcja poglądowa na temat zmierzchu brytyjskiej motoryzacji, jeszcze w latach 50-tych najsilniejszej w Europie. Dziś Rover jest wytwarzany w Chinach pod nazwą Roewe. Jednak liderami pod względem bezpieczeństwa są: Lifan, Great Wall i BYD, ich samochody najlepiej wychodzą na crash testach przeprowadzanych poza Chinami. W każdym razie nie są mniej bezpieczne niż głośno reklamowane w Europie Śr.-Wsch. Dacia Logan czy Chevrolet Aveo, że o produkowanej do niedawna kabinie śmierci zwanej Seicento nie wspomnę. :-)

Odpowiedz na „ZyggiAnuluj pisanie odpowiedzi