BLOGOSFERA

Cztery Wielkie Wynalazki

Chiny od zawsze słynęły ze swoich wynalazków. Ten wielki naród wciągu swojej całej historii uzbierał naprawdę pokaźną ich ilość.

compass1

Obywatele Chin dumni są ze swoich osiągnięć, dlatego też funkcjonuje u nich określenie – Cztery Wielkie Wynalazki. Symbolizuje ono ich potęgę naukową i technologiczną. Zwrot ten odnosi się do czterech wynalazków, które jako pierwsze pojawiły się w Chinach.

Cztery Wielkie Wynalazki

  • druk
  • kompas
  • papier
  • proch

Druk nie istniałby gdyby nie papier, który wynaleziono najpóźniej w 105 r. Następnie na papierze zaczęto odbijać napisy wyryte w kamieniu, a w latach późniejszych napisy i grafiki pojawiały się za pomocą drzeworytu.

Chińczycy wynaleźli również kompas i byli pierwszym narodem, który poznał właściwości igły magnetycznej.  Już od I wieku n.e. używano namagnesowanej łyżki, która pod koniec III w. zaczęła przybierać formę magnetycznej igły.

Proch a właściwie proch czarny (dymny) został wynaleziony przez taoistycznego chemika w IX w. n. e. w okresie późnej dynastii Tang (618–907 r.). Prawdopodobnie wynaleziono go przypadkiem szukając eliksiru nieśmiertelności.

To oczywiście cztery główne wynalazki, które dają Chińczykom powód do dumy. Oczywiście samych wynalazków jest dużo więcej. Zaliczyć do nich możemy banknoty, jedwab, taczka, soczewka, dziesiętny system liczenia czy porcelana.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Cztery Wielkie Wynalazki Reviewed by on 1 lipca 2015 .

Chiny od zawsze słynęły ze swoich wynalazków. Ten wielki naród wciągu swojej całej historii uzbierał naprawdę pokaźną ich ilość. Obywatele Chin dumni są ze swoich osiągnięć, dlatego też funkcjonuje u nich określenie – Cztery Wielkie Wynalazki. Symbolizuje ono ich potęgę naukową i technologiczną. Zwrot ten odnosi się do czterech wynalazków, które jako pierwsze pojawiły się

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Piotr Chodak

肖达克 彼得 / www.chinytolubie.pl / Interested in: Business, China and Far East, public relations, political marketing, media

Pozostaw odpowiedź