Artykuły,Publicystyka

CSPA na 5. Kongresie Morskim – Relacja

7 czerwca Centrum Studiów Polska-Azja zorganizowało panel dedykowanym morskiej nitce Nowego Jedwabnego Szlaku. Wydarzenie odbyło się w ramach 5. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie. W panelu udział wzięli Paweł Behrendt (CSPA), Patrycja Pendrakowska (CSPA) oraz Radek Pyffel (AIIB). Nasi eksperci uczestniczyli nie tylko w obradach kongresu, mieli także okazję zwiedzić szczeciński port. Samo wystąpienie zakończyło się ożywioną dyskusją udziałem publiczności na temat chińskiej polityki na Morzu Południowochińskim oraz postawy USA względem ambitnych planów Pekinu.

Poniżej przedstawiamy streszczenie głównych koncepcji przedstawionych w trakcie panelu. Więcej informacji na ten temat znajdzie się w analizie przygotowywanej prze Pawła Behrendta, która ukarze się w drugiej połowie lipca.

Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku, znana również jako One Belt One Road (OBOR) to nie tylko głośne w Polsce połączenie kolejowe z Chinami, ale także, a może przede wszystkim połączenie morskie. Ta mniej znana nitka niesie dużo większe implikacje gospodarcze i polityczne. Skala chińskich planów uprawnia do używania terminu „megaprojekt”, a ich przedsmak można było odczuć podczas zorganizowanego w Pekinie w dniach 14-15 maja Forum Pasa i Szlaku. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele ponad stu krajów i organizacji międzynarodowych, w tym trzydzieści głów państw. Przewodniczący ChRL Xi Jinping przedstawił ogólną jeszcze, ale imponującą swoim rozmachem wizję przekształcenia mechanizmów współpracy gospodarczej i międzynarodowej w skali całej Eurazji i części Afryki.

OBOR to dużo więcej niż prosta budowa połączenia kolejowego (Belt) między Chinami a Europą. To szereg inwestycji infrastrukturalnych w Azji Centralnej oraz (już) w niektórych krajach Europy Płd-Wsch i Środkowej, wspieranych przez powołany specjalnie w tym celu Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB). Biorąc jednak pod uwagę prosty fakt, że niemal całość wymiany handlowej między Chinami a Europą Zachodnią odbywa się drogą morską (99%), okazuje się, iż połączenie morskie (Road) ma dużo większe znaczenie. W Pekinie nigdy zresztą nieukrywano, że oba połączenia są traktowane jak cały i kompleksowy projekt. Pierwsze przymiarki w tym kierunku rozpoczęły się jeszcze na początku obecnego stulecia wraz z inwestycjami w pakistańskim porcie Gwadar. Mimo licznych problemów oraz zmian koncepcji daje się wyróżnić sieć strategicznych z punktu widzenia ChRL punktów na morskim szlaku komunikacyjnym (SLOC) do Europy. Są nimi: sporne archipelagi na Morzu Południowochińskim, porty w Birmie, Bangladeszu i na Sri Lance, Pireus w Grecji, wspomniany już Gwadar oraz Dżibuti. W miejscach tych dokonano już trudnych do oszacowania inwestycji, a zapowiadane dalsze przekraczają kwotę 100 miliardów dolarów. Chińskie działania wzdłuż Road, doprowadziły nie tylko do wzrostu wymiany handlowej, ale także do zaostrzenia sytuacji politycznej. Dotyczy to szczególnie basenu Morza Południowochińskiego, chociaż zdaniem Indii destabilizacją zagrożona jest cała Azja Płd-Wsch.

Działania podejmowane przez Chiny sprawiły, że w 2015 spośród 20 największych towarzystw żeglugowych specjalizujących się w przewozie kontenerów 5 to spółki chińskie, odpowiadające za 18% globalnych obrotów. Z kolei Spółki zarządzające terminalami kontenerowymi (Hutchinson, CMPH, Cosco, CSTD) już stały się światowymi liderami. Przykładowo CMPH wykupił pakiety kontrolne terminali kontenerowych w Marsylii, Houston, Miami i Long Beach.

Morska część Jedwabnego Szlaku może doczekać się jeszcze jednej nitki, dość atrakcyjnej z punktu widzenia polskich portów. Od pewnego czasu Chiny zwracają baczniejszą uwagę na Północną Drogę Morską i możliwość samodzielnego z niej korzystania, bez pomocy Rosji. Póki co działania te ograniczają się do budowy na małą skalę pełnomorskich lodołamaczy oraz statków przystosowanych do żeglugi po wodach arktycznych. Kwestia uruchomienia regularnych połączeń żeglugowych między Dalekim Wschodem, a Europą przez Arktykę jest zależna od tempa zmian klimatu, ale Chiny, a także Japonia, już czynią przygotowania do podjęcia takich działań w przyszłości. Zaletą tego rozwiązania jest nie tylko skrócenie czasu podróży, ale także potencjalny wzrost znaczenia portów położonych w północnej części Europy, w tym w basenie Morza Bałtyckiego.

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
CSPA na 5. Kongresie Morskim – Relacja Reviewed by on 14 czerwca 2017 .

7 czerwca Centrum Studiów Polska-Azja zorganizowało panel dedykowanym morskiej nitce Nowego Jedwabnego Szlaku. Wydarzenie odbyło się w ramach 5. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie. W panelu udział wzięli Paweł Behrendt (CSPA), Patrycja Pendrakowska (CSPA) oraz Radek Pyffel (AIIB). Nasi eksperci uczestniczyli nie tylko w obradach kongresu, mieli także okazję zwiedzić szczeciński port. Samo wystąpienie zakończyło

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Pozostaw odpowiedź