Japonia news,News,Wydarzenia i zapowiedzi

Chopin po japońsku

chopinjap

W dniach 17-19 lutego 2011 r., w Teatrze Studio w Warszawie odbędą się prapremierowe spektakle pierwszej polskiej sztuki Nō pt. „Stroiciel Fortepianu” w wykonaniu Teatru Tessenkai z Japonii. Dramat oparty jest na scenariuszu Jadwigi M. Rodowicz, ambasadora RP w Japonii, japonistki i byłej członkini zespołu „Gardzienice”.

Treścią dramatu jest symboliczne spotkanie i rozmowa między dwoma przyjaciółmi – Chopinem i Delacroix. Artyści spotykają się po latach w magicznym ogrodzie w Nohant (Francja), gdzie zmęczony Paryżem Delacroix przyjeżdża odpocząć. Tam, niespodziewanie zdaje mu się widzieć, zmarłego już, Chopina. To dziwne spotkanie daje im możliwość dokończenia rozmowy o sztuce i muzyce, o rozdarciu kompozytora między dwoma krajami (Polskę i Francję), o samotności, o trudnościach tworzenia.

Spektakl niewątpliwie jest wielkim wydarzeniem dla polskiej sceny teatralnej, która do tej pory nie sięgała po tak dalekie źródła jak tradycyjny, japoński teatr Nō. Teatr ten jest najstarszym, istniejącym widowiskiem scenicznym na świecie – jego ostateczna forma została wypracowana 600 lat temu i po dziś nie została zmieniona (jedynie uzupełniano ją nowymi rozwiązaniami). Jego twórcy czerpali z tradycji innych kultur (chińskiej, koreańskiej czy indyjskiej) ale zawarli w nim także tą rodzimą: religijną (shintoizm, buddyzm) oraz świecką (ludową i dworską).

Jadwiga Rodowicz

Jadwiga Rodowicz

Spektakle teatru Nō to swoiste połączenie dramatu, tańca, muzyki i śpiewu. Taniec w teatrze Nō to przede wszystkim praca ciała i jego energii, która dodaje ruchowi wyrazistości, ekspresyjności. Choreografia opiera się na skomplikowanych strukturach rytmicznych i abstrakcyjnych gestach, które oddają (czy interpretują) treść dramatu. Spektaklowi towarzyszy muzyka oraz głęboki śpiew, który wywodzi się z rytualnych inkantacji. Przepiękny, pełen majestatu, ale zarazem prawdziwie samurajskiej koncentracji, taniec stanowi samo centrum sztuki.

W spektaklu ważną rolę odgrywają atrybuty przypisywane postaciom jak kostiumy, maski i wachlarze, dzięki którym przypisuje się im odpowiednie cechy, określa płeć. Akcesoria dodają ekspresji gestom wykonywanym przez aktora (wachlarz) lub wyrażają emocje (maska). W spektaklu Jadwigi M. Rodowicz „Stroiciel fortepianu” użyto unikatowej maski Nō, zabytku z XVI w.

Główną rolę Ducha Chopina odegra Kanze Testunojo, który otrzymał japoński „Paszport Chopina 2010” za znakomitą rolę w tymże spektaklu. Na fortepianie zagra laureatka VI nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w roku 1995, Magdalena Lisak. Spektaklowi towarzyszy także akompaniament czarownej, niesamowitej muzyki Nohi, opartej na bębenkach i flecie.

Po warszawskich pokazach, 28 lutego 2011 roku, odbędzie się uroczysty pokaz spektaklu na scenie Teatru Narodowego Nō w Tokio w obecności przedstawiciela rodziny cesarskiej.

Autor: Lena Janickova

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Chopin po japońsku Reviewed by on 16 lutego 2011 .

W dniach 17-19 lutego 2011 r., w Teatrze Studio w Warszawie odbędą się prapremierowe spektakle pierwszej polskiej sztuki Nō pt. „Stroiciel Fortepianu” w wykonaniu Teatru Tessenkai z Japonii. Dramat oparty jest na scenariuszu Jadwigi M. Rodowicz, ambasadora RP w Japonii, japonistki i byłej członkini zespołu „Gardzienice”. Treścią dramatu jest symboliczne spotkanie i rozmowa między dwoma

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

KOMENTARZE: 1

  • Nie nazwałbym teatru No „najstarszym istniejącym widowiskiem scenicznym na świecie” – autorka nie wzięła chyba pod uwagę indyjskiego Kudijattam?

Pozostaw odpowiedź