Birma news,News

Birma: powrót prywatnych dzienników po prawie 50 latach monopolu państwowego

newspapers1Prywatne gazety codzienne będą sprzedawane w Birmie po raz pierwszy od prawie 50 lat, po tym jak w poniedziałek (1.04) został zniesiony państwowy monopol na prasę.

Dla wielu ludzi odrodzenie dzienników jest nowością. W latach 60. dyktator Ne Win nałożył monopol państwowy na prasę, który trwał do poniedziałku (01.04).

Khin Maung Lay, 81-letni redaktor naczelny „Golden Fresh Land”, dziennika, który jako jeden z czterech pojawił się w sprzedaży w poniedziałek, wyznał, że to kolejny krok w marszu Birmy ku demokracji.

– Czekaliśmy pół wieku na ten dzień – powiedział doświadczony redaktor, dodając, że początkowy nakład gazety, 80 tys. egzemplarzy, został wyprzedany już późnym porankiem. – To pokazuje, jak bardzo ludzie pragną prywatnych gazet codziennych. Dziś rano, widząc to, miałem łzy w oczach – stwierdził Khin Maung Lay.

W grudniu rząd ogłosił, że każdy obywatel Birmy, który chce publikować gazetę, musi złożyć aplikację o licencję i może rozpocząć jej wydawanie z dniem 1 kwietnia.

O licencję wystąpiło wiele gazet, ale tylko 16 z nich otrzymało zgodę rządu na publikację. W dniu dzisiejszym zadebiutowały tylko cztery dzienniki – Golden Fresh Land, The Voice Daily, The Standard Time Daily oraz The Union.

Kolejne dzienniki pojawią się później. – Potrzebujemy więcej czasu na przygotowanie i musimy przeprowadzić kilka testów, zanim zaczniemy publikować edycję codzienną –  powiedział dr Than Htut Aung, dyrektor popularnej grupy medialnej Eleven, która planuje wydawać The Daily Eleven od 3 maja.

Na podstawie: irrawaddy.org
Opracowanie: Luana Żak

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Birma: powrót prywatnych dzienników po prawie 50 latach monopolu państwowego Reviewed by on 1 kwietnia 2013 .

Prywatne gazety codzienne będą sprzedawane w Birmie po raz pierwszy od prawie 50 lat, po tym jak w poniedziałek (1.04) został zniesiony państwowy monopol na prasę. Dla wielu ludzi odrodzenie dzienników jest nowością. W latach 60. dyktator Ne Win nałożył monopol państwowy na prasę, który trwał do poniedziałku (01.04). Khin Maung Lay, 81-letni redaktor naczelny

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź