Artykuły

Antologia wietnamskiego rocka. Część I – Wprowadzenie

AAA49091c5d_img_9578

Celestyna Losiak, absolwentka filologii wietnamsko-tajskiej UAM w Poznaniu, spędziła w Wietnamie ostatnie 2 lata, zbierając materiały do swojej pracy magisterskiej poświęconej wietnamskiej muzyce rockowej. Była na wielu koncertach, spotkała się i rozmawiała z najważniejszymi i najbardziej znaczącymi wietnamskimi twórcami tej muzyki. W cyklu „Antologia wietnamskiego rocka” Celestyna Losiak w kolejnych częściach, będzie przedstawiać społeczno-kulturowe uwarunkowania „Viet rocka”, aktualną sytuację wietnamskiej sceny rockowej, a także przybliżać historię najważniejszych wietnamskich zespołów, zarówno z północnej części kraju (Hanoi), jak i z obszarów centralnych oraz południowych (Ho Chi Minh City). Dziś Część I – Wprowadzenie:

Biết thắp sáng ngọn lửa trong tim

Xua tan cho bóng tối lùi xa

Sống xứng đáng là người đàn ông

Một tính cách Rock…

Jak rozniecić płomień w sercu

Jak rozproszyć ciemność i przegnać ją daleko

Jak żyć prawdziwie

Wie tylko człowiek o rockowej naturze…

Fragment utworu „Rock xuyên màn đêm”(„Rock w ciemnościach”), zespół Bức Tường

Współcześnie, czy to w wyniku globalizacji, czy po prostu zwykłej ciekawości, Daleki Wschód stracił wiele ze swej „orientalnej tajemniczości”, która otaczała go przez stulecia. Elementy kultury azjatyckiej coraz częściej stają się częścią kultury masowej, a joga, feng-shui, zielona herbata stały się już dla wielu ludzi na całym świecie zwykłą codziennością. Poza produktami z Azji coraz większą popularnością cieszy się azjatyckie kino, literatura oraz muzyka. Oprócz mangi, anime, Bollywoodu, południowokoreańskich młodzieżowych formacji taneczno-wokalnych, czy monumentalnych filmowych produkcji Hongkong/Chiny, kultura  wielu krajów azjatyckich wciąż jest szerzej nieznana.

Jest to jednak jej wielką zaletą – nie utraciła ona bowiem charakteru wspomnianej już „orientalnej tajemniczości”. Właśnie dlatego, zdecydowałam się na przybliżenie wietnamskiej sceny rockowej: bardzo ciekawej, autentycznej, a przy tym praktycznie kompletnie nieznanej za granicą.

W języku wietnamskim funkcjonuje pojęcie rock Việt – utworzone z wyrażenia nhạc rock Việt Nam (wietnamska muzyka rockowa). Przystosowując powyższe określenie do tzw. użytku globalnego, podobnie jak w przypadku j-rocka czy j-popu, otrzymujemy v-rock albo viet rock, będące skróceniem angielskiego określenia Vietnamese rock.

Teoretycznie, do viet rocka zaliczane są wszystkie rodzaje wietnamskiej muzyki charakteryzujące się ostrzejszym brzmieniem elektrycznych gitar. Jednakże obecnie wietnamska scena muzyczna jest na tyle różnorodna, że poszczególne zespoły z powodzeniem same definiują nurt, w którym tworzą. Fakt, iż na przykład dana formacja sama zalicza się do thrash metalu, a inna z kolei określa się jako zespół death-metalowy jest dowodem na to, że młodzi wietnamscy muzycy mają świadomość różnic gatunków i stylów wewnątrz muzyki rockowej.

Zdaniem Trần Lậpa – lidera nieistniejącego już zespołu Bức Tường (z wiet. Ściana), jednego z największych wietnamskich autorytetów muzycznych: „Istotą viet rocka nie są Wietnamczycy grający zachodnią muzykę z wietnamskimi słowami. To nurt niosący tchnienie współczesnego Wietnamu, posiadający cechy miejsca naszych narodzin. Ogólnie rzecz biorąc, muzyka rockowa wywodzi się z Zachodu, podobnie jak instrumenty do jej wykonywania, więc chociaż występujemy na wietnamskiej ziemi, to jednak wciąż ma to zachodni charakter. Jednakże, kiedy dodamy element łączący oba muzyczne światy, wtedy można mówić o prawdziwej wietnamskiej muzyce rockowej. Taka synteza jest dość trudna, więc potrzeba dużo doświadczenia i umiejętności.”[1]

Owe umiejętności najczęściej doskonalone są w przerwach pomiędzy pracą i nauką, gdyż tylko nieliczni artyści mogą sobie pozwolić na zawodowstwo. Rock zdobył popularność przede wszystkim w środowisku studenckim, trafiając na podatny grunt młodzieńczej zapalczywości i otwartych umysłów. Dla wietnamskiej młodzieży muzyczna aktywność staje się coraz bardziej popularnym sposobem spędzania wolnego czasu. Z roku na rok rośnie liczba amatorskich zespołów, prezentujących swoje umiejętności m.in. podczas studenckich festiwali. Dużym ułatwieniem jest także obecność muzycznych klubów i kawiarni, w których początkujący artyści mają szansę oswoić się z publicznością czy posłuchać rad bardziej doświadczonych kolegów. Dodatkową zaletą tych miejsc jest atmosfera wspólnoty, panująca pomiędzy artystami i fanami. Nie ma tam miejsca na niezdrową rywalizację, a fakt, iż w większości zespoły, które osiągnęły sławę, zaczynały od grania w kawiarniach w czasach studenckich, sprawia, iż na swój sposób stają się oni bliżsi słuchaczom.

Warta uwagi jest również obecność rockowych fanklubów, które zajmują się organizacją koncertów oraz bardzo często utrzymują koleżeński kontakt z artystami. Jednocześnie, właśnie z inicjatywy tych fanowskich ugrupowań narodziły się tematyczne strony internetowe, będące głównym nośnikiem wiadomości na temat realiów rockowej sceny w Wietnamie.

Internet, począwszy od portali informacyjnych, poprzez strony specjalizujące się w rozpowszechnianiu muzyki do słuchania online, kończąc na muzycznych forach, stanowi podstawową płaszczyznę, na gruncie której następuje wymiana myśli pomiędzy wietnamskimi fanami rocka. Co więcej, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter Internetu, stanowi on doskonałą okazję dla zagranicznych melomanów, na zapoznanie się z bogactwem wietnamskiego rocka.

I właśnie do takich odbiorców kieruję niniejszy cykl muzycznych artykułów – do ludzi, którzy podpisują się pod stwierdzeniem Nguyễn Đạta – lidera zespołu Da Vàng (Żółta Skóra): „Kocham rock, ponieważ jest uosobieniem rozwoju. Nie niszczy starych standardów, tylko buduje nowe. Można w nim odnaleźć nowy język, nowe przesłanie i nową drogę, którą warto podążać…”[2]

 

Celestyna Losiak


[1] Źródło: http://vnrock.com/2005/02/chang-duong-rock-viet/

[2] Źródło: http://vietbao.vn/vi/Giai-tri/Nguyen-Dat-rock-la-le-song/40205022/50/

Udostępnij:
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Udostępnienia
Antologia wietnamskiego rocka. Część I – Wprowadzenie Reviewed by on 17 stycznia 2010 .

Celestyna Losiak, absolwentka filologii wietnamsko-tajskiej UAM w Poznaniu, spędziła w Wietnamie ostatnie 2 lata, zbierając materiały do swojej pracy magisterskiej poświęconej wietnamskiej muzyce rockowej. Była na wielu koncertach, spotkała się i rozmawiała z najważniejszymi i najbardziej znaczącymi wietnamskimi twórcami tej muzyki. W cyklu „Antologia wietnamskiego rocka” Celestyna Losiak w kolejnych częściach, będzie przedstawiać społeczno-kulturowe uwarunkowania „Viet

Udostępnij:
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

komentarzy 7

  • Em gui email roi, anh a :)

  • Do cung la 1 li do em bat dau nghe nhac rock VN – vi dong nhac khac (nhat la ‚tuoi thoi trang’ ; ), theo em, qua buon, luyen va lang man…. den muc ko the chiu dc >.< Vi du "Em oi Ha noi pho" cung hay nhung nghe 1 lan thi du roi. Neu em cu nghe dong nhac nay thi tat ca moi bai hat deu nhu nhau va giong cua ca si nghe nhu "ren"….
    Cac ballads cua Buc Tuong (chang han) phu hop voi em hon :)

    Celestyna :)

    • Chao Em,

      Tieng Viet cua Em rat gioi va dep so voi TV cua anh. Anh quen nheu tu vung (ko doc, ko noi, ko viet bang tieng Viet).
      Anh muon hoi Em ve nghia vai tu:
      -luyen (la luyen lay?)
      -Em giang nghia cho anh va khi su dung „ko the chu duoc” anh quen, xin loi ; ( Neu Em muon, em co the viet anh rieng: dai la dia chi emai
      jc_denton(con khi)tlen.pl

      Em viet hai.

      Con Heo

  • U dung roi (zoj ; ) Em,
    ma Con Heo Ba Lan la nguoi (dong vat) gia qua ! va tchich cac bai hat tuoi thoi trang (old fashion):

    Em ơi, Hà Nội phố
    Ta còn em mùi hoàng lan
    Ta còn em mùi hoa sữa
    Con đường vắng rì rào cơn mưa nhỏ
    Ai đó chờ ai tóc xõa vai mềm

    Ta còn em cây bàng mồ côi mùa đông
    Ta còn em nóc phố mồ côi mùa đông
    Mảnh trăng mồ côi mùa đông … van van

    Di xem youtube : Em oi Ha noi pho Bang Kieu

    Con Heo Ba Lan

  • Łał. Tuet qua! Lau lam roi toi da co moi dia ce de voi „Buc Tuong” goi The Wall giong nhu Pink Floid. Ma nhac rock Viet rat buon chan. Nheu cover cac ban nhac noi tieng My hay Anh ;)

    Con Heo Ba Lan

    • Con Heo BL oi :)
      That, rat nhieu ban nhac VN lam covers (nhat la nhom sv tre va nghiep du) nhung ma, dong rock o VN van phat trien va theo minh – cang ngay cang hay :P

      Pozdrawiam
      Celestyna

  • Fajny tekst, czekam na więcej + na linki do stron.

Pozostaw odpowiedź