BLOGOSFERA

Adam Machaj, Raport z Państwa Środka: BRT (Bus Rapid Transit) na przykładzie miasta Xiamen

Fot. Adam Machaj / BRT w Xiamen

Fot. Adam Machaj / BRT w Xiamen

Piszę do Państwa z miasta Xiamen w prowincji Fujian, położonego nad Cieśniną Tajwańską. Miasto jest przepiękne – morze, rzeka, wyspy i góry. Centrum miasta robi wrażenie. Bogate, ale i ze smakiem. Bardzo dużo zieleni, w tym wszechobecne palmy (klimat w Xiamen jest subtropikalny monsunowy).

BRT

Wyróżnikiem tego miasta jest BRT (Bus Rapid Transit), czyli system komunikacji miejskiej oparty na specjalnym transporcie autobusowym. Rozwiązanie takie jest dużo tańsze niż metro, a w miastach typu Xiamen spełnia jego rolę. Pierwszy taki system na świecie został wdrożony w 1974 roku w Curitibie w Brazylii, a następnie w innych miastach Ameryki Południowej, np. Trans Mielnio w Bogocie w Kolumbii. Najdłuższym BRT na świecie jest obecnie Trans Jakarta w stolicy Indonezji, mierzy 172 km. BRT w Xiamen to ponad 115 km jezdni autobusowych.

Główne cechy, jakimi charakteryzuje się BRT, to:

  • nadziemne jezdnie na wiaduktach tylko dla autobusów
  • brak sygnalizacji świetlnej lub występująca tylko w minimalnym stopniu
  • wydzielone pasy ruchu tylko dla autobusów
  • sieć ergonomicznych przystanków (np. wsiadający nie mają kontaktu z wysiadającymi przez co skraca się czas postoju autobusu na przystanku)
  • komputerowe zarządzanie transportem
  • czytelny system informacyjny dla podróżnych (w różnych językach)
  • opłata za przejazd dokonywana poza autobusem (opłata za przejazd dokonywana już po wejściu do autobusu to częsta praktyka w Ameryce Południowej, Azji oraz Afryce – wprowadza to dość duży chaos)
  • nowoczesne autobusy (system szybkiego wsiadania i wysiadania np. strona lewa i prawa, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w mapy, informacje w kilku językach itd.)

W 2011 roku powstała międzynarodowa organizacja BRT, a od 2013 roku wprowadzono minimalne standardy, jakimi musi cechować się system, aby zaliczyć go do BRT, w związku z tym wprowadzono również kolejny człon do nazwy BRT, a mianowicie dodano S, czyli BRTS (Bus Rapid Transit Standard). Systemy zrzeszone w komitecie BRT otrzymują rokrocznie punkty i są oznaczane jako złote, srebrne i brązowe lub po prostu otrzymują status podstawowy BRT Światowy ranking na rok 2013 znajdą Państwo tutaj. Oceniane są konkretne linie, a nie całe systemy z danego miasta. Na dzień dzisiejszy system BRT wprowadzono w około 150 miastach na świecie, jednak należy zauważyć, że nie wszystkie w stu procentach spełniają normy BRTS, a włącznie mają jego cechy. Niemniej jednak system ten cieszy się popularnością ze względu na niskie nakłady wdrożenia względem wydajności.

Na marginesie

Ciekawym rozwiązaniem jest również naziemne metro, którego budowa jest również dużo tańsza niż drążenie tuneli pod ziemią. W taki właśnie sposób biegnie linia numer 9 w Tianjinie, a dokładniej  jej spora część poza centrum miasta, gdzie wybudowanie trasy na wiaduktach było możliwe ze względów urbanistycznych.

Wracając do Xiamen, miałem dziś również okazję jechać dwoma tunelami w mieście (dla samochodów), których długości to 3 i 6,05 kilometrów. W sumie nie jest to jakaś zdumiewająca odległość, ale z drugiej strony to tylko Xiamen.

Polska

Może i polskie miasta zamiast snucia nierealnych i kosztownych planów o komunikacji podziemnej pomyślą o znacznie tańszej opcji, czyli o BRT. A może o taką inwestycję pokusi się Słupsk. Piszę to w kontekście partnerstwa tego miasta właśnie z Xiamen. Tylko pytanie skąd wziąć na to pieniądze? Na szczeblu lokalnym proponuje oszczędzić na straży miejskiej, a na szczeblu rządowym zacząć od likwidacji Inspekcji Transportu Drogowego, a w ich miejsce powołać instytut wdrożenia BRT. Ponadto specjalny fundusz z mandatów oraz innych dochodów komunikacyjnych powinien być na to przeznaczany. Mi jako kierowcy lżej przyjdzie zapłacić mandat jeżeli będę miał świadomość, że dokładam się do BRT niż do premii dla Komendanta Straży Miejskie w …

fot. Adam Machaj / BRT w Xiamen

fot. Adam Machaj / BRT w Xiamen

fot. Adam Machaj / BRT w Xiamen

fot. Adam Machaj / BRT w Xiamen

DSCN4100

fot. Adam Machaj / BRT w Xiamen

fot. Adam Machaj / BRT w Xiamen

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Adam Machaj, Raport z Państwa Środka: BRT (Bus Rapid Transit) na przykładzie miasta Xiamen Reviewed by on 30 października 2013 .

Piszę do Państwa z miasta Xiamen w prowincji Fujian, położonego nad Cieśniną Tajwańską. Miasto jest przepiękne – morze, rzeka, wyspy i góry. Centrum miasta robi wrażenie. Bogate, ale i ze smakiem. Bardzo dużo zieleni, w tym wszechobecne palmy (klimat w Xiamen jest subtropikalny monsunowy). BRT Wyróżnikiem tego miasta jest BRT (Bus Rapid Transit), czyli system komunikacji miejskiej

Udostępnij:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź