Artykuły,Publicystyka

A. Balabanov: Korea Południowa vs Chiny – gdy uczeń przerasta mistrza

Jeszcze niedawno Korea Południowa była światowym liderem przemysłu stoczniowego. Dziś jej miejsce zaczynają zajmować Chiny – największy rywal, a jednocześnie ważny klient.

Dekadę temu Korea Płd. była największym z “wielkiej trójki” eksporterów w branży stoczniowej. Razem z Chinami i Japonią zdominowała globalny rynek produkcji statków w 90%. Statki budowane przez Koreańczyków były najwyższej jakości oraz w konkurencyjnych cenach. Co zatem spowodowało, iż lista zamówień na okręty z Korei Płd. jest dziś o połowę mniejsza od listy chińskiej?

Aby zrozumieć dlaczego Seul utracił pozycję lidera, należy najpierw przeanalizować, jak sytuacja gospodarcza na świecie oraz trendy wewnętrzne wpłynęły na branżę. Po pierwsze, recesja w przemyśle stoczniowym powiązana z kryzysem finansowym w USA w 2007 roku spowodowała redukcję zagregowanego globalnego popytu (Spadek liczby zamówień w ciągu 10 lat o około 10%). Po drugie, zmiana polityki przedsiębiorstw transportowych odnośnie rodzaju taboru – położono nacisk na kupowanie kontenerowców – przełożyła się na załamanie frachtów i ogromne straty w sektorze. Kolejnym powodem jest z pewnością spadek cen ropy naftowej, który konsekwentnie zmniejszył zapotrzebowanie na platformy wiertnicze.

Natomiast obserwując trendy w branży, jasno widać kilka czynników, które zmniejszyły konkurencyjność Koreańczyków. Niegdyś Japonia nie mogła konkurować cenowo z atrakcyjnymi produktami koreańskimi. Jednakże, z powodu kombinacji słabego jena (waluta japońska) oraz mocnego wona (waluta południowokoreańska) Kraj Kwitnącej Wiśni uzyskał istotną przewagę konkurencyjną.

Jeśli chodzi o walkę z Pekinem, główną przewagą Seulu była wyższa jakość produktów. Chińskie firmy ze względu na sterowanie centralne przez państwo i pomoc w postaci subsydiów zdołały jednak bardzo szybko wzmocnić się technologicznie i znacząco usprawnić procesy. Przełożyło się na redukcję kosztów, przez co przedsiębiorstwa mogły zainwestować w jakość i dogonić swoich rywali.

Konsekwencją tych negatywnych trendów jest przeniesienie części pracowników Hyundai Heavy Industries na pół etatu oraz masowe zwolnienia. Cierpią na tym również poddostawcy. Wywołuje to napięcia społeczne, gdyż byłym pracownikom stoczni trudno jest się przekwalifikować. Ze względu na to, w styczniu prezydent Korei Płd. Moon Jae-in zapowiedział plan wsparcia przemysłu, głównie przez zwiększenie ilości państwowych zamówień. Jednakże, wprowadzenie planu prezydenta o podwyższeniu płacy minimalnej o 16.4% może mieć katastrofalne skutki w postaci wyższych kosztów, a zatem potrzeby dodatkowej redukcji zatrudnienia.

Pomimo pozytywnych danych z gospodarki południowokoreańskiej (wzrost PKB 3%, eksportu o 13%), zaniepokojenie w branży nie ustaje. Ogromne chińskie inwestycje w nowoczesne technologie zagrażają przemysłom Korei Płd. takim jak samochody (elektryczne, autonomiczne) czy chemia. Pomimo prób byłej Prezydent Korei Płd. Park Geun-hye w przybliżeniu się do Państwa Środka, Seul jest daleki od zawarcia umowy o wolnym handlu z Pekinem. Oba państwa są raczej rywalami niż partnerami.

Do tego protekcjonistyczne działania Donalda Trumpa (cła na pralki) dodatkowo osłabiają pozycję Korei Płd. w regionie. Wydarzenia w przemyśle stoczniowym Korea powinna traktować jako istotne ostrzeżenie przed rosnącą potęgą Chin oraz bodziec motywacyjny do intensywnego inwestowania w nowe technologie w celu utrzymania mocnej pozycji na innych rynkach światowej gospodarki.

 

Autor: Aleksander Balabanov

Na podstawie: economist.com

Zdjęcie: flickr.com

Udostępnij:
  • 37
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    37
    Udostępnienia
A. Balabanov: Korea Południowa vs Chiny – gdy uczeń przerasta mistrza Reviewed by on 6 lutego 2018 .

Jeszcze niedawno Korea Południowa była światowym liderem przemysłu stoczniowego. Dziś jej miejsce zaczynają zajmować Chiny – największy rywal, a jednocześnie ważny klient. Dekadę temu Korea Płd. była największym z “wielkiej trójki” eksporterów w branży stoczniowej. Razem z Chinami i Japonią zdominowała globalny rynek produkcji statków w 90%. Statki budowane przez Koreańczyków były najwyższej jakości oraz

Udostępnij:
  • 37
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    37
    Udostępnienia

O AUTORZE /

Avatar

Pozostaw odpowiedź